Gå till innehåll

Ansiktsrörelser


andreasingo

Recommended Posts

Tjaba! Håller på med ett animationsprojekt "Alien Forever", vars manus jag postat i manusforumet. Jag har lagt upp en strategi för att lyckas med ansiktsrörelser, ska använda mig av morphing är det tänkt. Min fråga är om någon känner till något bättre sätt (inte motion-capture) för att lyckas få fram hyffsat skådespel för karaktärerna? Det är just ansiktsrörelserna som känns svårast för min del, för det är där skådespelet ska komma fram och jag använder mig av mycket dialog.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför inte motion capture? Det finns ju extremt enkla metoder för ansiktsrörelser - då behöver du ju inte mer än att måla prickar på någons ansikte och tracka.

 

Det är det att jag inte har tillgång till seriösa skådespelare och själv är jag en total amatör vad gäller skådespel. Sedan vill jag att allt i filmen ska ha samma stil. Kroppsanimation och ansiktsrörelser ska vara animerade på samma sätt. Jag har bestämt mig för ett enkelt utförande på filmen, och vill inte att något ska sticka ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är det att jag inte har tillgång till seriösa skådespelare och själv är jag en total amatör vad gäller skådespel. Sedan vill jag att allt i filmen ska ha samma stil. Kroppsanimation och ansiktsrörelser ska vara animerade på samma sätt. Jag har bestämt mig för ett enkelt utförande på filmen, och vill inte att något ska sticka ut.

 

Motion capture kan ju helt enkelt användas för att få ett "first draft" av rörelserna så att säga, sen kan du själv gå och tweaka det hur mycket du vill. Går även att dra ner på detaljnivån så att rörelserna blir mer enkla istället för exakt som tracken. För tro mig, ditt egna skådespel om du nu väljer att själv ta mocap, lär bli bättre än det du lyckas få fram på annat sätt, utan någon riktig person alls.

Länk till kommentar
Share on other sites

Motion capture kan ju helt enkelt användas för att få ett "first draft" av rörelserna så att säga, sen kan du själv gå och tweaka det hur mycket du vill. Går även att dra ner på detaljnivån så att rörelserna blir mer enkla istället för exakt som tracken. För tro mig, ditt egna skådespel om du nu väljer att själv ta mocap, lär bli bättre än det du lyckas få fram på annat sätt, utan någon riktig person alls.

 

Det har jag inte funderat så mycket på. Men använder jag motion-capture för ansiktsrörelser, varför inte kroppsrörelser också? Faktiskt, ska ta mig en rejäl funderare på detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det har jag inte funderat så mycket på. Men använder jag motion-capture för ansiktsrörelser, varför inte kroppsrörelser också? Faktiskt, ska ta mig en rejäl funderare på detta.

Kroppsrörelser är allmänt svårare att tracka då du enkelt.. "overlap" med något, ex. Armar. Du lär därför behöva mer avancerad motion tracking för sånt.

Sen finns det också hemsidor med gratis mocap filer som kan funka, för enklare saker så som att Gå, Springa, Hoppa etc. Ansikten är enkla, du har ju bara en kamera som filmar framifrån på en nästan tvådimensionell yta. Sen tror jag du skiljer lite för mycket på trackat och handanimerat, det syns knappt något skillnad på de två om man inte är expert, så jag skulle inte oroat mig för mycket för det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tolin: Tack för informationen. Jag är väldigt ny på 3d-området men har liksom filmen i huvudet, så jag tror det kommer att gå vägen även om inte kvaliten på animationen blir enorm. Jag har nu ändå bestämt mig för att inte använda motion-capture då karaktärerna är så unika att jag troligen inte kommer få fram hyffsat skådespel. Allt måste tweakas så mycket att jag lika gärna kan göra allt för hand. Ja, detta med motion-capture för kroppsrörelser verkar krångligare, också en anledning till att jag avstår från att gå den vägen. Det knepiga med filmen är att den ska se animerad ut, jag återskapar inte verkligheten, alltså är motion-capture inte så viktigt... Men tack för tipsen, kanske någon annan vet av någon tredje metod?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...