Gå till innehåll

Träff av hagelskott


Kim-O

Recommended Posts

Tjena!

 

Jag har en film på gång där jag försöker hitta lösningen på ett segment som inbegriper specialeffekter, tänkte höra om någon här har något tips?

 

Situation: En person blir beskjuten med hagelbössa. Skottet missar, och träffar istället någonting i en vanlig trädgård, grus, gräs, staket, trädgårdstomte... Det jag behöver filma är själva träffen, det spelar ingen roll vad som träffas, det jag söker är enklaste lösningen.

 

Någon som har någon tanke? Jag nämner också att detta är en amatörfilm, och jag har inte möjlighet att införskaffa en sprängexpert. Dock har jag en budget på gång, så jag kan även tänka mig mer avancerade alternativ än bakpulver+vatten etc.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ptja... det beror lite på vilken effekt du vill åstadkomma. :)

Måste det framgå att det just är hagel som det skjuts med (dvs en sådan där riktigt överdriven filmsvärm) eller är det bara att markera träff som gäller?

 

Ifall det senare, ta dig en titt på tryckluft, som kan vara en helt hygglig pyrolös lösning på skotträffar. Och nu talar jag alltså inte om gascylindrar (högt tryck = inget du vill syssla med utan att veta precis vad du gör) utan lägre tryck där det går att komma undan med DIY-lösningar. Grundprincipen är tryckbehållare => ventil => kort rör fyllt med skräp (bark och sågspån för en träff i träd, t ex). Det fanns i alla fall förut ganska billiga handpumpade trycksprutor på Biltema/Jula som fungerade fint för ändamålet. Vill man gå nedåt ännu mer i budget så känner jag folk som svär att det går att få till bra resultat med vanliga innerslangar. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ptja... det beror lite på vilken effekt du vill åstadkomma. :)

Måste det framgå att det just är hagel som det skjuts med (dvs en sådan där riktigt överdriven filmsvärm) eller är det bara att markera träff som gäller?

 

Ifall det senare, ta dig en titt på tryckluft, som kan vara en helt hygglig pyrolös lösning på skotträffar. Och nu talar jag alltså inte om gascylindrar (högt tryck = inget du vill syssla med utan att veta precis vad du gör) utan lägre tryck där det går att komma undan med DIY-lösningar. Grundprincipen är tryckbehållare => ventil => kort rör fyllt med skräp (bark och sågspån för en träff i träd, t ex). Det fanns i alla fall förut ganska billiga handpumpade trycksprutor på Biltema/Jula som fungerade fint för ändamålet. Vill man gå nedåt ännu mer i budget så känner jag folk som svär att det går att få till bra resultat med vanliga innerslangar. :)

 

Effekten jag vill åstadkomma är just bara för att markera träff, så därför låter ju tryckbehållare intressant. Har du någon koll på huruvida man kan tidsbestämma när trycket lossnar och skräpet flyger iväg? Eller om man vanligtvis behöver pumpa på och beroende på uppbyggt tryck lossnar detta utan att man vet exakt när? Söker nämligen efter en lösning då det kan bestämmas exakt när det ska smälla.

 

/K

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...
  • 3 veckor senare...

Ska träffen vara någorlunda kompakt eller ska den vara utspridd? Om den är kompakt kan du klämma ur krutet ur några miniraketer och göra en liten smällare av den. Ifall du vill ha en utspridd smäll så är det ganska svårt att anordna något som exploderar samtidigt. Det bästa man kan göra är att ta en hand full med småsten och kasta hårt mot materialet eller göra en egen liten hagelbössa av stålrör och krut eller nåt. Dock så ska man vara j*vligt försiktig med stål och krut...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...