Gå till innehåll

Gammal sällsynt musik


Mind of E

Recommended Posts

Hej på er!

Det är så, att jag är gravt fascinerad och insnöad på gammalt psykedeliskt 60-tal. Dock blir jag lite smånere då jag tänker på möjligheterna att kunna använda sådant inom film. Några av dessa gamla bandmedlemmar har egna youtube-konton och ger sig tillkänna, vilket betyder att jag skulle kunna fråga dem, men många låtar är sådant som kommit, och sedan försvunnit spårlöst på förmodligen nedlagda skivbolag. Är det en omöjlighet att kunna använda denna musik tror ni? De gamla medlemmarna i dessa band skulle förmodligen bli överraskade och kanske glada om denna musik användes, å andra sidan, kanske skulle de inte ens få reda på det, och det skulle verkligen kännas väldigt oetiskt att använda deras musik utan deras vetskap, och utan att ge dem något för det. Så vad tror ni, vad kan möjligheten vara för att kanske hitta någon som har ansvaret för denna musik? Jag inser att frågan kanske är lite dum, men kanske kan någon därute veta något mer än jag gör om detta, och frågar man inte får man ju inga svar heller.

Tack

/Mind Of E

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går alltid att få tag i de som äger rättigheterna till musiken på ett eller annat sätt, att chansa är ett lotteri - du har ingen som helst aning vad det kan tänkas ställa till med.

Dessutom är det respektlöst att inte fråga om lov. Sannolikheten att snorgamla bortglömda band kan bli mycket glada & smickrade av att folk frågar om att få använda musiken är inte liten precis, men chansen att dom blir vansinniga av att hitta musiken av misstag på YouTube i ett sammanhang dom aldrig ens haft en chans att ge sitt godkännande till är ännu större.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, det är exakt vad jag tänkte . Så du säger det? Antar att jag får jobba tills jag hittar dem, skulle ändå aldrig använt den utan lov...Som du sade, respektlöst, mot de som gjort den musik jag är så beroende av. Av denna anledning skulle det ju också vara kul om man kunde få tag på dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...