Gå till innehåll

Efterlysning: Bra/härliga/fina/roliga Voodoofilmer.


_nemo_

Recommended Posts

Hallå!

 

Väldigt enkel fråga/efterlysning:

 

Ge mig tips på filmer som har lagts upp i "Kolla min film!", som ni tycker är värda lite extra uppmärksamhet. Det spelar ingen roll när de är gjorda eller när de lades upp, bara de är bra.

 

Voodoo har inlett ett samarbete med Nyheter24.se, där vi kommer att kunna visa upp vårt forums guldkorn när det kommer till svenska kortisar. (Mitt spindelsinne säger att Pace kommer att berätta mer om detta väldigt snart).

 

Framförallt är jag ute efter filmer som är:

 

  • Korta. En film på 3 minuter är bättre än en film på 30 minuter.
  • Virala. Filmer som folk vill skicka vidare till sina vänner via Facebook eller Twitter.
  • Roliga. Man ska lämna filmen med ett leende.
  • Annorlunda. Något unikt som vi förmodligen inte har sett tidigare.
  • Svenskt. Svenskproducerade kortfilmer, independent eller etablerat produktionsbolaget spelar ingen roll.

 

Så, tipsa på!

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul idé! Men ni bör verkligen fixa så man kan skicka in länkar från Vimeo. Det är där de flesta filmskapares filmer ligger idag :)

 

Vimeo kommer också så småningom, men i nuläget är det YouTube som gäller. Ett alternativ är ju att även lägga upp filmen på YouTube, där de flesta tittare finns.

 

[vimeo]id[*/vimeo] (fast blir ju asliten ruta)

 

Ja, den koden kan man använda om man vill visa den på forumet. Det finns också en annan liten kodsnutt som fungerar bra (med större ruta) som man får fram när man använder wysiwyg-editorn när man klickat på "Svara på ämne" (om den ändå inte syns måste man gå in i sin kontrollpanel och välja att den ska synas).

Länk till kommentar
Share on other sites

Hallå!

 

Väldigt enkel fråga/efterlysning:

 

Ge mig tips på filmer som har lagts upp i "Kolla min film!", som ni tycker är värda lite extra uppmärksamhet. Det spelar ingen roll när de är gjorda eller när de lades upp, bara de är bra.

 

Voodoo har inlett ett samarbete med Nyheter24.se, där vi kommer att kunna visa upp vårt forums guldkorn när det kommer till svenska kortisar. (Mitt spindelsinne säger att Pace kommer att berätta mer om detta väldigt snart).

 

Framförallt är jag ute efter filmer som är:

 

  • Korta. En film på 3 minuter är bättre än en film på 30 minuter.
  • Virala. Filmer som folk vill skicka vidare till sina vänner via Facebook eller Twitter.
  • Roliga. Man ska lämna filmen med ett leende.
  • Annorlunda. Något unikt som vi förmodligen inte har sett tidigare.
  • Svenskt. Svenskproducerade kortfilmer, independent eller etablerat produktionsbolaget spelar ingen roll.

 

Så, tipsa på!

 

 

Kul och väldigt smart idé!

 

Min fråga är om ni bara plockar filmer direkt till Nyheter24 som ni fått tips om och som har legat under rubriken "Kolla min film"? Eller kontaktar ni först den som har gjort filmen för att kolla så det är ok att den läggs upp på deras site också?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul och väldigt smart idé!

 

Min fråga är om ni bara plockar filmer direkt till Nyheter24 som ni fått tips om och som har legat under rubriken "Kolla min film"? Eller kontaktar ni först den som har gjort filmen för att kolla så det är ok att den läggs upp på deras site också?

 

Den som lägger upp en film på YouTube kan själv välja om den får spridas ("bäddas in") på andra hemsidor. Men vi tar det ändå ett steg längre och frågar om tillåtelse, för att vi också vill uppmärksamma er filmare på var filmen visas och varför. Just nu måste man kryssa i en ruta att man faktiskt tillåter att filmen sprids på andra sajter än bara Voodoo Film.

 

Man får också välja om vi får tillåtelse att lämna ut kontaktuppgifter (telefon och e-post) till media eller produktionsbolag som hör av sig och vill prata med filmaren som har gjort filmen. Alla som har skickat in filmer hittills har varit positiva till detta. För det är ju trots allt därför vi gör film, vi vill att så många som möjligt ska se filmen. :)

 

Vi får låta tiden utvisa hur det fungerar i praktiken. Men jag tror inte det ska vara några problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om trailers funkar så har du två teasers till Marianne på youtube.com/mariannemovie

Det är ju minst tre voodoofilmare inblandade i den. Jag (manus/regi/producent), jmalmsten (a-foto), Christian van Caine (ljud).

 

Marianne känner jag till och det vore kul att pusha för den också. Ska prata med _nemo_ och se vad vi kan göra med trailrar. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Pace, jag tycker fliken kortfilmer har blivit en tillförsel till sidan. Att komma ur den gamla, lite tråkiga miljön, forumet och publicera sina kortfilmer på ett lite mer unikt sätt. Håll koll på tillökning så att man sedan också kan navigera genom alla nya kortfilmer som folk länkar.

 

Det skulle vara grymt om ni kom så långt att det påbörjades ett projekt med filmmanus också till och med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Golho: Kul att du tycker det. :) Vi försöker alltid göra det bättre men det måste också (som alltid) balanseras med tid och resurser.

 

Utformningen av kortfilmer-sidan är en "work in progress" (som hela webbplatsen) så all feedback på förändringar eller tillägg är såklart välkomna.

 

Att göra samma sak vad gäller filmmanus är förstås en intressant tanke. Vi får se om det är praktiskt möjligt. Det tar ju betydligt längre att läsa manus än att titta på en kortfilm.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Säger som "Tornqvist17" ovanför, att det känns väldigt ego att tipsa om en film som jag varit med och producerat. Men det har ju kommit väldigt få konkreta tips. Jag tycker inte den är väldigt originell. Men, för att vara svensk så måste jag säga att den är originell. Det finns väldigt få, vad jag vet, svenska skräck filmer/kortfilmer inom skräck genren i stil med Paranormal activity, Blair witch eller Grave Encounters. Alltså "find footage". Titta efter och tyck till. Denna film hoppas jag även snart kommer komma upp här på Voodoo då den är inskickad.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Du kan stoppa fiction när du vill men du kan inte stänga av verkligheten, eftersom den finns bland oss dagligen [/b]........Här är en film som Heter Hyresgästen vi vill tipsa om

 

[video=youtube_share;ptS4-BmwPio]

 

men det här är kanske ingen film som dagens ungdom går igång på med snabba klipp och mycket splatter

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag vet inte om denna tråd fortfarande lever men jag har nyligen gjort min första kortfilm, helt nollbudget, med teknikstöd från filmpool Nord.

 

Filmen är ca 2,5min lång, uppmuntrar till ett leende och är lite annorlunda i sitt koncept.

Jag har skrivit en tråd i "kolla min film" och hoppas att det här inte räknas som en "dubbel posting" för det är verkligen inte min avsikt, men filmen kanske skulle kunna vara intressant i sammanhanget.

 

Filmen ligger för tillfället uppe i en tävling, men länken till filmen är:

Nikon Filmfestival - IKAROS-DOTTER

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...