Gå till innehåll

Den gråtande bedragaren (sketch)


Daniel Hållquist

Recommended Posts

Hej! Den senaste månaden har jag börjat skriva en hel del sketcher och det här är den senaste, hur kan det bli roligare?

 

INT. FÖRORTSCENTRUM - DAG

 

JIMMY, 25, går storgråtande förbi butikerna i ett förortscentrum. Han är klädd i jeans, skjorta, slips, kavaj, och har kortklippt, bakåtkammat hår. Folk vänder sig om och tittar efter honom, några pekar, andra rynkar på pannorna, men ingen frågar honom hur han mår.

 

INT. KLÄDBUTIK - DAG

 

Jimmys gråt eskalerar medan han går in i en klädbutik, raka vägen fram till KASSÖRSKAN, en 20-årig tjej, som står och hänger bakom kassan.

 

JIMMY

Hej!

 

KASSÖRSKAN

Men varför gråter du?!

 

JIMMY

Det är min dotter!

 

KASSÖRSKAN

Åh nej! Vad är som har hänt?

 

JIMMY

Gud, jag behöver hjälp! Kan du hjälpa mig?!

 

KASSÖRSKAN

Ja, ja, vad kan jag hjälpa dig med?!

 

JIMMY

Ah hon sitter ... Det är förjävligt! Helt sjukt!

 

KASSÖRSKAN

Vadå, vadå?! Sätt dig! Sätt dig ner! Andas.

 

Jimmy sätter sig ner på en stol, som kassörskan tar fram bakom kassan, torkar sig om kinderna och fokuserar på andningen.

 

KASSÖRSKAN

Andas in, andas ut. Andas in, andas ut ... Du sa något om en dotter.

 

Jimmy börjar gråta igen, nu ännu värre än tidigare.

 

KASSÖRSKAN

Men snälla, vad är det som har hänt?!

 

JIMMY

Det är den där jävla låssmeden asså ...

 

KASSÖRSKAN

Låssmeden? Vilken låssmed? Vad har han med din dotter att göra?

 

JIMMY

Jo, dörren gick i baklås och Hanna, min dotter, blev inlåst i lägenheten. Jag försöker och jag försöker, med nyckeln, va, men det går liksom inte, det är omöjligt. Så till slut ringer jag en låssmed, och, och, och, han kommer efter cirka en halvtimme, tjock och skäggig, grinig som fan, säger att jag sabbat hela hans lunch. Jag bara står där som ett frågetecken och förklarar läget, med Hanna och allting, dörren och låset, va. Att han måste öppna, genast. Vet du vad den skäggiga jävla apan säger?! Vet du?!

 

KASSÖRSKAN

Nej.

 

JIMMY

Jo, han säger att han vägrar öppna dörren, om han inte får betalt i förskott. Förstår du! Den girigheten alltså!

 

KASSÖRSKAN

Ja, det låter ju fruktansvärt, men hur exakt vill du att jag ska hjälpa dig?

 

JIMMY

Kan du inte låna mig pengar? Du, snälla!

 

KASSÖRSKAN

Nja, jag vet inte.

 

JIMMY

Snälla, snälla! Tänk på min dotter, som sitter där, ensam, hungrig, undrandes var pappa är.

 

KASSÖRSKAN

Men jag känner ju inte dig, har aldrig ens sett dig förr.

 

JIMMY

Ropandes: Pappa! Pappa, var är du! Vart tog du vägen?!

 

KASSÖRSKAN

Hur mycket pengar handlar det om?

 

JIMMY

1500 kr.

 

KASSÖRSKAN

Det är ganska mycket pengar.

 

JIMMY

Ja, jag är medveten om det, men jag skulle inte fråga om jag inte var desperat.

 

KASSÖRSKAN

Jag har tyvärr inte så mycket, inte på mig, i plånboken.

 

JIMMY

Men i kassan, då?

 

De ser på varandra en stund.

 

JIMMY

Du är min sista chans, jag har ringt min mamma, jag har ringt mina vänner, jag får inte tag på någon av dom, och själv får jag inte pengar förrän den tjugofemte. Jag ber dig.

 

Jimmy tar fram ett fotografi på sin dotter, som han visar för henne.

 

JIMMY

Om inte för mig, så för Hanna, min oskyldiga, vackra, lilla dotter.

 

KASSÖRSKAN

Okej då. Men min chef lär inte bli så glad.

 

JIMMY

Tack! Tack! Du är en god människa! Underbar!

 

Kassörskan går bort och öppnar kassan, tvekar i några sekunder, tar sedan ut pengarna och ger dem till Jimmy.

 

KASSÖRSKAN

När får jag tillbaks dom?

 

JIMMY

Senast i övermorgon. Det lovar jag, hedersord. Här: ta mitt nummer. Du kan ringa mig när som helst, om chefen skulle undra eller om … Ja, vad som helst.

 

Han skriver ner sitt nummer på en papperslapp, stoppar ner pengarna i fickan och går mot utgången.

 

JIMMY

Än en gång: tack, tack!

 

Jimmy går ut från butiken.

 

EXT. GRÄND - DAG

 

Jimmy köper heroin av två små chilenare.

 

JIMMY

Heroin tack.

 

KNARKLANGARE

Brunt eller vitt.

 

JIMMY

Vitt tack.

 

Pengar utbytes mot heroin. Jimmy går därifrån.

 

INT. TOALETT - DAG

 

Jimmy injicerar heroin på en toalett i city. Blundar av njutning och får något frånvarande över sig, något drömskt och oskyldigt.

 

Då knackar det på dörren och några sekunder senare hörs en flicka ropa:

 

DOTTER

Pappa? Vad gör du, pappa? Du har varit därinne jättelänge.

 

JIMMY

Jag kommer snart, hjärtat. Snart, några minuter, okej?

 

DOTTER

Gråter du?

 

JIMMY

Nej, inte nu. Imorgon, hjärtat, imorgon gråter jag igen.

 

/Daniel Hållquist, 15/2, 2012

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste den nödvändigtvis bli roligare? Jag är väldigt förtjust det dystra och allvaret i sketchen

 

Jo, jag gillar också det, att det ändå är på allvar. För få humorister som sysslar med sånt, tycker jag.

 

Vad jag menade med att borde bli roligare, är att det kanske borde hända något mer i mötet med kassörskan, leker med tanken att hennes chef kommer in eller att en polis går förbi. Vad tror du om det?

 

Själv hade jag nog skippat "Heroin tack.", och plattan (valt någon gränd, eller annan folktom plats)

 

Ja, för uppenbar plats, kanske.

 

Gillar dock att han säger "Heroin tack" eftersom det är en sån himla absurd replik.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen tycker jag att det är en bra och tragisk kortfilm, varför inte låta den vara det? Du har säkert andra sketcher som är riktigt roliga. Om jag varit du så hade jag ändrat "heroin tack!" till något mer realistiskt, tro mig jag tycker att den är skitrolig men den sticker ut. Förutom det skulle jag ändra karaktärens namn, jag misstänker att du vill att det ska vara roligt när man läser det men problemet är att man som läsare med en gång vet att ha lurar henne och det är inget du visar i bild, utifrån det jag läste i alla fall.

 

Så jag tycker helt enkelt att du borde göra en seriös kortfilm av det, den kan bli riktigt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, och tack för att du kommenterar! Döpte om honom till Jimmy :)

 

Nja, jag har kommit att inse att jag inte tycker om kortfilmer, har aldrig blivit riktigt berörd av någon som jag har sett.

 

Jag vet inte, de känns lite … ja, meningslösa, haha.

 

Det är så klart bara min åsikt, men jag personligen skriver och filmar hellre sketcher eller längre filmer, som novellfilmer.

 

Hur som helst, jag har precis startat upp en humorgrupp och vi planerar att komma igång med filmandet om ungefär två månader, så jag har gott om tid att bli helt nöjd.

 

Min mening med att lägga upp denna sketch, är att jag känner att det behövs ett större motstånd innan hon ger honom pengarna eller att någonting annat inträffar. Hoppas på förslag!

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det är en sketch du vill göra så ska du självklart göra det :)

 

Jag håller med dig om att det kan behövas lite mer motstånd men mest tycker jag att kassörskan är lite platt. Jimmy kanske ska försöka få henne att relatera mer till honom och berätta om sig själv och sin situation. För honom blir det ett sätt att manipulera men du får samtidigt mer motstånd och kanske en naturligare övergång i förtroende.

 

Ingen konkret idé men en tanke.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...