Gå till innehåll

Youtube - rapportering


Smörgåsmannen

Recommended Posts

Hej!

 

Har under de närmaste dagarna försökt rapportera ett videoklipp som plankats rakt av från mig på tuben, där ljudspår bytts ut, upplösning förändrats, samt så har det lagts in lite bilder som kan uppfattas som stötande. Vilken rapporterings-kategori faller detta under? Och ska man undvika att rapportera videon om man själv inte har rätt till musiken som används? Eller är det för andra typer av "missbruk av tjänst", som avstängning gäller?

 

Original:

 

Kopia: Shuffle Meet-Up Gävle 2011 - YouTube

 

Det är absolut ingen stor grej, just i detta fallet. Men jag gillar att jävlas med folk :h.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Youtube har programvara som automatiskt flaggar Alla klipp med kommersiella ljudspår, sen skickas meddelande ut till upphovsrättsinnehavarna som i tur får bestämma om de vill att ljudspåret tas bort eller whatever. I de flesta fall nuförtiden brukar bolag tillåta att musik används i videor som är simpla och visar låten i bra sammanhang.

 

Det är med det sagt lugnt för dig att rapportera det andra klippet :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Youtube har programvara som automatiskt flaggar Alla klipp med kommersiella ljudspår, sen skickas meddelande ut till upphovsrättsinnehavarna som i tur får bestämma om de vill att ljudspåret tas bort eller whatever. I de flesta fall nuförtiden brukar bolag tillåta att musik används i videor som är simpla och visar låten i bra sammanhang.

 

Det är med det sagt lugnt för dig att rapportera det andra klippet :)

 

Kanon. Tack! Men i detta fall så går det under ett slags intrång på upphovsrätt, eller hur ligger det till?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanon. Tack! Men i detta fall så går det under ett slags intrång på upphovsrätt, eller hur ligger det till?

Klart det är intrång, men inget någon bryr sig om. Skulle det varit en kortfilm eller reklam du använt låten i hade det varit en annan grej, men en kul liten video gör knappast något.

Länk till kommentar
Share on other sites

Klart det är intrång, men inget någon bryr sig om. Skulle det varit en kortfilm eller reklam du använt låten i hade det varit en annan grej, men en kul liten video gör knappast något.

 

Jo, det vet jag förstås. Men jag syftade på vilket formulär som ska användas i rapportering av hans video. Det är ju inte ett företag som står bakom min exempelvis. Appliceras samma lagar på det ändå? Läst lite hos youtube/google själva men det är mestadels förvirrande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...