Gå till innehåll

First Timer . "Meet Daniel"


Recommended Posts

Hejsan folkens!

 

Jag är ny här på forumet men har länge varit intresserad av att skriva manus till film. Det har aldrig blivit av bara. Men nu satt jag i min glamorösa ensamhet och fick en action-komedi idé som kanske inte är direkt revolutionerande utan ganska standard. Hur som helst så skrev jag ner en synopsis av min förbipasserande tanke och tänkte posta den här så får ni som vill läsa.

 

Första gången jag skriver en synopsis så jag är ute efter feedbacken ni har att erbjuda.

 

Har börjat skriva på manuset med men de postar jag när jag har kommit en god del.

 

Jag skriver på Engelska, har en vän i USA som jag brukar skicka mina texter till men filmen kan lika gärna vara svenskspråkig i slutändan.

 

Här är min Synopsis av "Meet Daniel"

 

Meet_Daniel.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att du hittat hit och att du ger skrivandet ett försök!

 

Angående din synopsis, så kan jag tycka att det inte är så mycket av en synopsis, mer lite bakgrundsinformation och en inledning. Större delen av filmen antar jag börjar där din text slutar.

 

Sen är jag smått allergisk mot när man skriver på engelska. Du bjuder visserligen på en bättre ursäkt än många andra här, men jag rekommenderar ändå starkt att du skriver på svenska så att du kan fokusera på själva innehållet och inte på att få det låta bra.

 

Annars så gillar jag idén, är väldigt svag för lite enklare historier med stora mängder attityd. Så om du går vidare med att utveckla din synopsis och sen till och med att skriva manuset så ser jag fram emot att läsa, helt klart!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med föregående talare (Leiner) om att det är mer bakgrund och inledning än synopsis. Ett synopsis ska innehålla grundgraden i hela storyn utan fördjupningar och med början mitten och slut. En del vill utelämna slutet för att inte avslöja för mycket, men ska de vara ett "riktigt" synopsis så ska det vara med.

 

Eftersom det är det första filmmanus du skriver skulle jag starkt rekommendera - om du inte redan gjort det - att lära dig grunderna i hur ett manus är uppbyggt. Annars blir det väldigt lätt pannkaka av alltihop. Jag vill inte vara pessimistisk, men i regel är första manuset inte bra, så ta det med jämnmod om du inte tycker att det blev som du tänkte. Lär av misstagen och pröva igen.

 

Vad det gäller engelskan, så ska du självklart skriva på engelska om du känner att det är det du vill göra. Marknaden blir så mycket större. Men man får också vara medveten om att konkurensen också ökar. Det kommer ställas hårda krav på en felfri engelska.

 

Här i Sverige förväntas man oftast vara regissör och manusförfattare i ett. Som manusförfattare står man sig ofta slätt. Producenter är i regel inte intresserade utav manus utan av en regissör med ett manus. Och hitta en regissör som inte har fullt upp med sina egna projekt är inte lätt. Så om du "bara" vill skriva och inte regissera, så rekommenderar jag starkt att du satsar på engelska. Dessutom har jag hittills inte stött på en enda amerikansk producent som förväntat sig att få gratis manus av mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jupp. De stora svenska filmbolagen är lite småkul på det sättet. Har kontaktat olika bolag angående en undersökning jag gjorde om hur ofta svenska produktionsbolag läser spec manus. Ett större (anonymt) bolag svarade att de inte alls läste spec manus, och att de bara kontaktade manusförfattare de har tidigare jobbat med, eftersom de oombedda manusen har "visat sig inte vara av intresse" för bolaget.

 

Jag tror att detta kommer slå tillbaks mot svenska filmindustrin i slutändan om fler bolag anammar en sådan attityd. Varför skulle man vilja alienera manusförfattare på det sättet? tror dem att deras "hus-författare" kommer att vara kvar i all evighet? inte konstigt att folk satsar på Hollywood istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren!

 

Hehe då va jag lite ute och cyklade med synopsisen då. Jag har lite förståelse för hur manus skall skrivas. har läst en del och spanat in forum kors och tvärs.

Att jag skriver på Engelska är som sagt mest på grund av min Amerikanska vän som brukar få läsa de ja skriver, men sen så trivs jag bäst med att skriva på engelska med. Tycker det är ett riktigt kul språk på alla sätt och vis.

 

Skall omarbeta texten lite och börja pilla på ett manus i veckan. så postar jag upp det när jag anser att det har något värde.

 

Ha de gott!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...