Gå till innehåll

Får det lov att vara lite korv?


Mr_anderson

Recommended Posts

Det hela började när vi skulle öva manus skrivning i skolan. Vår lilla halv-seriösa 1 min film blev väldigt uppskattad av både läraren och hela klassen. Så därför bestämd jag mig för att göra den ''på riktig''

 

Kort synopsis;

Mördare har just mördat en kund med en korv, butiksföreståndaren upptäcker honom på bar gärning men tycks enbart vara intresserad av korven.

Butiksför skäller ut mördaren om varför han inte använde hans knivar istället för hans korv.

 

Mördaren chockera butiksför med att fråga om dricka,

vilket de gör tillsammans senare och dumpar kroppen i en container.

filmen.txt

Länk till kommentar
Share on other sites

Idén är lite kul i all sin dråplighet, men det förtas lite av att mördaren är så blek. Antingen borde han vara väldigt intresserad av att sticka från platsen (ev mörda vittnet först) eller så borde han vara lika osannolikt dråplig fast på ett annat sätt än korvförsäljaren (han kan ju ta det serverade svärdet och sticka ihjäl butiksföreståndaren och äta upp korven). Varför skulle korvförsäljaren vilja vara med och dumpa liket?

 

Och vad hände med korven?!?!

 

Formatmässigt skulle jag föreslå att du tittar på Celtx så får du mycket gratis. De har en svensk stavningskontroll också.

 

Karaktärsbeskrivningarna är lite för detaljerade. Vi behöver inte veta att mördaren är "normal" - vilken knappast är något som syns på en, och som han knappast är om han just har mördat någon - eller att han är lång, eller vilka kläder han har. "Hårig"?!? Försök ge en målande, kort beskrivning med sådant som är relevent för historien.

 

Skriv "Butiksföreståndaren" och inte "Butiksföreståndare", det blir mycket mer lättläst. Du skriver ju "Mördaren" och inte "Mördare", eller hur?

Sen är spåket inte direkt läsvänligt, med grammatiska fel och stavfel (hårnätt, läger, undertiden, sopptunnan, tillsmmans). Hur utalar man "wtf"? Skriv vad han säger, inte sms-förkortningar.

 

Men som sagt, idén är det inget fel på. Jobba lite med spårket, med mördaren och se till att vi får veta vad som hände med korven.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Désirée för din feedback och ja, jag har en tendens att stava fel när jag inte är helt fokuserad, vilket jag inte var då (my bad)

Och jag kan säga att jag inte har helt förfinat manuset ifrån manusövningen (däribland wtf? och liknade)

 

Men man måste ha i åtanke att hela den här ''sketchen'' som den mer eller mindre är, har väldigt starka surrealistiska tankegångar.

Filmen bygger också på det absurda, hela situationen är absurd och vändpunkten/tvisten i filmen är när mördaren fråga om dricka.

 

Jag kan också tillägga att jag faktiskt skrev manuset i Celtx, men exporterade de som .txt file så att vem som helst kan läsa det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men man måste ha i åtanke att hela den här ''sketchen'' som den mer eller mindre är, har väldigt starka surrealistiska tankegångar.

 

Jo, det gick inte att missa. :)

 

Filmen bygger också på det absurda, hela situationen är absurd och vändpunkten/tvisten i filmen är när mördaren fråga om dricka.

 

Men dessförinnan är mördaren tyst och har bara lite gester för sig. Vi får inget intryck av vad han är för person, varför han inte flyr, varför han använde en korv, om han tycker att butiksföreståndaren är normal osv. Han bara står där och viftar lite som vilken normal, lång och hårig kille som helst. Han är blekare än ett glas med vatten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...