Gå till innehåll

"iPad" som monitor?


Smörgåsmannen

Recommended Posts

Till att börja med är jag inte 100 om denna tråd passar in här, men vi får väl se!

 

I en modern systemkamera där det finns tillgång till (mini) HDMI-utgång rakt i kameran, borde det inte finnas en möjlighet att ansluta typ en iPad, eller en Android-platta som en slags monitor då? Vet att en stor del av poängen försvinner då de i regel inte är kalibrerade för att återge naturliga färger etc. Men jag kan bara inte låta bli att undra. Rakt in i plattan, eller med hjälp av app. Exempelvis den kamera jag har nu går jag att ansluta till TVn och få "live view" genom den, en TV är emellertid inget man släpar med sig, och således undrar jag då om detta fungerar mellan, ja, en kamera och en surfplatta också?

 

Någon som vet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Phil Hawkins är en regissör i England som har använt iPad som monitor och allmänt regi hjälpmedel på flera inspelningar. [ philmblog ] — iPad for Directors | Part 1 | Introduction

 

Vad jag läste där så använder han ipaden (bl a) för att skicka location-bilder från sin iphone till ipad, inte precis hdmi-bilder från videokameran.

 

Däremot tror jag att nya Nikon D4 faktiskt kan skicka bilder över WLAN till en ipad, kanske så kan även den nya Canon 1DX det. Man kan ju hoppas att WLAN sprider sig till andra och billigare kameror också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är nog ännu lite bökigt då du behöver en videoingång till plattan. Många har HDMI-utgångar, men känner inte till någon med ingång. Ett alternativ skulle vara att skicka videosignalen över wifi, men det är nog billigare och smidigare att skaffa en riktig monitor (finns smidiga sådana nu för tiden).

 

Vad jag kunde utläsa från Phils blogg använde han paddan som monitor för en iPhone.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, tack för svar! Tänkte mest att jag skulle få det "på köpet" liksom, iom. att jag med största sannolikhet kommer skaffa mig en 3:a lagom till högskolan, för att sköta eventuella anteckningar etc på ett smidigt sätt. Men är det någon som vet om detta är en hård- eller mjukvaru-begränsning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...