Gå till innehåll

EncoreDVD hackande bild i slowmotion


Tomas film

Recommended Posts

Hej!

 

Har precis börjat lära mig Encore DVD lite smått.

I min film som är filmad i SD (avi) och redigerad i CS5.5 har jag en liten slowmotionsekvens.

Om jag bränner filmen i encore till DVD hackar bilden i denna sekvens med allt annat är ok.

Bränner jag samma film (avi) till DVD via mitt gamla program Premie pro 2 blir allt bra.

 

Vad kan vara fel och vad kan göras.

Den finns ju inga vidare inställningsmöjligheter i Encore före bränning av DVD.

 

Tacksam för svar.

 

Bästa hälsningar

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

I min film som är filmad i SD (avi) och redigerad i CS5.5 har jag en liten slowmotionsekvens.

Om jag bränner filmen i encore till DVD hackar bilden i denna sekvens med allt annat är ok.

Bränner jag samma film (avi) till DVD via mitt gamla program Premie pro 2 blir allt bra.

Som jag ser det har det varit problem med MPEG2-encoding sedan CS5, i Pr, En, Ae och AME.

 

Problemet verkar uppstå när man på något sätt "bakar om" dom bildrutor man har, tex export av 720p50 till 576i25, eller som i ditt fall slow motion. Jag sitter med samma problem just nu med en DV-sekvens som det är slow motion på. Det hackar och bildrutor hamnar lite huller om buller rent tidsmässigt när man renderar till MPEG2 vilket dom *inte* gör i tex CS4 och tidigare. Ibland är det slumpmässigt och ibland inte. I vissa progam syns det, i vissa inte. Det syns tydligare på platt-tv än tjock-tv. Spelar man upp det i VLC på datorn är det katastrof medans Corel Intervideo WinDVD gör det riktigt bra. Det känns som att en del av problemet är att vissa spelare har svårare att hantera/felkorrigera än andra. Det bästa vore ju förstår om det inte fanns något som behövde korrigeras...

 

Hur och var tittar du på dina DVD-skivor där du ser detta problem? Ser du det på Timeline i Premiere Pro CS5.5?

 

För att göra Adobe medvetna om problemet bör du skicka in en buggrapport och beskriva problemet: https://www.adobe.com/cfusion/mmform/index.cfm?name=wishform

 

En personlig gissning är att boven i dramat är MPEG2-encodern som finns i Adobes produkter och som kommer från MainConcept. För en tid sedan laddade jag ner en trialversion av Sorenson Squeeze 7 och där fungerade det bra. Men, för några dagar sedan laddade jag ner en trialversion av Sorenson Squeeze 8 och där är problemen gigantiska... Den gemensamma nämnaren mellan dom båda är: MPEG-encodern kommer från MainConcept.

 

Jag har nästan helt givit upp då MainConcept nästan alltid starkt hävdar att felet är inte deras, det är någon annans. Dom stängde tex ner sitt egna diskussionsforum för några år sedan då dom tyckte folk klagade och det säger ju lite om deras företagskultur tycker jag. Idag använder jag ProCoder 3 vilket fungerar bra, men det tar längre tid och är mer omständigt.

 

Jag vet inte *att* det är MainConcept som är boven i dramat, men då andra tillverkare gör det bättre/felfritt så...

 

Som jag förstår det är Adobe medvetna om problemet och jag hoppas att dom löser det så fort som möjligt.

 

Ang inställningar i Encore för bränning: Högerklicka på din avi-fil och välj Transcode Settings och sedan Edit Quality Presets. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket Rogge för ett omfattande svar,

Det verkar ju vara ett jättesvårlöst problem.

 

Det frustrerande är att när jag tittar på sekvensen från "alla håll i datorn" så syns inga som helst fel, dvs. från timline i både PP och Encore, alla typer av previem.

Det är när jag ser på filmen från DVD-skivan i platt-tv som det blir förfärligt.

 

Kan problemet vara över när man filmar i HD eller, vilket jag hoppas kunna börja med snart i samma program och utrustning?

 

Bästa hälsningar

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

Det frustrerande är att när jag tittar på sekvensen från "alla håll i datorn" så syns inga som helst fel, dvs. från timline i både PP och Encore, alla typer av previem.

Det är när jag ser på filmen från DVD-skivan i platt-tv som det blir förfärligt.

 

Kan problemet vara över när man filmar i HD eller, vilket jag hoppas kunna börja med snart i samma program och utrustning?

Jag ser samma sak som du ser med den DV-timeline jag sitter med nu, dvs att allt ser bra ut i Premiere Pro/Encore men ser dåligt/hackigt ut på tv. Du kommer förmodligen se samma sak om du gör en DVD Image ut ur Encore och öppnar den i mjukvaruspelaren VLC för att titta på datorn. Man behöver inte ens göra en image-fil, det räcker med att spela upp det man renderat ut till MPEG2-DVD.

 

När jag redigerar HD och renderar ut till HD och gör Blu-ray har jag inte sett dessa problem, tack och lov. :)

 

Jag har "bara" sett problemet när man renderar ut till MPEG2 i SD.

 

- Hur långt är klippet du har slow motion på?

- Hur mycket har du saktat ner klippet?

- Vad har du för inställningar när du gör MPEG2-DVD, VBR eller CBR?

 

Det verkar som att CBR är problematiskt, oavsett bitrate, medans VBR 2-pass är långt mycket bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...