Gå till innehåll

Överskattade filmer?


Cruzito

Recommended Posts

[citat=Mr.Man]Kill Bill 1&2 är ju överskattade i mina ögon.[/citat]

 

Håller med. Snyggt gjorda, men so what? De är rätt barnsliga och fåniga tycker jag själv.

 

Ska det vara Kungfu, så får det hellre vara Stephen Chow, Once Upon A Time In China, A Chinese Ghost Story eller varför inte Zhang Yi Mous två senaste?

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle bara vilja tillägga att jag absolut INTE tycker Donnie Darko är överskattad, men det väl uppenbarligen något som vi har skilda meningar om och det får vi väl leva med. (Vilket i och för sig gör den här kommentaren ganska överflödig, men bara kände att jag var tvungen att säga det).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=walfridson]Nyckeln till frihet[/citat]

 

[citat=Dawey]Skulle vara kul att höra en kommentar/ förklaring[/citat]

 

Faktiskt.

 

[citat=dreeze]Det kan bero på att jag inte riktigt kunna känna med huvudkaraktären[/citat]

 

Vad tycker du var felet med huvudkaraktären?

Jag har själv inte sett filmen, men jag har funderat på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Baise-Moi är den sämsta filmen jag någonsin sett. Vem sade att kvinnor kan göra film (hahaha, bara skämtar tjejer). Nej men, seriöst, det är så dåligt regisserat att en tio-åring skulle ha gjort ett bättre jobb - jag tror faktiskt det!

 

Irreversible är en överskattad film. Den är rätt så välgjord, och förtexterna är spektakulära, men den är helt meningslös.... Å andra sidan skildrar den ju nutiden med krogbesök och våldtäkt på ett rätt sätt... Men Guldpalmen var den väl knappast värd....? Eller...?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Daniel Hållquist]

[citat=dreeze]Det kan bero på att jag inte riktigt kunna känna med huvudkaraktären[/citat]

 

Vad tycker du var felet med huvudkaraktären?

Jag har själv inte sett filmen, men jag har funderat på det.[/citat]

Det jag kommer ihåg från den var att huvudkaraktären liksom bara existerar. Man får aldrig en anledning att sympatisera med honom. Om man tar illa vid sig av våldet han ser och händelseutvecklingen, så kanske man känner mer för karaktären, men om man inte gör det så blir filmen väldigt utdragen eftersom den håller ett relativt lågt tempo. Det finns ett långt stycke i filmen där han gömmer sig i en lägenhet, då kände jag mig ack så uttråkad. Det stycket bygger helt på att man bryr sig om honom, vilket jag inte gjorde vid den tidpunkten i filmen.

 

Adrien Brody fick ju en oscar för den rollen, så jag antar att han gjort någonting rätt. Hans har i och för sig ganska lite dialog i filmen och bygger mycket av sitt skådespel på ansiktsuttryck och kroppsspråk, vilket jag antar var en bidragande faktor.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Daniel Hållquist][citat=_nemo_]Taxi Driver[/citat]

 

Vad säger du människa! Vet hut![/citat]

 

Den va en av de här filmerna som man hört så mycket om....sen när jag såg den blev jag rejält besviken. Den var oerhört långtråkig och hade vad jag kände en inte alls engagerande historia, ni som gillar den, vad är det som är så jävla bra med den??

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Taxi Driver, vad är det som är så jävla bra med den??[/citat]

 

Mycket, tycker jag. Regi. Manus. Skådespeleri. Miljön, skitiga New York, känlsan av att alla är ensamma, det finns relik som hos mig sammanfattar hela filmen, Travis ber om råd hos en annan taxichafför som svävar ut och pratar om livet och avslutar med orden: "We are all fucked. More or less."

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, nu måste jag ta några filmer i försvar.

 

Kill Bill 1 & 2 - Tycker man att dom är överskattade undrar jag om man ens förstår sig på film. Tarantinos lek med genrer, popkultur och kronologi är ju genial. Fast, smaken är ju så klart som baken. Men...kom igen!

 

Irreversible - Det jag gillar bäst med filmen är att den har ett lyckligt slut, som egentligen är början. Obehaglig och bra film, fast ok, kanske något överskattad.

 

Taxi driver, American beauty, överskattade? Vad är det med folk? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså, hela den här diskussionen är ju ganska löjlig egentligen. Smaken är väldigt olika och det finns nog ingen film som ALLA tycker är bra. Det finns alltid någon som inte gillade den. Ibland kan det räcka med att man var på fel humör när man såg den eller att man förväntade sig något man inte fick.

 

American Beauty var det någon som tyckte var överskattad. Själv tycker jag den var väldigt bra, så jag tycker inte den var överskattad. Gudfadern trilogin vet jag flera som sagt att den är överskattad medans andra hävdar att det är tidernas bästa film. Som sagt, smaken är olika, finns det egentligen någon mening med detta "flamewar" där vi dissar respektive försvarar filmer? Jag är tveksam och lämnar således diskussionen här.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Nej, nu måste jag ta några filmer i försvar.

 

Kill Bill 1 & 2 - Tycker man att dom är överskattade undrar jag om man ens förstår sig på film. Tarantinos lek med genrer, popkultur och kronologi är ju genial. Fast, smaken är ju så klart som baken. Men...kom igen!

[/citat]

 

Jag vet inte om jag förstår mej på film som du skrev, men jag vet vad jag gillar och inte gillar. Så för mej är dom överskattade

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=dreeze]Det jag kommer ihåg från den var att huvudkaraktären liksom bara existerar. Man får aldrig en anledning att sympatisera med honom. Om man tar illa vid sig av våldet han ser och händelseutvecklingen, så kanske man känner mer för karaktären, men om man inte gör det så blir filmen väldigt utdragen eftersom den håller ett relativt lågt tempo. Det finns ett långt stycke i filmen där han gömmer sig i en lägenhet, då kände jag mig ack så uttråkad. Det stycket bygger helt på att man bryr sig om honom, vilket jag inte gjorde vid den tidpunkten i filmen.

[/citat]

 

Jag tyckte The Pianist var otroligt bra (ej överskattad) och kanske en bidragande orsak var att jag visste att den var gjord efter en självbiografisk bok...

 

Som film tyckte jag den på ett utomordentligt autentiskt sett porträtterade huvudkaraktärens kamp för överlevnad och jag kände något enormt för huvudkaraktären, just för att han var en helt mänsklig person som försökte överleva genom att hålla sig gömd...och skräcken att hela tiden kunna bli upptäckt och bli förd till koncentrationsläger...

 

Inte att huvudkaraktären blev en övermänniska som tog till vapen och sprang runt i skogen som Rambo...:) det jag menar är att huvudkaraktären inte var någon hjälte person vilket bara fick mig mer att sympatisera med honom...långtråkig blev den aldrig...bara riktigt spännande...

Länk till kommentar
Share on other sites

För att ens kunna diskutera detta så måste man ju kunna bortse från sin personliga smak och uppskatta hantverket. Även om man tycker att Kill Bill är en larvig film så är den fortfarande väldigt välgjord.

 

Ta "I huvudet på John Malkovitch", jag tycker egentligen inte speciellt mycket om filmen. Men den är väldigt skickligt skriven och filmad. Skulle verkligen inte kalla den överskattad.

 

Än en gång, filmanalyser kan inte enbart baseras på personlig smak...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...