Gå till innehåll

Bygga/Köpa Dslr Shoulder Rig, Behöver tipps!


CarlG

Recommended Posts

Hej,

 

Har länge tänkt på att köpa en kamera rig med axelstöd men har dock tyckt att priset har varit alldeles för högt.

Har nu tänkt att köpa vissa delar och tillverka andra för att kunna komma ner i pris men ändå få dom saker jag vill ha.

 

Här är målet som jag vill att den ska se ut när den är klar :) :

Proaim DSLR Kit-223 Shoulder Mount Rig, Follow Focus, Mattebox, Eyepiece Viewfinder For DV HDV DSLR Camera photography bundle products, buy Proaim DSLR Kit-223 Shoulder Mount Rig, Follow Focus, Mattebox, Eyepiece Viewfinder For DV HDV DSLR Camera pho

 

Detta har jag tänkt än så länge, vad tror ni kan det fungera?

 

Mount Bracket Rail Block Rod Clamp fr 15mm rod DSLR Rig Rail System Follow Focus:

Mount Bracket Rail Block Rod Clamp fr 15mm rod DSLR Rig Rail System Follow Focus | eBay

 

 

Pro Z shape Z-Shape Offset Raiser riser for 15mm rod clamp DSLR Rig rail system:

pro Z shape Z-Shape Offset Raiser riser for 15mm rod clamp DSLR Rig rail system | eBay

 

 

Camera Mounting w/ tripod Plate railblock for 15mm Rod clamp DSLR Rig rai:

eBay - New & used electronics, cars, apparel, collectibles, sporting goods & more at low prices

 

 

Mattebox:

Digital Matte Box 15 mm Rail Rod Support M1 for DSLR Camera D90 60D 600D 5D 600D | eBay

 

 

FollowFocus:

Pro Version II Follow Focus w/ A/B Hard Stops for 5D II 7D 550D 600D D7000 D5100 | eBay

 

15mm alurör:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=48-462-70

 

Vill sedan ha ett bärhandtag i still med det här men tyvärr tycker jag att det är för dyrt så jag har funderingar på att bygga det själv, några förslag på hur jag ska göra?

C Bracket Mount + Top Handle For 15mm Rail Rod System Follow Focus DSLR Rig 5D2 | eBay

 

Handtag tror jag att jag gör själv med hjälp av cykelhandtag i den här stilen:

Styrstam - Biltema

 

Axelstödet tänkte jag tillverka i skärbräda i samma stil som i den här videon:

 

Så det var nog allt :h Vad tror ni kan det fungera är det något jag ska lägga till eller ta bort?

 

Tack för hjälpen!

 

/ Carl

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

 

Har länge tänkt på att köpa en kamera rig med axelstöd men har dock tyckt att priset har varit alldeles för högt.

 

/ Carl

 

Haha, jo prissättningen i filmbranchen är helt rubbad! Vissa Mattboxe's till exempel ligger på en 20 lax, dock på en tillverkningskostnad på några hundralappar, trots allt är de bara lite metall å plast, ingen elkomponent till en NASA rymdfärja=) Hursomhelst, jag tycker du fått ihop en bra rigg där. Dock är vissa kinesgrejor du listat lite plastiga och funkar inte alltid så bra som man hoppas, t.ex. mattbox'n ser ut å vara i de plastigaste laget, dock är det ju svårt att säga då man bara ser en bild på en dataskärm. Btw, blir de inte mycket fraktkostnad att beställa allt separat ifrån Ebay?

 

Angående handtaget, de finns kraftiga platta järn cirkus 5cm breda som är borrade, minns inte vad de kallas men de är ganska starka och om man värmer upp dem och böjer till så har du en ganska simpel stark och bra grund. Sedan får man på nått sätt fästa ett handtag på det.

 

/Mvh Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, jo prissättningen i filmbranchen är helt rubbad! Vissa Mattboxe's till exempel ligger på en 20 lax, dock på en tillverkningskostnad på några hundralappar, trots allt är de bara lite metall å plast, ingen elkomponent till en NASA rymdfärja=) Hursomhelst, jag tycker du fått ihop en bra rigg där. Dock är vissa kinesgrejor du listat lite plastiga och funkar inte alltid så bra som man hoppas, t.ex. mattbox'n ser ut å vara i de plastigaste laget, dock är det ju svårt att säga då man bara ser en bild på en dataskärm. Btw, blir de inte mycket fraktkostnad att beställa allt separat ifrån Ebay?

 

Angående handtaget, de finns kraftiga platta järn cirkus 5cm breda som är borrade, minns inte vad de kallas men de är ganska starka och om man värmer upp dem och böjer till så har du en ganska simpel stark och bra grund. Sedan får man på nått sätt fästa ett handtag på det.

 

/Mvh Patrik

 

Japp, priserna är helt sjuka! :) Har även kollat på färdiga kit med axelstöd, mattebox, follow focus och bärhandtag i hyfsat kvalité men det blir ju väldigt mycket pengar, därför köper jag hellre delar var för sig även om fraktkostnaderna blir dyra :)

 

Håller med, Matteboxen är det ända som inte riktigt känns som en kvalité produkt men den var den ända jag hittade och än så länge känner jag inget behov av filter hållare och filter.

 

Smart idé med plattjärn! ska kolla upp om jag hittar någon återförsäljare :)

 

Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ser bra ut! Vill bara tipsa om 2 artiklar:

LANSA Handtag - 352 mm - IKEA

Dslr Baseplate - VooseStore

 

Detta är vad jag kommer att bygga min rigg med inom en snar framtid. Jag kommer dock inte satsa så mycket på axelstativ till en början, utan kommer köra stativmonterat.

 

Okej, tänkte först också bara på att köra på stativmonterat men sedan tänkte jag, varför inte gå fullt ut när man ändå är igång :h

Baseplaten ser fin ut och quickrealse är aldrig fel! men tror jag nog hellre satsar på en lite billigare variant utan quickreales.

Ikeas handtag är dom 15mm? om det är så, så var det billigt och det skulle bli riktigt coolt med borstfritt till riggen!

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, tänkte först också bara på att köra på stativmonterat men sedan tänkte jag, varför inte gå fullt ut när man ändå är igång :h

Baseplaten ser fin ut och quickrealse är aldrig fel! men tror jag nog hellre satsar på en lite billigare variant utan quickreales.

Ikeas handtag är dom 15mm? om det är så, så var det billigt och det skulle bli riktigt coolt med borstfritt till riggen!

 

Tack!

 

DSLR Baseplate har mer fördelar än bara quickrelease. Man kan höja och sänka kameran, både X och Y axeln. Detta för att underlätta vid fäste av follow focus.

 

Handtagen från Ikea mäter exakt 15mm, perfekt! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kör på den baseplaten som är länkad innan, funkar perfa! Riktigt shysst snubbe den där Amir med som har voosestore, trevlig och svara direkt på mail. Rekommenderas! Har själv byggt en offset axelrigg med viewfinder, ska se om jag hittar någon bild, återkommer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är allt beställt förutom follow focus, backade när jag fick se att frakten var $40 :S får väll fortsätta att leta. Nu blir det till att vänta några veckor tills jag har fått allt.

Uppdaterar när jag har alla delar och kanske blir det en liten byggtråd! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...