Gå till innehåll

Undersökning: Hur tycker du forumet fungerar?


Pace

Recommended Posts

Forumet har funnits en tid nu, sedan 2002-07-01 för att vara exakt, så jag tänkte passa på att ställa några frågor hur du tycker det fungerar och vad som kan göras bättre.

 

* Hur tycker du det fungerar rent tekniskt, är något svårt att använda eller förstå?

* Hur tycker du vi (jag som ansvarig & moderatorer samt forumledare) som sköter forumet agerar, kan vi göra någonting bättre?

* Hur tycker du tonen är på forumet, är vi för hårda med reglerna eller för slappa? Är det så att säga en "kamratskap" eller tycker du det förekommer "mobbing"?

* Något annat som vi bör uppmärksamma alt. egna kommentarer?

 

Mvh Peter Dahlgren

ansvarig, Voodoo Film

Länk till kommentar
Share on other sites

Forumet är ju fint! Schysst och ren layout och lätt att förstå. Eftersom det inte finns så många aktiva medlemmar än så funkar det, men risken är att det blir rörigt om medlemsantalet ökar. Då får man kanske överväga att byta till något liknande det som finns på www.nollbudget.net

 

Det är kanon att man kan läsa hela tråden när man ska skriva ett inlägg!!!

 

Ni är absolut inte för slappa med reglerna, snarare en aning för hårda i så fall. Men det är ingen fascistvarning direkt =). Kamratskapen är väl helt ok tycker jag, även om det verkar som om vissa är lite ovana vid forum och jargongen som förekommer där (och jargongen som bör undvikas).

 

 

Det enda att klaga på är väl att det är lite väl få medlemmar, samt att de flesta medlemmar är relativt oerfarna. Men det är ju svårt för er att göra så mycket åt.

 

Ett tips för att få igång länkbytet mellan medlemmarna så man får se fler schyssta saker som ligger på nätet är att öppna ett länktipsarforum.

 

Dessutom undrar jag hur ofta och varför resumén rensas. Går det inte bara att ha de senaste 10 där hela tiden?

 

Men som sagt, det fungerar bra här. Inget större att klaga på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo Forumet är bra. Mycket bra tycker jag.

Själv är jag inte direkt van vid att skriva i forum. Jag har inte hittat så många som jag är intresserad av, men detta är väldigt bra.

 

Stämningen mellan de som skriver tycker jag har varit väldigt bra bortsett från vissa trådar men det verkar alltid ha löst sig, iom att det oftast handlar om missförstånd.

Jag tycker personligen att det alltid är roligt att läsa inlägg och svara.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske jag är blind, men saknas inte möjligheten att få upp ett gammalt inlägg citerat och klart när man vill kommentera? Alla (?) andra forum har en sån knapp per inlägg.

 

Annars är forumet kanon.

 

Stämningen är bra. Det finns många forum "out there", där folk varit medlemmar länge, och alla redan diskuterat "allt". En newbie möts då av "RTFM" eller sånt så fort han öppnar munnen. Inte här. Tack för det, alla!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att detta forum är väldigt bra och lätt att förstå... Jag tycker att ni har mycket kunskaper och kan svara på det mästa som man frågar.. Jag tycker att det är bra regler och någon mobbing har jag inte sett till... Men som sagt..skulle ju vara roligare om det var lite fler aktiva besökare. Dem flesta har ju inte skrivet nått någon gång...

 

Svar till Wedge: Gamla forum som du själv skrivit kan du hitta om du går in på din presentation och trycker på det antal inlägg som du skickat..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=big_evert]Svar till Wedge: Gamla forum som du själv skrivit kan du hitta om du går in på din presentation och trycker på det antal inlägg som du skickat..[/citat]Eh? Det jag menade var att få t ex ditt inläggs text citerat. Så som jag nu gjort manuellt här ovanför. Blir en del klipp-och-klistra nu, plus att man får skriva citat-taggen själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sammanfattat så blir det...

 

* Fler aktiva besökare - det är upp till Er, det är medlemmarna som gör forumet, vi tillhandahåller bara tjänsten!

* Resumén rensas inte, utan visar de senaste trådarna inom 24 timmar. Det går givetvis att ändra om ni så önskar.

 

[citat=sluten_cell_nr13]Pace: Har du klurat ut några ändringar själv och funderar på uppdatering eller frågar du bara av nyfikenhet?[/citat]

 

Jag har önskemål om vissa ändringar som jag själv skulle uppskatta, men de görs i mån av tid och resurser samt ändringens omfattning (citatfunktionen som är nämnd kommer alltså inte på ett tag). Sedan är det alltid kul att veta hur alla andra förhåller sig till forumet så att man vet vad som kan förbättras.

 

Men det är kul att helhetsintrycket av forumets innehåll är positivt, och det får vi väl ge varandra ett beröm för.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har en punkt som jag tycker skulle vara bra.. det där med att man kan hitta dem inläggen som är skriva senaste dygnet eller 5 dygnen....skulle vara bra om man kunde få fram alla inlägg som är skrivna inom en 2,3 och 4 dagars period också...

 

kanske är svårt...vet inte......hat bra

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Jo, det skulle vara bra med et annat system på resumén. Annars är det många trådar som glöms bort.

 

Går det att fixa så att de senaste 10 trådarna hela tiden ligger upp och att det inte finns någon tidsgräns?

 

Annars kanske det skulle vara bra med flerdagarsalternativ som big_evert beskriver.

 

Går det att fixa?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det är en relativt smal sak att fixa och jag ska försöka lösa det under veckan. Tidigare visade resumén de 10 senaste trådarna och nu visar den de senaste trådarna inom 24 h.

 

Ska se om det inte går att kombinera de två på något smidigt sätt, båda funktionerna är bra på sitt sätt. Har lite idéer om hur det kan ske.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade visst sparat den gamla funktionen så jag la en länk till den på förstasidan (Visa senaste trådarna).

 

Något annorlunda jämfört med sökfunktionens resumé, men det bör väl tjäna sitt syfte hoppas jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Ursäkta mitt sena svar.

Jag har lagt den punkten på den stora "saker-att-göra-med-forumet-inom-en-snar-framtid-hoppas-jag"-listan. :e

 

Skämt åsido, det vore en bra funktion. Men samtidigt får man beakta att en tråd med inlägg inte nödvändigtvis behöver vara ett svar till frågeställaren. Men jag förstår tanken och jag tycker att det kan vara en bra idé.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Forumet är ju fint! Schysst och ren layout och lätt att förstå. Eftersom det inte finns så många aktiva medlemmar än så funkar det, men risken är att det blir rörigt om medlemsantalet ökar. Då får man kanske överväga att byta till något liknande det som finns på www.nollbudget.net"

 

 

Kan inte hålla me dig, tycker den här typen av forum är det bästa upplägget. Det som nollbudget har är den värsta sorten, speciellt då det är många som skriver. Lunarstorm har oxå ett liknande upplägg som nollbudget, jag vill knappt gå in där längre. Bara en massa bakåtklickningar för varje svar man läser. Segar ner sidan också då många fler sidor laddas. Så byt inte layout på forumet. Förstår inte den typen av forum som nollbudget har. på www.macworld.se har samma typ av forum som här o de är bra många fler som skriver där, o jag tycker de funkar utmärkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

jag tycker forumet funkar fint, det är överskådligt och bra.

Något som jag tycker vore schysst att ha är en liten ruta längst ner (liknande den nya som nu finns för "relaterade ämnen") där man kan se om folk har svarat på de trådar man skapat. Alltså en liten översikt på alla ens egna trådar och sedan står det när senaste svaret kom.

Kanske skitjobbigt att göra, men det vore coolt.

Forumet är iaf bra, tycker ni skall vara nöjda med vad ni skapat!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christopher]jag tycker forumet funkar fint, det är överskådligt och bra.

Något som jag tycker vore schysst att ha är en liten ruta längst ner (liknande den nya som nu finns för "relaterade ämnen") där man kan se om folk har svarat på de trådar man skapat. Alltså en liten översikt på alla ens egna trådar och sedan står det när senaste svaret kom.

Kanske skitjobbigt att göra, men det vore coolt.

Forumet är iaf bra, tycker ni skall vara nöjda med vad ni skapat![/citat]

 

Ja, nu är det så att vi helt frångått det egna forumet som jag själv har gjort till att köpa in en färdig produkt. Detta för att möta efterfrågan på nya funktioner och för att själv slippa pilla med det, vilket är väldigt tidskrävande - för att inte säga ett heltidsjobb.

 

Men idéen är bra, ska se om det finns någon "mod" (modifiering) man kan lägga till forumet. Annars fyller funktionen Bevakning den funktionen, vilket innebär att man får sammanställning direkt, veckoligen eller månatligen över nya inlägg i de trådar man valt att bevaka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men voodoofilm har fortfarande satt sin prägel på det, vilket är kanonbra.

Forumet fungerar jättefint. Jag håller med alla tidigare inlägg.

 

Jag tycker att man kan utnyttja första sidan på det sättet som t.ex. Grafiskt forum, CGtalk och andra välkända har gjort. Visa de bästa trådarna på första sidan. Jag vet inte om det är väldigt tidskrävande men en önskefunktion är ju att, på första sidan visar man de 5 mest aktiva och de 5 trådar som har fått högst röster. Det är väldigt lätt för mig att säga kan du inte göra det och det, men säkert svårt och tidskrävande arbete för dig. Det finns alltid förbättringar som kan göras, men nu tycker jag du skall unna dig ett rejält "sommarlov".

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ungfilm]Men voodoofilm har fortfarande satt sin prägel på det, vilket är kanonbra.

Forumet fungerar jättefint. Jag håller med alla tidigare inlägg.[/citat]

 

Det är det som är fördelen med detta forumet, att det går att anpassa i detalj.

 

[citat=ungfilm]Jag tycker att man kan utnyttja första sidan på det sättet som t.ex. Grafiskt forum, CGtalk och andra välkända har gjort. Visa de bästa trådarna på första sidan. Jag vet inte om det är väldigt tidskrävande men en önskefunktion är ju att, på första sidan visar man de 5 mest aktiva och de 5 trådar som har fått högst röster. Det är väldigt lätt för mig att säga kan du inte göra det och det, men säkert svårt och tidskrävande arbete för dig.[/citat]

 

Jo, men nu har jag köpt ett färdigt forum så det är betydligt svårare för mig att göra ändringar. Det var också tanken att jag skulle slippa göra ändringar med ett färdigt forum. Ska tilläggas att jag inte kan php heller (i vilket forumet är byggt), så det är kört i vilket fall som helst. :e Men jag ska som sagt se i fall det finns någon tillägsfunktion som gör att man kan lägga det på förstasidan. Det skulle jag själv vara intresserad av.

 

[citat=ungfilm]Det finns alltid förbättringar som kan göras, men nu tycker jag du skall unna dig ett rejält "sommarlov".[/citat]

 

Sommarlov? Nehe, jag har jobb upp till öronen fram tills årsskiftet. Jobbar för tillfället mer än heltid plus sköter om mitt eget företag och voodoofilm.org. :e

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...