Gå till innehåll

Avid bättre workflow?


david-

Recommended Posts

Redigerar just nu med Adobes nya Premiere Pro CS5.5, och kör med 16 GB ram men känner ändå inte att allt fungerar jättemjukt och fint när jag kör med HD-filer.

Så jag funderar på om det är värt att byta till Avid om det är så att deras program är lättare eller något som gör att det går mjukare och snabbare att arbeta i det programmet. Vad säger ni som kör med Avid?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är billigare med ett grafikkort än en Avid-licens.

Du kommer tappa alla fördelar med att hoppa från Adobe-redigering och in i t.ex. Photoshop, After Effects osv.

Avid är väldigt annorlunda i hur man jobbar. Ta hem trial och prova innan du gör något.

 

Jobbar man med DSLR-material anser jag som jobbar med båda att Premiere CS5 kickar Avid-ass. Har dock inte provat senaste Avid 6.0

Länk till kommentar
Share on other sites

Min personliga uppfattning (som inte nödvändigtvis delas av min arbetsgivare blablablablah ;) ):

 

Du kommer aldrig att få en helt "smooooooth" workflow med Native DSLR - oavsett mjukvara. Det är helt enkelt för komplicerat att avkoda.

Min för göra en avvägning: Snabba jobb kanske man vill ha native för att slippa trög konvertering.

Längre jobb med mycket "pill" så kanske man bör överväga en Intermediate Codec.

 

- För PPro fungerar (åtminstone just nu) Cineform bäst. Den är snabb att dekoda för det kan ske utan "mellanhänder". Trankodering sker ex via Cineforms egna mjukvara eller Adobe Media Encoder...

- Avid DNxHD måste avkodas av Quicktime "innan" PPro kan läsa filen = Långsamt. (Varför inte "native"...? Licensieringstrassel)

- Samma sak för ProRes - måste avkodas av Quicktime (som inte finns i 64-bit version och ingen encoder för PC). (Varför inte "native"...? Licensieringstrassel)

 

Ovanstående "issues" med 3: e parts codecs är under "workout"...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, så hur fungerar Cineform? Konverterar man filer till Cineform och därmed får PPro lättare att läsa filen? Isåfall, en del av kvalitén bör väl gå förlorad under konverteringen? Om man förlorar kvalité så väljer jag hellre segare workflow men behåller kvalitén.

Länk till kommentar
Share on other sites

Cineform är en Wavelet-baserad codec (samma kompressionsalgoritm som RED använder). Fördelen är, till skillnad från din Canon kameras filer (som använder Long GOP h.264), att alla bildrutor finns i sin helhet. Filerna blir givetvis större, men hårddisk är relativt billigt (inte just nu kanske...).

 

Du får en ytterst liten kvalitetsförlust, men den är knappt mätbar, ens med DYR utrustning. Cineformfilerna har också fördelen att de klarar många generationer innan synbara problem uppstår.

 

(Och motsvarande flöde kan du alltså använda i Avid eller FCP med Avid DNxHD resp QT ProRes. Dessa format fungerar också med diverse "issues" i PPro - problemen då mest baserade på licenstjafs.)

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ingen som frågat vad du har för hårddisk eller processor. Processorn är den som avkodar tillsammans med CUDA-grafikkortet så det lär inte vara problemet. Då kan det vara hårddisken som är för slö för att skyffla de tunga HD-filerna.

 

Ett annat tips är att ha lägre uppspelningsupplösning medan du klipper och ljudlägger. Det finns ingen anledning att ha full upplösning annat än att det ser trevligt ut. Jag klipper på en laptop med Intel Core2 2,2 GHz, 5400 RPM hårddisk och 8GB RAM. Ibland går det inte så mjukt som jag hade önskat, men det funger så länge jag har min "playback resolution" så lågt som möjligt.

 

Jag har också hört att man slipper dessa intermediate codecs om man använder Premiere då deras uppspelningsmotor fattar sig på DSLR-video bättre... men jag är inte så pass insatt i ämnet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Antingen Neo Scene för $129 eller som alternativ (om du är på Mac): Apple Compressor för SEK 379:- vilket inkluderar en ProRes codec licens. (Fungerar med PPro/AE/etc eftersom du har en Apple "Pro-mjukvara" installerad)

 

Och Cineform finns som trial. Och även om "trialtiden gått ut" kan du ha en playback-codec installerad för att testa vidare med.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Ser ut att bara vara Adobe folk här och trådskaparen ville ha några Avid råd, det kanske också är några missförstånd som behöver rättas till.

 

Så, för stillbildskameror som också kan filma är det lättaste arbetsflödet att länka filerna in till Media Composer ( kallas även AMA )

 

Efter en första roughcut gör du en transcodning av det du grovredigerat till en Avid codec, du får in mediat i Avids media management och kan därefter lägga alla filproblem åt sidan.

 

Efter färdig redigering gör du en rendering, från denna rendering kan du sedan skicka ut en quicktime referensfil från programmet, det är bara en pekare till dina renderade filer och skapar inget mer media.

 

After Effects kan arbeta med dessa referensfiler om du skulle vilja göra effekter i AE, vill du fortsätta med att jobba i Avid efter detta gör du en rendering ut från AE till samma Avid codec som du redan jobbar med och importerar eller AMA länkar tillbaks denna fil till Avid, AE klarar inte att skicka QT referensfiler.

 

AME såväl som Encore kan också läsa dessa QT ref filer, Premiere glömmer vi ...

 

I Avid paketet ingår nuförtiden också Sorenson Squeeze 8 för filkodningar samt Avid FX 6 som är samma sak som Boris Red 5 så om du vill lära dig Red 5 kanske du till och med börjar göra kompositioner i Red och inte använder AE lika mycket längre, går ju också fortare att göra allt i ett program.

 

Jag såg också Photoshop nämnas, används väl mest för BD och DVD menuer tillsammans med Encore i ett Avid flöde, vill du använda stillbilder i Media Composer vet jag inget bättre program än Avid FX / Boris Red

 

Själv har jag Production Premium 5,5 , Media Composer 6, Avid FX 6 samt Boris Red 5 i min lilla verktygslåda, man vet aldrig när man behöver något.

 

Ja, det var väl ungefär allt, förhoppningsvis nog kortfattat.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

I Avid MC kan jag köra full upplösning på mitt 550d material utan några som helst problem. Datorn går inte ens i högvarv och laggar ingenting. Premiere t.ex. kan tidvis vara instabilt och jag stöter ofta på "svarar inte" när man ska spela upp material.

 

Vill bara flika in detta då folk verkar ha mycket fördomar mot avid i denna tråden. Avid är det stabilaste jag testat när det kommer till att klippa dslr film (har inte testat fcp).

Länk till kommentar
Share on other sites

I Avid MC kan jag köra full upplösning på mitt 550d material utan några som helst problem. Datorn går inte ens i högvarv och laggar ingenting. Premiere t.ex. kan tidvis vara instabilt och jag stöter ofta på "svarar inte" när man ska spela upp material.

 

Vill bara flika in detta då folk verkar ha mycket fördomar mot avid i denna tråden. Avid är det stabilaste jag testat när det kommer till att klippa dslr film (har inte testat fcp).

 

 

EDIT: Sorry för dubbel posten. Var inte med flit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Janko, skulle tro att anledningen till att dom pratar så mycket för Adobe helt enkelt är att det är det enda program dom använder och dom ( " hart hört " ) av andra att Media Composer skall vara svårt att arbeta med.

 

Jag kan också se företagspolitiska skäl i vissa av svaren.

 

Jag som du har båda applikationerna installerade och kan jämföra , att tillägga till detta är att inget slår Avids mediahantering.

 

Att man sen kan använda denna mediahantering tillsammans med After Effects, kanske tillsammans med den nu fria versionen av Automated Duck , är förstås ingen nackdel ....

Länk till kommentar
Share on other sites

hej mjolnarn. Precis, skulle tro det också. Innan jag testade avid hade jag bara hört saker som: "väldigt avancerat, endast bra när man jobbar flera på samma projekt" osv. För mig lät det som att gamla gubbar tyckte det var stabilt, och jag fick bilden av att det är endast för "tunga" projekt. Efter att ha använt det kan jag ju säga att det inte är så svårt alls. Jag är lär mig ofta mjukvara ganska snabbt och tycker inte det är så stora skillnader mellan avid och andra program.

 

Nej, avids mediahantering är guld värd. Skulle aldrig byta bort den.

 

Jag startade nyss en tråd om färgkorrigerings tillägg för MC, känner du till något bra sådant som du kan rekommendera direkt här?

Länk till kommentar
Share on other sites

Wow! Jag måste ha missförstått ditt förra inlägg. Red Giant har nämnligen förut inte fungerat i avid, men jag såg nu när du nämnde det att den sista versionen fungerar på avid! Ska testa det direkt! Gillar nämnligen colorista starkt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Lycka till som sagt, känns som att vi stulit tråden eller också går detta under " Avid - bättre workflow "

 

Vet inte om du har Mac eller Pc , finns en liten kvarvarande bug på Mac sidan med Nvidia grafikort och Lion, det arbetas på den och en fri uppdatering kommer asap, på PC sidan skall det vara rätt så fritt från buggar nu, jag är en av dom att skylla på om du hittar någon men jag tillhör dom där elaka betatestarna som säger som det är och är rätt så envis när det gäller att godkänna nya saker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det känns som det också. Vi får lägga ner diskussionen här i alla fall.

 

Tack så mycket! Nej, jag kör pc. Då slipper jag oroa mig för buggar. Jaså du gör sånt, kul! Säger till om jag stöter på något problem med det i övrigt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Janko, skulle tro att anledningen till att dom pratar så mycket för Adobe helt enkelt är att det är det enda program dom använder och dom ( " hart hört " ) av andra att Media Composer skall vara svårt att arbeta med.

 

Jag kan också se företagspolitiska skäl i vissa av svaren.

 

Jag som du har båda applikationerna installerade och kan jämföra , att tillägga till detta är att inget slår Avids mediahantering.

 

Att man sen kan använda denna mediahantering tillsammans med After Effects, kanske tillsammans med den nu fria versionen av Automated Duck , är förstås ingen nackdel ....

 

...med tanke på hur många som svarat i tråden så räknas jag nog in som 40% av vad som definieras "dom" här. Och då vill jag med nästan hälften av rösterna säga att, nej Adobe är långt ifrån det enda dom (jag) använder. Det står i min profil om någon nu vill veta mer, istället för att gissa.

Max får av förklarliga skäl stå för sitt, även om jag vet att han har förmågan att vara objektiv så blir det troligen svårt för andra som inte känner honom, att få honom trovärdigt objektiv med tanke på sin arbetsgivare.

 

Och med det vill jag nu fråga om er mediehantering från båda. Innan det börjar bli direkt felaktiga antaganden, pga. att man inte har kunskap om ett visst program. Jag skulle lätt påstå att oftast blir det fel pga. okunskap och inte pga. brister i mjukvaran.

 

Vilken mediehantering använder ni i Avid och hur blir den stabil enligt er.

Jag vill ha erfarenheter från arbete med div. mjukvaror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har under mina år på Voodoo gjort allt jag kan för att vara så objektiv jag kan (med tanke på mitt jobb). Kan säkert lysa igenom en viss Adobe-preferens från min sida, den är dock minst lika mycket för att jag personligen alltid föredragit Premiere / Premiere Pro före Avid/FCP/annat (jag har klippt icke linjärt sen 1995 med Premiere 3+ / Sony ES3, ES7 / Avid Xpress, Xpress DV, Xpress Pro & MediaComposer / Speedrazor / Edius / Final Cut 1-7 dessutom en smula Liquid och Discreet Edit). Finns bra, mindre bra och en del rent av dåligt i alla mjukvaror, och om det beror på tycke/smak eller kass design/programmering är ju svårt att svara på. (Vi borde gå ihop och designa en egen, med det bästa från alla... nej just det, vad jag gillar kanske andra inte gillar och så...)

 

Men jag tror man får leta länge innan man hittar en post från mig där jag skriver ner nån annan tillverkare...jag tycker alltid man ska testa alla program först och sen efter eget behov bestämma sig.

Däremot svarar jag givet mer på Adobefrågor eftersom jag kan mer om Adobe än Avid/FCP och har en viss info som andra inte har. Och jag tycker det är bra att det kommer fler än "Adobe-nerds" - det behövs.

 

Men jag lär väl fortsätta svara på Adobe-frågor (och lite annat) så länga man orkar (fast man borde filma mer...)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...