Gå till innehåll

Avid bättre workflow?


david-

Recommended Posts

Nu blev tråden mer OT, har redan bett om ursäkt en gång.

Hej Max, jag har lite annan bakgrund än du, höll i min första smalfilmskamera 1966 och redigerade första filmen, skolprojektet, med sax och klister 1969, ljudsatt förstås, sen blev det ljud, fotografier och Atari datorer under 80 talet , video kom inte in digitalt förrän sent 90 tal.

Som gammal erfaren forum räv borde du veta bättre än att låta dig luras in i diskussioner som går ut på att Avid skall du inte använda, använd Adobe istället, åtminstone så länge som du inte har din officiella titel i ditt användar namn så att användarna kan se det och själva dra egna slutsatser, med en sådan titel är det förstås svårt att framstå som objektiv och du får faktiskt tänka till en gång fler än alla andra om du verkligen vill framstå som objektiv.

 

Max profil här " Business Development Manager at Adobe Systems Nordic AB "

 

Det är förstås jättebra att Adobe användarna får egen support gratis av dig på detta forum och säkert väldigt uppskattat.

 

När du ser trådar som vid närmare tanke kan framstå som känsliga kanske du faktiskt skulle ta den där kameran istället och filma lite eller också helt enkelt lägga till den profilinfo jag klippte in ovan från din Linkedin profil för att klargöra var du står.

 

Kimster och även andra, att gå igenom Avids funktioner låter sig inte göras i en forum post, det finns en 30 dagars trial att ladda ner och jag står gärna till tjänst med rådgivning när ni så önskar, jag har slutat att arbeta gratis förutom alla dom tips som ligger ute på Avid Community så det är betald rådgivning, kontakta mig gärna för detaljer, går att göra via Skype ( jag gör detta redan nu internationellt ) eller IRL, resekostnader tillkommer då förstås.

 

Min specialitet sägs vara flöden och codecs , nån stor konstnär har jag aldrig varit.

Länk till kommentar
Share on other sites

...

Kimster och även andra, att gå igenom Avids funktioner låter sig inte göras i en forum post, det finns en 30 dagars trial att ladda ner och jag står gärna till tjänst med rådgivning när ni så önskar, jag har slutat att arbeta gratis förutom alla dom tips som ligger ute på Avid Community så det är betald rådgivning, kontakta mig gärna för detaljer, går att göra via Skype ( jag gör detta redan nu internationellt ) eller IRL, resekostnader tillkommer då förstås.

 

Min specialitet sägs vara flöden och codecs , nån stor konstnär har jag aldrig varit.

 

???

 

Vad är det du säger? Att du vägrar svara på frågor pga. att du inte "jobbar gratis" Jag kanske missuppfattar dig, men det är faktiskt så jag tolkar ditt inlägg.

Jag frågade om hur ni använde er av mediehanteringen då det var kopplat till trådens början där det var frågetecken kring prestanda i mjukvaran. Och har man jobbat lite med redigering så vet man att import av filer och flöden (mediehantering) kan till stor del påverka just prestandan under redigering.

 

T.ex. är det en skillnad i att importera till Avid eller använda AMA. De två funktionerna har sina för- och nackdelar. Hur Premiere gör är en annan väg.

Säger man sig sen att kanske vilja BYTA från ett program till ett annat, och då mellan två program som skiljer sig en del, så kan man ifrågasätta till att början med, VAD är det man faktiskt gör i sin mediehantering, kanske man gör något galet, och som inte är kopplat till att ett program är faktiskt "sämre" än ett annat program.

Jag tycker det är fel att börja se sig om efter andra program INNAN man kommer fram till VAD det är som påverkar min prestanda så pass dåligt att det stör mig i min arbete med att redigera.

 

Jag ser det som en självklarhet att om jag har erfarenheter av att redigera material i program x och program y att jag delger dem (at no charge) och även tycker att trådskaparen bör titta på vad han har framför sig FÖRST, innan man börjar titta på att köpa ett helt nytt program med ibland ett helt annat sätt att jobba. Det var iaf. syftet med mina inlägg. Och hoppas sen att övriga som deltar tråden skall dela med sig av sina erfarenheter och hur man jobbar. Det är väl lite hela grundidén med forumet.

 

Frågan var: är det värt att byta till...? Det finns inget Ja/Nej svar på det utan att man går igenom vad man faktiskt har för orsak till att vilja byta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Max, jag har lite annan bakgrund än du, höll i min första smalfilmskamera 1966 och redigerade första filmen, skolprojektet, med sax och klister 1969, ljudsatt förstås, sen blev det ljud, fotografier och Atari datorer under 80 talet , video kom inte in digitalt förrän sent 90 tal.

Som gammal erfaren forum räv borde du veta bättre än att låta dig luras in i diskussioner som går ut på att Avid skall du inte använda, använd Adobe istället, åtminstone så länge som du inte har din officiella titel i ditt användar namn så att användarna kan se det och själva dra egna slutsatser, med en sådan titel är det förstås svårt att framstå som objektiv och du får faktiskt tänka till en gång fler än alla andra om du verkligen vill framstå som objektiv.

 

Haha... du började innan jag var påtänkt... (joo...jag har gjort några 16mm filmer också...föredrar digitalt..) men...

 

I detta fall svarade jag David, som jag dessutom träffat personligen (om jag inte tagit helt fel på person) och som jag tror har helt koll på att på att jag jobbar på Adobe. Om andra tagit illa upp så sorry, jag får väl lägga in en text. Jag tror inte heller att jag har lurats in i en diskussion om att Adobe skulle vara bättre eller sämre än nått annat - jag gör mitt bästa för att ducka såna trådar. (Jag kan på sin höjd skriva om någon skriver rena felaktigheter). Du kan hitta rätt många trådar där jag rekommenderar folk att ladda ner trials och testa själva - att bilda sin egen uppfattning är alltid bäst. Så det HADE jag iofs kunnat skriva i tråden...

 

Jag är här av två skäl: (1) Jag är intresserad av att göra film (även om det finns för lite tid för det nu) och (2) för att när jag började med redigering i datorer fanns det INGEN att fråga. Om man inte pröjsade en jäkla massa cash. Och även om man gjorde det var det få som kunde nått ändå... det slutade med att min leverantör ringde mig och frågade när kunderna hade problem. Och jag var väl korkad och svarade då med... Hade jag varit mer uppdaterad på Avid / FCP hade jag svarat på dom också. Så funkar jag.

 

Och ju fler som hjälper till desto bättre.

 

Last comment.

Peace.

Over and out.

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu så, lite hårt arbete ibland, varför jag själv föredrar Avid var det.

 

Allt handlar om kontroll, på den tiden när vi använde band var allt mycket enklare, allt kom in på rätt sätt ( nåja .. ) sen var det bara att redigera och köra på.

 

Nuförtiden handlar det mer om filbaserade flöden och dom flesta tillverkare verkar föredra sin egen codec, inte alla verkar ha förstått vad vi håller på med, jag har sett codecs både med 0 - 235 och 16 - 255 i färgaspekt, att arbeta direkt med dessa länkade in till ett program gör det väldigt svårt att bibehålla korrekta färgnivåer i efterarbetet, broadcast är ju som vi alla vet 16 - 235 och web 0 - 255, när jag importerar in dessa filer via ama - transcode i Avid får jag 16 - 235 automatiskt, enkelt att hålla nivåerna korrekt efter det, även för webpublicering.

 

En annan sak är interlaced video, tråden handlade initialt inte om detta men eftersom jag fick frågan ..

 

Jag ser väldigt ofta felhanterad interlaced video från kunder , både felaktig fältordning och en oavsiktlig deinterlacing utan att man vet om det ( övre och undre fält är lika i en interlaced container ) Avid ger mig utsökta möjligheter att kontrollera detta, jag har sökt och sökt i Adobes stora bibliotek utan att hitta ett annat kontrollsätt än att göra ett 50 p projekt för att importera filerna till och kolla !! ? , finns det något annat sätt blir jag säkert upplyst om det.

 

Den tredje saken är kontroll - WYC is what you get - jag använder alltid Avid kopplad till en extern kalibrerad monitor för att titta på mina project både under redigeringsarbetet och det sista jag gör, både för video och audio kontroll , sparar mig massor av arbete i slutändan eftersom jag inte behöver göra om något, jag är inte lika imponerad av Premieres hantering av detta.

 

Sen har vi denna fantastiska Avid media hantering som redan nämnts, jag finner mig allt oftare , när jag har PC stationen upplåst för rendering , sittande med min MacBook Pro grovredigerande ett annat projekt, roughcuts och transcodes , till en extern FW 800 disc, sen använder jag helt enkelt MacDrive Pro och den nämnda Mac formatterade hårddisken på min PC för att fortsätta att arbeta med projektet.

 

Skulle kanske vara enklare med en PC som laptop men det är vissa program på Mac sidan som slår det mesta på PC sidan, därför är jag dubbel platforms redigerare.

 

Angående Adobe produkterna i övrigt så använder jag dessa i mitt flöde som sagt , ser fram emot några Adobe tips från kanske Max i första hand och tror som sagt att jag har lite att tillföra vad gäller Avid och flöden.

 

Angående denna flödes support , jag är bra på detta och lovade att hjälpa till när jag kom hit, så har vi en uppsjö av programversioner, titta i profilen är inget bra svar, om jag får tillräcklig information så skall jag försöka hjälpa till men jag har begränsat med tid.

 

Jag behöver ; programversioner av Avid och Adobe samt typ av redigeringsplattform , Mac eller PC samt version av operativsystemet.

 

Också en fullständig beskrivning av det önskade flödet förstås samt en beskrivning av eventuella fel man stött på.

 

vänligen och i fredens tecken mellan Avid och Adobe användare

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill flika in här och "försvara" Max (inte för att han behöver försvaras egentligen). Max har alltid varit tydlig med att han arbetar för Adobe och han har aldrig klankat ned på andra programvaror. Hans inblick och kunskap, även utanför Adobe-sfären, har länge varit (och förhoppningsvis fortsätter att vara) ett av detta forums stora tillgångar. Den tid och det engagemang han lägger ned här för att stödja andra är berömvärt och föredömligt.

 

Så det är bara för Avid- och FinalCut-användare att önska att deras programvaruhus hade representanter här med lika stort personligt engagemang.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 år senare...
Admin, var snäll tag bort spelreklamen.

 

Fixat. Det går också bra att rapportera inlägg direkt till oss genom knappen report-40b.png som finns under varje användarbild. Då meddelas vi direkt och det är mindre jobb för er!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

For PPro, (at least right now) Cineform works best. It is quick to decode because it can be done without "intermediaries". Transcoding takes place via Cineform's own software or Adobe Media Encoder ...

- Avid DNxHD must be decoded by Quicktime "before" PPro can read the file = Slowly. (Why not "native" ... ? Licensing entanglement)

- Same thing for ProRes - must be decoded by Quicktime (which is not available in 64-bit version and no encoder for PC).

Länk till kommentar
Share on other sites

For PPro, (at least right now) Cineform works best. It is quick to decode because it can be done without "intermediaries". Transcoding takes place via Cineform's own software or Adobe Media Encoder ...

- Avid DNxHD must be decoded by Quicktime "before" PPro can read the file = Slowly. (Why not "native" ... ? Licensing entanglement)

- Same thing for ProRes - must be decoded by Quicktime (which is not available in 64-bit version and no encoder for PC).

 

What a total BS Davinci Resolve is the KING

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Davinci Resolve och en Mac Mini m2 basic modellen funkar bra, den orkar med tidslinjer med blandade filformat som gamla cinema dng raw mp4 4k och prores etc och stabilisering etc. För 8500 kronor så kickar den rumpa på min gamla videodator för 20 000 kronor med thunderbolt kort och ett GTX 1080 11 gig grafikkort.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...