Gå till innehåll

Fotorealism


andreasingo

Recommended Posts

Har studerat diverse tutorials om hur man kan skapa fotorealistiska objekt i 3D. Det finns många guider på nätet om man söker. Nyckeln verkar vara BRA TEXTURER. Kollade just på en dokumentär på TV, där de återskapade medeltida stockholm i en dator. Man förvånades över hur enkla modellerna var, fotorealism till trots och man fick upp ögonen för det uppenbara: De hade bra texturer att jobba med. Nu undrar jag om ni som jobbar med 3D har något att tillägga till detta: Finns det något man ska tänka på när man utformar texturer för fotorealism?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan tyvärr inte hålla med till fullo. Bra texturer är bra att ha (duh), men det är långt från ett fotorealistiskt resultat bara genom detta. Hur man jobbar med material och dess specifikationer, hur det interagerar med omgivningen och reagerar på ljus. Min personliga åsikt är att ljus har en större inverkan på slutresultatet än texturen.

 

Men viktigast av allt är förstås vad du gör i 3D. Själva objektet/skapelsen. Fotorealism är ju trots allt bara en strävan mot ett "fräshare" och "snyggare" slutresultat! Smaken är dock olika :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan tyvärr inte hålla med till fullo. Bra texturer är bra att ha (duh), men det är långt från ett fotorealistiskt resultat bara genom detta. Hur man jobbar med material och dess specifikationer, hur det interagerar med omgivningen och reagerar på ljus. Min personliga åsikt är att ljus har en större inverkan på slutresultatet än texturen.

 

Men viktigast av allt är förstås vad du gör i 3D. Själva objektet/skapelsen. Fotorealism är ju trots allt bara en strävan mot ett "fräshare" och "snyggare" slutresultat! Smaken är dock olika :)

 

Intressant med en avvikande åsikt. Jag har jobbat en del med material i 3d-program och har tydligt sett hur mycket något kan förändras bara genom att använda "rätt" material. Det är inte det att guiderna säger att belysning är oviktigt, bara det att texturerna är viktigare. Men, men, jag är ingen 3d-guru och kan inte avgöra om du har rätt eller fel. Självklart är det viktigare att ha något intressant att visa än att få det att se fotorealistiskt ut, bara det att detta är en bonus. När det gäller ljussättning har du några tips att komma med? Tre point lightning verkar vara vedertaget, är detta något du jobbar med?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett utmärkt exempel på hur ljus kan bidra starkt till mer fotorealism är GSG's arbete. Nick och hans

team jobbar mycket med HDR-ljussättning och har många bra plug-ins för detta (C4D) och även texturer.

Den kanske största anledningen till att jag föredrar ljussättning framför avancerade texturer och material

är för att material tar mycket mer renderingstid (generellt sett) än bra ljus gör. I spelutvecklingens värld

tog det ganska lång tid innan man insåg hur mycket ljus hade inverkan på spelets realism. Jag tror det bästa

är om man finner harmonin mellan bra material och bra ljus (som jag tycker många underskattar).

 

GSG tutorials:

 

How To Model, Texture, and Light A Gumball Machine - Greyscalegorilla

 

How To Light Your Scene With A Custom HDRI and Global Illumination - Greyscalegorilla

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett utmärkt exempel på hur ljus kan bidra starkt till mer fotorealism är GSG's arbete. Nick och hans

team jobbar mycket med HDR-ljussättning och har många bra plug-ins för detta (C4D) och även texturer.

Den kanske största anledningen till att jag föredrar ljussättning framför avancerade texturer och material

är för att material tar mycket mer renderingstid (generellt sett) än bra ljus gör. I spelutvecklingens värld

tog det ganska lång tid innan man insåg hur mycket ljus hade inverkan på spelets realism. Jag tror det bästa

är om man finner harmonin mellan bra material och bra ljus (som jag tycker många underskattar).

 

GSG tutorials:

 

How To Model, Texture, and Light A Gumball Machine - Greyscalegorilla

 

How To Light Your Scene With A Custom HDRI and Global Illumination - Greyscalegorilla

 

Jättekul att du kommer med tips! Ska kolla in dessa tutorials. Sitter just nu och försöker lära mig modellera, inte heller det världens enklaste grej.

 

UPDATE: Har kollat in den första länken. Intressant att man kan åstadkomma så mycket med så enkla medel. Ska kolla upp detta med HDRI och Global Illumination mera. :)

 

UPDATE IGEN: Har testat global illumination på en blåval jag modellerat. Det tog mycket längre tid att rendera men slutresultatet var mycket bättre! Ljuset över modellen kändes naturligare, som en verklig val, inte bara en modell. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...