Gå till innehåll

Filma


emki11

Recommended Posts

Har några frågor angående film

Om de är så att man ska göra en film ska man ta någons tillstånd för att göra den, tex kommunen?

om de är så att man ska filma i stan, pizzaria, caffe eller skolan, vem ska man ta kontakt där? kan de tillkomma kostnader där då?

hur går det till?

jag kommer ej betala någon peng till skådisarna som är med, måste man skriva kontrakt med dem att dem accepterar att bli filmade?

De blev ganska många frågor men hoppas fåå svar på alla.

 

MVH: EMH

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var två frågor egentligen :) Ja, du behöver tillstånd för att filma på diverse icke-allmänna platser. Ingen kontakt med kommunen behövs men kontakta ägaren av platsen, pizzerian, skolan etc och fråga.

 

Kontrakt bör man alltid skriva med skådespelarna, men kom ihåg att personer under 18 inte får ingå i kontrakt utan behöver målsmans underskrift.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om de är så att man ska göra en film ska man ta någons tillstånd för att göra den, tex kommunen? -Generellt nej. Du får filma på allmän plats hur mycket du vill.

 

om de är så att man ska filma i stan, pizzaria, caffe eller skolan, vem ska man ta kontakt där? -Ägaren eller chef till stället. För skola bör du kontakta kommunen eller skolan direkt.

 

kan de tillkomma kostnader där då? -Tjaa.. om pizzabagaren vill ha 500kr för besväret. Skämt och sido, i princip ja, men det är upp till den som äger platsen. Skulle ändå påstå att det är ganska ovanligt att någon kräver betalt, troligen pga. administration av inkomster. Inom och hos vissa större företag samt myndigheter finns det information på deras hemsidor kring fototillstånd inom deras område/byggnader.

 

hur går det till? -Du betalar eller låter bli att filma, eller chansa på att ingen ser dig....

 

jag kommer ej betala någon peng till skådisarna som är med, måste man skriva kontrakt med dem att dem accepterar att bli filmade? -För din egen skull bör du alltid skriva kontrakt med folk som är med om du ska publicera materialet eller på annat sätt visa det för någon annan än dig själv och din familj.

Länk till kommentar
Share on other sites

Avtalsmallar | SFF

Här finns mallar. Läs på vad saker innebär på sidan. Det är alltid bra att utbilda sig.

 

Det är främst denna du ska titta närmare på: http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_avt_modellrelarkiv_w2.pdf

 

Det finns inget regelverk som säger exakt vilket dokument som skall användas. Det kan skapas helt själv om man vill. Så länge det finns uppgifter som villkor och personuppgifter på de som ingår avtalet så bör det vara juridiskt bindande. Ju mer detaljerad info om vad du/fotografen får och inte får göra med materialet desto mindre chans att det uppstår påföljder och konflikt mellan parter.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Nu är det så att jag har bestämmt att de ska filmas bara ut och om vi säger att jag ska filma nära ett pizzaria, bör vi då fråga dem om vi får filma där? kontrakt för de som är under 188 år, ska den vara somma som för de som är över 18 år?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är det så att jag har bestämmt att de ska filmas bara ut och om vi säger att jag ska filma nära ett pizzaria, bör vi då fråga dem om vi får filma där? kontrakt för de som är under 188 år, ska den vara somma som för de som är över 18 år?

 

Du får filma hur nära du vill. Så länge ni är på allmän plats så gör det inget. Men ni bör givetvis se upp med att inte störa affären/restaurangens verksamhet.

Ett annat sak att vara försiktig med om ni ska publicera något för väldigt många, är med affärers namn, varumärken och logotype när ni ska publicera det, beroende på hur materialet är framställt osv. Kan man undvika det är det bra, om det verkligen inte måste vara med pga. filmens innehåll, men då bör ni ha ett avtal motsv. med ägaren till varumärket/namnet. Det måste dock inte vara så, beroende på hur stor plats ett namn får i materialet. Eller så skiter ni i vilket och chansar.

 

Kontraktet oavsett ålder kan i princip se likadant ut. Men kom ihåg att personer under 18 får inte ingå avtal eller skriva kontrakt. Det måste en förmyndare göra, oftast är det föräldrarna. Annars är avtalet ogiltigt. Det ni kan lägga till i kontraktet är då en rad för förmyndarens uppgifter.

Länk till kommentar
Share on other sites

förs så ska jag inte få med namn skyltar till affärer eller supermarket. den andra tänkte jag om man har på sig kläder och de har märke är det nnormal där, allså kommer inte filma märken nära osv.

 

för kontrakten om man ska bara filma kort filmer, måste man skriva kontrakt med de som är under 18 år? och med dem som är över 18?

kan nån skicka hur ett kontrakt ser ut? eller likadan

Länk till kommentar
Share on other sites

Du måste ingenting egentligen. Kontraktet är till för att skydda dig och den som blir avbildad vid en tvist. Jobbar du professionellt så använder man kontrakt med alla inblandade för att t.ex. inte hamna i en eventuell ekonomisk situation. Filmar man sin kompis för att det är kul så behövs det i regel inget kontrakt.

Det är upp till dig och hur seriös din produktion är. Jag vet inte vilken nivå du är på eller ens hur gammal ni är.

 

Kontraktsexempel fick du i mitt tidigare inlägg. Använd dem och ändra där du anser det behövs. (Se bara till att stava bättre i kontrakten än du gör här, då det är lite svårt att tyda vad du skriver ibland)

Länk till kommentar
Share on other sites

jag är 23 år gammal och dem som ska vara med i filmen är mellan 16 och uppåt.

jag kommer inte jobba professionellt eftersom de är första filmen och alla de som ska vara med filmen är det första gången dem är med i en film.

tänkte på de som är under 18år, så liksom man går efter lagen och inte göra något dumt eller fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...