Gå till innehåll

Effekt: Kameran åker igenom väggen in i nästa "rum".


Janko

Recommended Posts

Hej!

 

Jag letar efter någon som kan förklara hur man gör en viss effekt. Effekten är när man byter mellan två olika scener. Exempelvis börjar kameran åka åt höger håll, och sen kommer ett svart "mellanrum" som sedan glider in i en ny scen där kameran kommer från vänster in mot motivet. Effekten ska simulera att kameran åker igenom en vägg.

 

Det jag vill veta är hur man smart kan göra det där svarta emellan för att det ska se bra ut.

 

Kanske lägga in svart färg --> Lägga den utanför bilden --> Göra trackmotion på första klippet och så följer den svarta färgen med klippet? Säg hur ni gör!

 

Mvh Janko

Länk till kommentar
Share on other sites

Denna effekt brukar oftast göras med kulisser där man kan åka mellan två rum eftersom väggen inte sitter fast i båda sidorna av rummet.

 

Om du dock önskar återskapa denna effekt digitalt i AE så kan nog denna tutorial vara till hjälp:

 

VIDEO COPILOT | After Effects Tutorials, Plug-ins and Stock Footage for Post Production Professionals

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Quantum! Videocopilot är kung. Hade bara missat det klipper speciellt :).

 

Jag lyckades förövrigt göra effekten enkelt direkt i premiere. Kanske inte lika bra som med track motion, men det blev bra. Gick bara frame för frame och flyttade den svarta "väggen". Track motion i AF var lite halvsvårt, då kameran flyttas så mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...