Gå till innehåll

Göra egna masker och proteser - Här är några av lösningarna.


gangsterkusk

Recommended Posts

Det finns flertalet sätt att gå till väga på men i länken finns en del information hur man gör

egna masker, likdelar etc. Funkar både till halloween och till den egna filmen.

Länken går till mitt examensarbete, en trailer för en fiktiv zombiefilm, som beskriver från början till slut

hur man gör special make-up som zombiemasker etc.

 

OBS. Det här är ett sätt att göra det på och börjar man från noll

så kan vissa saker vara svåra att hänga med på.

Materialen som används är i relation till det man hittar

hos sin lokala ICA-handlare ganska dyra.

 

Men jag hoppas att det kan vara till någon nytta och tveka inte på att höra av er om

något verkar konstigt!

 

Mvh

Gangsterkusk

 

http://www.vileworks.se/vos_culpa.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra jobbat!

 

Det enda som kändes oklart för mig som helt oerfaren inom masktillverkning var:

  • "Nycklarnas" funktion. Jag blev inte helt klar över hur det var tänkt att de skulle fungera.
  • Avsnittet där det applicerades "4 lager acetonutspädd baldcap". Det tog ett tag att inse att det inte var en färdig flintskallehätta som åsyftades som i inledningen, utan ett material för att tillverka dylika.

 

Om du skulle kunna bifoga filen direkt till posten också (Redigera inlägg=>Gå till avancerad=>Bifogade filer) så skulle det kunna vara bra - länkar är färskvaror, och på det viset så kan den vara till hjälp även ifall länken går och dör av någon anledning. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Materialet för att göra baldcaps finns att köpa lite här och varstans (googla på "Baldiez") och tricket att använda det som edge är väldigt användbart! Finns även "Super Baldiez" där du kan lösa kanterna med 99% alkohol istället för aceton - Mycket snällare mot skådisens hud.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fürni> Tackar!

 

Nycklarna: Har man gjutit av en modell eller skulptur i silikon så kommer ju denna del av formen bli väldigt mjuk. Man måste ha ett yttre hårt skal som stabiliserar den inre formen av i detta fallet silikon. Man penslar upp den inre silikonformen i olika lager och i det sista lagret trycker man ner nycklarna. I mitt fall använde jag små kuber av samma slilikon som heter Elastosil som är ett kondensationshärdande silikon. Materialet fäster i sig självt så om man väljer något annat material är det inte säkert att det fastnar då Elastosil har en väldigt glatt yta. När det sista lagret med silikon (elastosil) har härdat börjar man pensla på det som ska bli det hårda skalet över (kallas ofast Kappa). Nu sitter kuberna redan på plats så när man bygger upp kappan så kommer nycklarna att få i princip perfekt passform i den. Som jag nämnde tidigare så är den inre silikonformen väldigt mjuk (då den är ganska tunn). Därför måste man ha det yttre skalet för att den modell man senare skall gjuta ut inte blir helt deformerad utan behåller sina proportioner. Det är detta nycklarna möjliggör; De ser till så formen hamnar på rätt plats i den yttre kappan och inte kollapsar under själva gjutningen.

 

Det här är ett sätt att göra på. Har man mindre delar, t. ex händer, kan man gjuta av hela handen i enbart silikon. Ofast använder man då ett addetionshärdande silikon. Detta är ganska dyrt och det går ju självklart åt en hel del om man bara gör formen i silikon.

Första alternativet är ett mer resurssmart alternativ men det tar väldigt mycket längre tid att framställa.

 

Det kanske blev lite sidospår här men kontentan var iallafall att Nycklarna är nödvändiga för att t.ex en avgjtuning av ett ansikte inte skall kollapsa och tappa formen.

 

Jag läste igenom texten om baldcap och jag kan hålla med om att det var lite tvetydigt ;)

 

Tack för dina synpunkter!

"Nycklarna" ser till så att den inre silikonformen hamnar rätt i det hårdare skalet

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...