Gå till innehåll

Johan Andersson Ögonblicket


byllan

Recommended Posts

Låter intressant, lite Snabba Cash vibbar får jag när jag läser. Men tyvärr är det största problemet inte din story utan din själva synopsis. Den är otroligt svårläst, mycket på grund utav att du inte delar upp texten i paragrafer eller att du många gånger skriver väldigt oförståeligt. Sen är texten ibland väldigt detaljrik (är det viktigt att veta att han bor i en välstädad lägenhet?) medan andra gånger kan du hoppa över stora viktiga scener (t ex slutet).

 

Till själva storyn: Först och främst tycker jag att Johan verkar vara en riktigt osympatisk person. Han har en dålig relation till sin dotter, har lämnat sin fru, har skuld till kronofogden och är arbetslös. Dessa saker skulle i vissa fall vara saker som får en att sympatisera med karaktären men i det här fallet känns det som om Johan inte ens försöker göra något åt saken utan direkt bestämmer sig för att göra något kriminellt. Jag har självklart inte läst manuset, så jag utgår bara från vad jag fick för känsla när jag läste ditt synopsis.

 

Om vi jämför detta med Snabba Cash där JW också har en massa problem. Men där får vi se hur mycket han kämpar med att få ihop sina pengar och att han verkligen är passionerad över ändamålet. Han kör svarttaxi och syr egna skjortor och en massa saker bara för att passa in. Det är först efter vi fått sett allt detta och känner sympati för honom som vi ser hur han går över till ett kriminellt liv.

 

Sen har vi lite småsaker. Varför berättar Johan för sin dotter vad han tänker göra? Skryter han eller vill han bara att hon ska tycka synd om honom? Jag tyckte i alla fall det kändes väldigt elakt gjort mot dottern. Sen har vi den snygga blondinen. Jag är inte helt säker men är det inte så att hon bara är en civilperson som råkar hamna mitt i alltihopa? I så fall tycker jag det kändes lite konstigt hur hon kom in i historien. Jag har aldrig upplevt att någon helt främmande knackar på min dörr och frågar om hon får låna handfatet, och jag hade definitivt inte släppt in henne om jag precis utfört ett rån och har pengarna liggandes på bordet.

 

Sen kommer en massa personer in i bilden som jag inte har en aning om vem de är (Philip, Robin och Tim). Sen kommer helt plötsligt Grubers bror in i bilden. Vem är han och varför får vi höra talas om honom först i slutscenen? Det finns lite mer småsaker jag tänkte på men jag orkar inte skriva mer.

 

Överlag tycker jag det låter som en helt klart intressant idé men det är svårt att göra en bedömning och ge konkreta tips när man bara har en synopsis att gå på. Du kanske har fixat alla saker jag tog upp i ditt manus men detta var bara sakerna som ploppade upp i mitt huvud när jag läste. Lycka till med manuset :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Manuset är klart redan och jag ska förklara för dig här.

 

Varför Johan berättar för sin dotter vad han tänker göra. Är för att han tycker hon har rätt att veta det men såklart bryr hon sig inte ett skit. Hon blir ju såklart orolig Johan har försökt söka jobb via arbetsförmedlingen men får inget.

 

Den snygga blondinen är ett rent tillfälle i filmen att hon kommer in. För att man måste ju ha lite hinder i sin film för sina karaktärer om man så säga. Börjar ju med att blondinen knackar på frågar om hon får tvätta sina smutsiga händer. Hon tjatar och tjatar Alex Gruber orkar inte höra på tjatet. Därför släpper han in henne vaktar så hon inte går in i vardagsrummet. För Alex tänker vi bli av med henne för gott nu om hon bara får tvätta händerna.

 

Philip, Robin och Tim är vänner till Alex, Johan och Patrik. Dem hjälper även till i rånet också. Och jag vill helst inte avslöja slutet för dig för då vet alla redan. Men jag tycker själv att slutet på filmen är bra och hoppas den blir producerad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill helst inte vara personen som säger det, men om man lägger upp ett manus eller en synopsis här eller berättar om sin film i annat sammanhang (typ vid en pitch) så gör man bara bort sig om man håller slutet för sig själv. Jag gjorde alltid det när jag var yngre och skrev här. Man trodde man satt på det coolaste slutet någonsin och ville inte avslöja det för allt i världen. I regel så var det så klart inget speciellt med ens finaler, så helt i onödan hindrade man alla hjälpsamma medlemmar som ville ge konstruktiv kritik att ta del av hela arbetet.

 

Och med risk för att låta lite elak, så i ditt fall skulle det verkligen inte skada om du la upp manuset (med eller utan slut egentligen), för om ditt manusskrivande på något sätt påminner om textkvalitén i synopsen så är det verkligen inte redo för att bli producerat. Synopsen är nämligen många gånger oläslig, saknar komman, har punkter mitt i meningar känns det som, väldigt hackigt tempo, och ytterst tveksam fokus.

 

Men du ville ju ha lite åsikter om själva handlingen, och tyvärr så var det inget som fångade mig personligen. Ganska genretypisk och personlighetsfattig. Lätt att tro att du sett Snabba Cash eller Tusenbröder och velat göra en egen version.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej jag erkänner jag har varit lite snabb och okoncentrerad när jag skrev hela synopsis. Jag fick mail från ett filmbolag som ville läsa synopsis och jag är ju så dum då att jag har meddelat dem att det finns en färdig. Så jag skrev detta på ungefär tio minuter så här är det. Jobbar jag snabbt blir allt skit dåligt jobbar jag sakta i min egen takt. Så brukar det oftast bli väldigt bra tycker jag själv och min syster som har MVG i alla ämnen. Så jag gör ett nytt försök med synopsis ska ta med alla viktiga detaljer försöka få mer korrekt svenska. Plus att jag ska ha med slutet så jag hoppas ni vill läsa den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...