Gå till innehåll

Överskattade filmer?


Cruzito

Recommended Posts

[citat=TDA]För att ens kunna diskutera detta så måste man ju kunna bortse från sin personliga smak och uppskatta hantverket. Även om man tycker att Kill Bill är en larvig film så är den fortfarande väldigt välgjord.

 

Ta "I huvudet på John Malkovitch", jag tycker egentligen inte speciellt mycket om filmen. Men den är väldigt skickligt skriven och filmad. Skulle verkligen inte kalla den överskattad.

 

Än en gång, filmanalyser kan inte enbart baseras på personlig smak...[/citat]

 

Så med andra ord kan en film bara vara överskattad om hantverket är dåligt?

Hantverk är väl också en fråga om smak. Eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

svårt att säga huruvida LOTR-trilogin är överskattad eller inte. Det är imponerand rent tekniskt, att filmen kunde göras är i sig fantastiskt. Sen kanske inte berättelsen i sig är så jävla intressant.

 

För övrigt så anser jag att allt som Kjell Sundvall gör är oerhört överskattat.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr.Man]

Så med andra ord kan en film bara vara överskattad om hantverket är dåligt?

Hantverk är väl också en fråga om smak. Eller?[/citat]

 

Jag var nyligen i Spanien och besökte då Picassos museum i Malaga. Personligen tilltalar hans tavlor inte mig speciellt men jag tycker ändå att han var en väldigt begåvad konstnär. Är Picasso överskattad bara för att jag föredrar annan konst, nej.

 

För att bedöma något så måste du ju jämföra med vad konstnären ville uppnå och inom vilken stil/genre han/hon jobbar. Man kan inte enbart mäta mot sin personliga smak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fy. Jag föreslår att vi avlägsnar denna tråden ifrån forumet.

 

Taxi Driver

Kill Bill

American History X

Donnie Darko

Pianisten

NYCKELN TILL FRIHET????

 

Det gör mig ont att läsa om folk som tycker dessa filmer är överskattade.

Hurvida man underhålls av filmerna är ovesäntligt. Det är skapandet, budskap samt otroligt välgjorda filmer knappt utan brister. Oavsett om man gillar dem som filmer eller inte spelar ingen roll. Kan inte ens förklara hur besvärad jag känner mig. Blir helt mållös. Snälla.

 

De är ej överskattade, punkt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Överskattad är ungefär = inte gillar filmen lika mycket som alla andra.

Underskattad är den totala motsatsen.

 

Ang. Kill Bill så har ja sett om den ett flertal gånger men det enda som jag kan konstatera när creditsen börjar rulla är att Tarantino är extremt jvla våldsfixerad.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Gruffman]Fy. Jag föreslår att vi avlägsnar denna tråden ifrån forumet.

 

Taxi Driver

Kill Bill

American History X

Donnie Darko

Pianisten

NYCKELN TILL FRIHET????

 

Det gör mig ont att läsa om folk som tycker dessa filmer är överskattade.

............. [/citat]

Jag förväntade mig halvt att någon skulle säga Gudfadern så det kändes ändå inte så farligt :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag lyckats lugna ner mig något och tänkte jag skulle vara lite mera förstående för andra åsikter (något som troligtvis inte funkat om Gudfadern nämts). Nåväl.

 

Precis som TDA skrivit ovan så behöver man besitta en viss färdighet när man bedömmer hur "bra" filmer är. Den färdigheten är att kunna överse att filmen kanske inte tilltalar en själv.

 

Detta är naturligtvis svårt att göra. Faller man inte för en film, så gör man inte det. Men det viktiga är att fortfarande kunna bedömma produkten rättvist.

Hur välgjort det är helt enkelt. För ett axplock kan man nämna, berättartekniskt, visuellt (kamerarörelser, skärpa, exponering, ljus, färg m.m, klippning, skådespelarinsatser, budskapet i filmen samt om filmen motsvarar vad projektet var ifrån början.

 

Det finns hur mycket som helst att att bedömma vad gäller film och långt ifran allt är uppräknat här. Underhållningen är viktig, men hamnar ändå långt ned på prioritetslistan för människor som analyserar film.

 

Om man ser någon film man inte gillar trots bra kritik samt hyllningar från en stor massa får man försöka kolla lite extra efter de saker som kan ha gjort den så bra och som sagt är det sällan i underhållningen du hittar det.

 

Naturligtvis är man tillåten att tycka som man vill om filmerna. Men för att göra dem rättvisa bör man iaf söka efter de saker regissören verkligen ville få fram.

 

Angående Kill Bill samt Tarantinos tidigare verk är det troligtvis korrekt att han gillar våld. Därav inte sagt att filmerna inte motsvarar tilldelat beröm.

Sen är Kill Bill lite extrem också. Det är vad jag förstått lite av en hyllning till filmskaparna han växte upp med samtidigt som han leker lite med olika genrer, snudd på väl mycket. Det är dock ofrånkomligt att filmerna är mycket välgjorda.

 

Äsch. Tjatar en del har jag märkt nu. Tror nog iaf det var vad jag hade som försvar till dessa filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har en fundering. När man säger att en film är överskattad så är väl den allmänna uppfattningen att filmen är uppskattad? Dvs kritiker och folk i allmänhet gillade filmen. Det innebär väl nästan alltid att hurvida en film är överskattad eller inte beror helt på personlig smak?

Länk till kommentar
Share on other sites

Mest överskattade film........Om den här tråden ska överleva och man ska kunna nämna någon film, så måste man få säga en film som man inte gillar, fast alla andra verkar gilla den. Om man däremot bara kan kalla en film överskattad OM den är dåligt gjord så blir det ju helt fel (??)

Jag menar "Evil Dead" är ju egentligen inte så jävla bra gjord (om man inte tänker på budgeten osv) den har en ganska kass karaktärsuppbyggnad och ganska dålig dialog, är den överskattad bara för det? Nej, inte enligt mig, enligt mig är den en av de bästa filmerna någonsin.........Film är ju en smaksak, och det är bara kul att höra vilka filmer folk inte gillar FAST det verkar som alla andra gillar dom. Filmen ÄR överskattad enligt den person som svarar......han tycker det, alltså är det så, sanningen ligger i betraktarens ögon. Jag hatar personer som ljuger och säger att dom gillar vissa filmer bara för att alla andra verkar göra det, för annars kan dom inget om film. Bara för att en film räknas som en klassiker så behöver den inte vara så jävla bra i allas ögon. Taxi driver må vara skickligt gjord, men den är fortfarande inte det mästerverk den har fått rykte om sig att vara, ENLIGT MIG...Jag skulle kunna spy galla över er som säger att Donnie Darko och American Beuty är överskattade, men det gör jag inte, för enligt er är dom det och då är det så, fastän jag tycker att de är MÄSTERVERK.

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv tycker jag att underhållningsvärdet är det som väger tyngst om det är en film man kommer se många gånger om igen. Men bra underhållning är ju som någon sa inte nödvändigtvis bra film. Vissa filmer ser man för underhållningens skull, typ Turtles och Mortal Kombat-filmerna :P Kan ju inte direkt påstå att jag älskar Gudfadern för att den är "rolig" :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Tillåt mig.

 

Donnie Darko - NEJ, den är inte överskattad. Problemet är hypen som uppstått kring filmen. När jag såg den sommaren 2002 kunde man se den för vad den verkligen var - en B-film med rätt kassa effekter men ett fantastiskt manus. Man hade inte så mycket fördomar innan man såg den. Visst, de som tipsade mig om filmen älskade den, men det var inte den fjortisfilm det är idag. Den har blivit alldeles för stor för sitt eget bästa. Hoppas ni förstår vad jag menar. Hör jag en till medelsvensson fråga om jag hört talas om Donnie Darko så spyr jag.

 

 

Överskattade filmer då...

 

The Shawshank Redemption

OH YES. Visst är det en fantastisk film men... 2:a på IMDB:s lista över världens bästa filmer? Då är det något som inte står helt rätt till.

 

The Butterfly Effect

En Donnie Darko för nästa generation fjortisar. Visst är den underhållande, men klart överskattad.

 

The Sixth Sense

Vad ska jag säga? Bra, men absolut inte det mästerverk många pratar om.

 

The Green Mile

Se ovan.

 

Spirited Away

Det finns många asiatiska filmer som jag inte förstår mig på men den här tar priset. Värdelös enligt mig.

 

Equilibrium

Jag trodde aldrig att den här filmen skulle bli så populär att jag skulle behöva skriva den på en sån här lista. Men nu har det hänt. Folk kallar den "bättre än Matrix". Jag mår illa.

 

The Evil Dead

Visst, man får se den för vad den är. Och som filmskapare är det jättekul att se lågbudgetproduktioner som denna. Men 7.4 på IMDB? NEJ.

 

El Mariachi

Se ovan.

 

The Big Lebowski

Jag respekterar bröderna Coen, men det här var en flopp.

 

The Usual Suspects

Twisten på slutet är kul, resten segt.

 

...och sist men inte minst:

 

The Aviator

Se den så kanske ni förstår.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Hm. Occa, i stort sett varenda film du skrivit upp där är filmer jag klassar som rena mästerverk, mestadels även för att dom är filmer man måste tänka till.

Bara för att man inte förstår en film betyder det inte att den är dålig.[/citat]

Jag har inga problem att förstå handlingen i ovan nämnda filmer. Däremot har jag ibland problem med att jag inte är insatt i stilen (som t ex Spirited Away).

 

Läs vad jag har skrivit om filmerna! De flesta är bra, men överskattade. Det är det tråden handlar om.

 

[citat=Stupider...lika a fox]

Får jag fråga vem som "ska" gilla Donnie Darko?

Sydamerikanska gerillamän med talibanturbaner?[/citat]

Det var absolut inte så jag menade, kanske uttryckte mig lite klumpigt. Jag menade att om man hör talas om Donnie Darko för första gången nu, år 2005, så kan man inte lura i mig att man har ett stort filmintresse. Jag tycker bara att det är SYND att en sån fin film blivit en fjortisfilm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så här ska den här tråden se ut :) Folk klankar ner på filmer som andra folk älskar, det skapar häftiga disskusioner, det är ju sånt som e skoj.

 

occasus:

Spirited Away

Det finns många asiatiska filmer som jag inte förstår mig på men den här tar priset. Värdelös enligt mig.

 

Värdelös enligt han, en av de bästa filmerna som finns enligt mig ;)

 

occasus:

Equilibrium

Jag trodde aldrig att den här filmen skulle bli så populär att jag skulle behöva skriva den på en sån här lista. Men nu har det hänt. Folk kallar den "bättre än Matrix". Jag mår illa.

 

Jag tycker den ÄR bättre än matrix :)

 

occasus:

The Evil Dead

Visst, man får se den för vad den är. Och som filmskapare är det jättekul att se lågbudgetproduktioner som denna. Men 7.4 på IMDB? NEJ.

 

Jag håller med, den borde fått 10.0 på imdb.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=occasus][citat=_nemo_]Jag håller med, den borde fått 10.0 på imdb.[/citat]

Jag har betygsatt 588 filmer på IMDB och väntar fortfarande på den första tian.

 

Jag gissar att du var ganska ung första gången du såg den..? ;)[/citat]

 

Jag var väl 14 första gången jag såg den, sen dess har ja nog sett den 50 ggr...

 

Man måste tänka på att det kommer nog aldrig komma en PERFEKT film, en 100 procentig utan ett minsta lilla fel. Så därför måste man kunna ge filmer högsta betyg, även fast de inte är perfekta, jag tycker även att det ibland finns stora skillnader mellan högsta betyg filmer. Jag tycker t.ex att "the shining" är en mycket bättre film än "när lammen tystnar" men båda är ändå högsta betyg filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...