Gå till innehåll

Hur får man de små grå att röra på sig?


Zhyron

Recommended Posts

Satt och försökte komma med en liten bit till historien som skulle göra att jag kunde gå vidare med manuset när jag tänkte

 

Hur ofta sitter de flesta av oss och väntar på den stora/lilla idéen?

Den lilla saken som kommer att ändra det och få manuset att flyta på?

 

Men vad gör man när man har fastnat?

Mer precist, Vad gör NI när ni har fastnat?

Dela med er av era tips och metoder för att lösa "Writer's block"

 

Förhoppningsvis blir detta lärorikt för oss alla

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta problem känner jag igen gott och väl. Det som hjälper mig bäst är inte att sitta inne i sitt mörka och tysta rum utan det är att helt enkelt ta en promenad. Du kommer bli förvånad hur lättare det är att tänka igenom saker och få total klarhet på ditt verk. Fungerar i alla fall alltid för mig...

 

 

 

//Jonathan (Organized Prime Staff)

Länk till kommentar
Share on other sites

Se till att ha mycket annat att göra! Om du t.ex. är helt ledig och bara sitter med ditt manus är risken stor för att du tappar din kreativitet. Gör massa andra "måsten", men ha ditt manus i huvet, då brukar det lossna. Annars är det ruskigt bra att sitta på tåg/pendel/tunnelbana.

Länk till kommentar
Share on other sites

Promenad är en av de bästa sätten, syre till hjärnan hjälper faktiskt.

 

Men sen brukar jag faktiskt kunna komma på massor om jag ser en riktigt eländig film. En sån film som inte fångar min uppmärksamhet alls, slätstruket värre.

 

Sen kan bryta mönstret vara bra ibland, gör något som du aldrig skulle göra annars. Något för att nollställa hjärnan.

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

En promenad hjälper helt klart och fungerar när jag ska lösa olika punkter i manuset, vändningar osv.

Men när jag ska skriva det som kommer imellan det så blir det för platt och livlöst känns det som, jag blir inte nöjd med vad jag skrivit och det känns inte som om man hålls fast i filmen tills nästa stora punkt.

 

Hoppas ni förstår vad jag menar.

 

Hur vet jag att det meningslösa pratet i mitten...inte är bara meningslöst prat. Med tempot jag har från en punkt till en annan för jag ner 15 minuter till 5 minuter och inte så mycket historia utan mer som en tågresa med hållplatser.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag tror Eds metod är ett bra sätt att arbeta om man skall få något gjort. Nu har jag aldrig skrivit manus förut, men när jag skriver andra saker på i mitt jobb så jag listat ut att man har ganska små möjligheter att vänta på att man skall få "inspiration" utan det är bara hårt jobb som får fram några texter. En annan iaktagelse jag gjort är att det man skriver under inflytande av "snillerus" dvs medan man själv tycker det man skriver är sååå briliant, sällan är så bra som man tror. Men det tar emot att radera det, eftersom det var ju sååå smart. Men får det ligga till sig så får man klarare syn på saken.

Så, jag brukar också "bara plita ner" i grova drag, och sen återkommer senare. Det gäller att inte förlora sig i detaljer utan är grovmanuset rätt bra, så blir resten bra med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...