Gå till innehåll

Skyddat material i arbetsprover


iknor

Recommended Posts

Tycker du det är ok att en skådespelare har en scen från en film där den själv skådespelar i sin showreel? Den har ju inte gjort filmen.

Handlar inte om vad jag tycker (fortfarande). Folk här har ju koll, det märks verkligen ;) Självklart får skådespelare inte använda material ur filmen till sin egna allmänna showreel utan tillstånd från upphovsrättshavarna - Materialet ägs utav någon. Om du jobbar på Volvo och din uppgift är att montera dörrar så ger det dig inte äganderätt till alla bilar du monterat dörrar på.

 

Däremot är det, som vi redan slagit fast, fritt att använda material i privat syfte - Som att skådespelaren skulle köpa DVD'n och låna ut den till eventuella arbetsgivare, eller skapa ett eget montage utav klipp. Så länge det inte sprids till allmänheten utan hålls inom den "privata kretsen" så berörs det inte.

Mitt syfte har alltså varit, som jag tidigare påpekat, att förtydliga skillnaden mellan privat och allmän visning utav arbetsprov. Det jag menar att säga till trådskaparen, som står mellan att använda klippet som det är eller att redigera om det med eget material, är att han får mycket mer användning för det om han har fulla rättigheter. Så som det är nu kan han visa det privat, men te.x. inte på sin hemsida eller liknande utan att göra upphovsrättsintrång. Så jag skulle helt enkelt uppmuntra trådskaparen att försöka byta ut bakgrunden mot en han själv har rättigheter till, så att han har möjlighet att visa upp det för allmänheten, där det kan uppskattas av fler och kanske leda till jobb :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har med intresse följt era diskussioner, och bestämt mig för att byta ut bakgrunden.

Fördelarna verkar överväga nackdelarna, oavsett vad som gäller i ett arbetsprov.

 

Tack till alla som bidragit med tankar och åsikter!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...