Gå till innehåll

BD brännare


adam66

Recommended Posts

Jag har inte så mycket koll på just externa brännare, men jag köpte en intern LG för ett år sen ca för runt 1200kr eller däromkring. Det var den billigaste då, och jag är fortfarande nöjd med den.

Från början hade jag tänkt köpa en extern så jag kunde använda den till laptopen också, men det var svårt att hitta för ett år sen. Vet inte hur det är nu. Kollade även på att köpa en intern plus en låda till den, men avstod till slut.

 

Grejen är att det rör sig om såpass mycket data. En BD-R-skiva rymmer 25GB. Om du ska ha en extern brännare bör du koppla in den med åtminstone eSata. Med min interna brännare tar det ca en timme att bränna en skiva från en imagefil, och det är bara själva bränningen. Då är den internt kopplad med Sata.

 

Tänk dig då att bränna en skiva med en extern USB-anslutning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte en LG BE06 häromåret. Anslutning med USB. Fungerade jättebra och helt problemfri att bränna med. Nackdelen var att den "låste" datorn för annat arbete, det är mycket data som ska skyfflas då det tar en eller ett par timmar att bränna en bluray.

Mitt syfte då var primärt som backup, så jag köpte LGs NAS med det fina namnet N2B1DD2. Den har inbyggd bluray-brännare. Den passar mitt backupsyfte perfekt. Då lägger jag filerna på NASen, och via ett webbgränssnitt styr jag bränningen, så kan den stå helt autonomt och sköta bränningen.

Jag lägger även M2t- eller mpeg-filer denvägen som jag sedan kan spela upp på min bluray-spelare vid tvn.

Jag _tror_ inte NAS är lösningen om man vill göra riktiga video-bluray-mastrar, men det har jag inte testat än.

 

I bärbara datorn har jag en Opritcon-bluray (eller vad f-n märket heter) och den går ju bra att bränna med, men jag använder den främst när jag vill läsa tillbaka något som ligger på en arkiv-bluray hos mig. Fö så tvärdog den första bluraybrännaren i bärbara datorn helt plötsligt, men utan problem fick jag en ny från Conrad på 2 års garanti, utan problem.... det tog väl nästa fyra veckor innan den nya kom, men annars inga problem.

 

Jag har mest använt Verbatim BD-RE 25 GB och de fungerar klockrent i alla väder.

Sonys BD-RE 50 GB verkar också funka bra, men TDK BD-RE 50 GB trivs inte min bärbara dator 100% med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Off topic, men jag minns när jag skaffade min första CD-brännare. 1996, det var en Yamaha där man var tvungen att lägga skivan i en kassett som man sköt in. Ingen av mina kompisar hade en CD-brännare och alla var avundsjuka. Den kostade 8400kr, och kunde bränna CD i 2x om jag inte minns helt fel. En skiva kostade då ca 120kr (det var mycket pengar på den tiden), tog en timme att bränna och ca 25-30% av dem gick sönder i bränningen.

Det bästa programmet att bränna med då hette Easy CD creator, det var innan Nero fanns.

 

Det var tider, det...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för dina synpunkter. Ja så är det nog, man ska använda en intern brännare för att få ner tiderna så långt som möjligt.

Har du något förslag på en bra intern BD brännare ?

Som sagt, den enda jag testat är min interna LG-brännare från förra året. Vet inte vad modellen heter, men det var den billigaste jag kunde hitta och den har funkat bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...