Gå till innehåll

Bästa HDV kameran runt eller under 20 000:-?


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Köpte 7D med lite extraprylar. Gillar inte alls att filma med den och tänker sälja den och byta till en HDV kamera.

 

Som fotokamera är den toppen. Men att filma med...nej tack!

 

Har varit intresserad av XH A1 eller A1s innan. Men har ingen dunderkoll på utbudet. Vad kan ni rekomendera för begagnad HDV? Har Sony någon som är vettig (Z1 verkar fin men kanske lite gammal) eller finns det något annat märke som har någon bra modell? Det är helt ok för mig med bandbaserat. Spelar ingen roll. Och prismässigt beg för runt 15-20000:-

 

Hur är Sony PD 170? Enklare kamera men verkar ha superkvalite och en sån hittar man för under 10 nu. Hur mycket sämre är bildkvaliten på DV-Cam mot HDV? Såg några klipp med PD170:an och jag tyckte det såg helt fantastiskt ut.

 

Och går man på vanlig DV så finns det ju ett stort utbud med rikigt billiga semiproffs kameror.

Canon XL/XM Sony VX2000/2100 m fl.

 

Jag uppskattar bra ljud+XLR-ingångar. Bra bild! Rejäl tålig kamera. Bra ergonomi. Suverän autofocus. Lika bra bildstabilisering. Bra och lättåtkomliga inställningsmöjligheter. Enkel att sköta. Och inte allt för liten.

 

Bryr mig inte ett dugg om skärpedjup och den fantastiska isoprestandan och allt vad man hört om DSLR! Det är inte alls min grej att filma med en fotokamera. Känns som ett stort misstag. -Tyvärr! Dessutom är det ju segt som klister att redigera AVCHD, spelar ingen roll hur modern och snabb dator man har.

 

Fan..var helt inne på att satsa på HDV från början men gick på DSLR istället. Det var dumt.. Bäst att lita på magkänslan ändå!

 

Tacksam för alla svar - som vanligt!

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Anders

 

Begagnat priserna på HDV kameror har sjunkit en hel del sista året. Har själv 2st Canon XH A1 som jag är mycket nöjd med. Canon XH A1 är billigare jämfört mot Sonys HDV kameror, dock inte sämre för det. En robust kamera (semipro) med alla nödvändiga inställningar åtkomliga direkt utan undermenyer och XLR ingångar. Det kan vara bra att kompletera med extern mick Röde/Sennheiser då den som sitter på kameran inte funkar så bra. Jag spelar in på DV-band eller direkt till lapptop, beroende på vilket projekt som ska filmas. Finns även HDV/SD minneskort reorder typ: DN-60 (ca 6000-7000kr med 32Gb kort) som passar till den.

 

Lycka till med valet av den kamera som Du har behov av :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Jag hade synpunkter på XH A1 tidigare innan du köpte Canon 7D. Kan inte hitta mitt eget inlägg just nu men tycker fortfarande att min kamera från 2007 är utomordentlig. Visserligen skulle jag nog inte köpa en HDV idag annat än som komplement till den jag redan har.

 

Idag gäller ju så litet mekanik som möjligt och då är det kort som gäller. En stor fördel är ju att det går fort att kopiera över filmat material till datorn. Med HDV och kasssetter så går det ju bara i RT.

Länk till kommentar
Share on other sites

HDV är en hemsk komprimering (med betoning på fruktansvärt hemsk). Xh-A1 är en okej kamera men inte mer, funkar möjligen om du ska filma i DV. Rekommenderar istället en Canon XF100. Grym kamera som har allt du söker för runt 25k.

 

Stor nackdel med XF100 är dagens cmos-teknik. Där väljer jag mycket hellre XH-A1 som inte har denna nackdel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Ja, kanske bäst att ligga lågt ett tag nu istället och bita i det sura äpplet och filma med 7:an. Det kommer ju så mycket nya videokameror nu. Speciellt nu får man väl säga när producenterna börjat inse att vi vill ha stora sensorer i vanliga videokameror också och inte bara i DSLR kameror.

Annars verkar XF100 vettig!

 

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Ja, kanske bäst att ligga lågt ett tag nu istället och bita i det sura äpplet och filma med 7:an. Det kommer ju så mycket nya videokameror nu. Speciellt nu får man väl säga när producenterna börjat inse att vi vill ha stora sensorer i vanliga videokameror också och inte bara i DSLR kameror.

Annars verkar XF100 vettig!

 

Anders

 

Om du vill ha en kamera med mer videoaktig ergonomi, så kanske du skulle kolla på

en AF101. CMOS-sensorer är här för att stanna. Framförallt för att de har bättre dynamiskt omfång än CCD:er och är billigare att tillverka.

 

/Emil

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...