Gå till innehåll

Kort science fiction film (4 SIDOR)


Creat0r

Recommended Posts

Kort science fiction film (4 SIDOR)

 

I framtiden har de ovanliga och begåvade personerna lämnat jorden för att leva i de stora städerna på månen medans alla samhällen på jorden

(som styrs av stora robotar) håller på att kollapsa och ruttna! En dag levererar ett post bud (som lever i ensamhet på jorden) ett mystisk packet

till en stressad och mystisk man!

 

En ovanlig dag i en vanlig männsiskas liv MANUSv1.pdf

 

Screenshot från ett video test inför filmen! Detta kommer att vara looken på filmen!

MVI_4561 (0-00-05-03).jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Själva storyn är cool, om än inte så nyskapande tyvärr. Vad vill du få fram med din film? Det behöver inte finnas någon sensmoral eller liknande, men jag antar att du bara vill göra en film med mycket effekter och schysst stämning?

 

Det jag dock måste klanka ner på är väl din grammatik. Jag förstår klart och tydligt vad du vill få sagt i manuskriptet, (och det är väl egentligen det som är det viktiga) men varför använder du exempelvis ett "!" efter varje mening?

 

Sen tycker jag faktiskt att du kan skippa sista meningen som postbudet säger ("Månen!") och istället försöka beskriva hans ansiktsuttryck. På så sätt så har han ju faktiskt inte sagt någonting under hela filmen, och det kan jag tycka är en schysst "tråd".

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm... sista meningen ska bort kommer att överväga saken! Grejen med filmen är ju att han inte är ovanlig och inte får bo på månen men efter sin ovanliga

dag så får han det, han når sitt mål dock genom slump men ändå. Kanske är det något jag behöver förtydliga?

 

Tack för responsen :)

 

MVH Creat0r/Joel Adolphson

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tyckte du skapade en bra stämning i manuset. Gillade hur du inte bara gjorde om allting till ett överteknologiskt samhälle där allt är gjort i platina (eller vad den där klassiska sci-fi metallen nu är för nåt) eller att du gjort samhället överdrivet dystopiskt med att alla lever på en soptipp och allt är skit. Det känns som om allt utspelar sig i en vanlig småstad med en liten, fast viktig, skillnad.

 

Jag gillade hur du lyckades få fram bakgrundsinfon om att månen verkar vara den bättre platsen på ett effektivt sätt. Sen så gillade jag framför allt när Postmannen levererade en pistol och som vi först tror att han behöver i självförsvar och sedan låter oss höra hur han använder den mot sig själv. Imponerande.

 

Sen har jag också lite punkter jag inte är lika imponerade av. ShAArken tar upp ett par bra punkter så lyssna på honom/henne. Personligen tappade jag intresset när Mannen i hus #4 tog emot sitt paket. Varför ska han öppna paketet utomhus mitt framför ögonen på övervakningsroboten och Postmannen? Om det nu är så farligt att ha en sån kristall borde han väl smällt igen dörren, som alla tidigare personer gjort, och öppna paketet när han är ensam och osedd. Efter det kände jag att jag inte brydde mig om historien speciellt mycket, för det momentet förstörde verklighetskänslan i manuset. Dessutom säger du väl att det är de begåvade människorna som får åka till månen, och det kändes knappast som om han föll in i den kategorin.

 

Sen tycker jag absolut du måste namnge åtministonde huvudkaraktären. Om jag inte minns fel hade han minst tre benämningar. Jag tror det var Mannen, Den Unge Mannen och Postbudet och det är ALLDELES för många. Det blir dessutom väldigt jobbigt när Den Unge Mannen ska ha en konversation med Den Medelålders Mannen. Ge han ett namn, det spelar ju ändå ingen roll för historien, så blir det lättare att följa, jag lovar :)

 

Sist så vill jag också ha lite mer detaljer i dina beskrivningar, speciellt eftersom det är en science fiction. Hur ser Postmannen ut? Just nu har jag bara ett tomt ansikte när jag föreställer mig filmen. Hur ser robotarna ut? Du säger att de är stora. Hur stora? Stora som ett höghus? Dubbelt så stora som en fullvuxen människa? Du behöver inte beskriva i detalj men ge oss ett hum om vad det är vi ser. Just nu tänkte jag mig bara att någon förstorat Plåtmannen från "Trollkarlen från Oz", vilket fick mig att skratta lite när jag föreställde mig honom slå på huset.

 

Samma sak gäller med staden. Bara nämn lite snabbt vad det är för stad vi ser. Är det en liten by? Är det en förort? Är det en världsmetropol?

 

Aja, nu ska jag sluta klaga, för du har ju en bra grundidé tycker jag. Juste, se också till att vi bryr oss om huvudkaraktären så att vi blir glada när han uppnår sin dröm i slutet, då lovar jag att du får ett grymt manus :)

 

God fortsättning

/Like A Virgin

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så hemskt mycket för responsen riktigt kul att du gillade det till viss del! Att döpa huvud karaktären är något jag absolut ska göra och garvade när du rabblade upp alla hans olika benämningar och hur jobbigt det måste vara att läsa. Och om du känner att det saknas beskrivningar på saker och ting ska jag kolla upp det så det blir helt klart hur världen och karaktärerna ser ut.

 

Att mannen i hus fyra öpnnar paketet utanför dörren är för att han är så stressad att han inte hinner tänka utan bara sliter upp paketet för att se om det är rett! Men hans stress kanske inte framgår så bra så jag ska titta på det också!

 

Jag funderar också på att ge huvud karaktären någon liten egenskap så vi gillar honom och bryr oss när han når sin dröm i slutet av filmen.

 

MVH

Creat0r / Joel Adolphson

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tyckte du skapade en bra stämning i manuset. Gillade hur du inte bara gjorde om allting till ett överteknologiskt samhälle där allt är gjort i platina (eller vad den där klassiska sci-fi metallen nu är för nåt) eller att du gjort samhället överdrivet dystopiskt med att alla lever på en soptipp och allt är skit. Det känns som om allt utspelar sig i en vanlig småstad med en liten, fast viktig, skillnad.

 

Jag gillade hur du lyckades få fram bakgrundsinfon om att månen verkar vara den bättre platsen på ett effektivt sätt. Sen så gillade jag framför allt när Postmannen levererade en pistol och som vi först tror att han behöver i självförsvar och sedan låter oss höra hur han använder den mot sig själv. Imponerande.

 

Sen har jag också lite punkter jag inte är lika imponerade av. ShAArken tar upp ett par bra punkter så lyssna på honom/henne. Personligen tappade jag intresset när Mannen i hus #4 tog emot sitt paket. Varför ska han öppna paketet utomhus mitt framför ögonen på övervakningsroboten och Postmannen? Om det nu är så farligt att ha en sån kristall borde han väl smällt igen dörren, som alla tidigare personer gjort, och öppna paketet när han är ensam och osedd. Efter det kände jag att jag inte brydde mig om historien speciellt mycket, för det momentet förstörde verklighetskänslan i manuset. Dessutom säger du väl att det är de begåvade människorna som får åka till månen, och det kändes knappast som om han föll in i den kategorin.

 

Sen tycker jag absolut du måste namnge åtministonde huvudkaraktären. Om jag inte minns fel hade han minst tre benämningar. Jag tror det var Mannen, Den Unge Mannen och Postbudet och det är ALLDELES för många. Det blir dessutom väldigt jobbigt när Den Unge Mannen ska ha en konversation med Den Medelålders Mannen. Ge han ett namn, det spelar ju ändå ingen roll för historien, så blir det lättare att följa, jag lovar :)

 

Sist så vill jag också ha lite mer detaljer i dina beskrivningar, speciellt eftersom det är en science fiction. Hur ser Postmannen ut? Just nu har jag bara ett tomt ansikte när jag föreställer mig filmen. Hur ser robotarna ut? Du säger att de är stora. Hur stora? Stora som ett höghus? Dubbelt så stora som en fullvuxen människa? Du behöver inte beskriva i detalj men ge oss ett hum om vad det är vi ser. Just nu tänkte jag mig bara att någon förstorat Plåtmannen från "Trollkarlen från Oz", vilket fick mig att skratta lite när jag föreställde mig honom slå på huset.

 

Samma sak gäller med staden. Bara nämn lite snabbt vad det är för stad vi ser. Är det en liten by? Är det en förort? Är det en världsmetropol?

 

Aja, nu ska jag sluta klaga, för du har ju en bra grundidé tycker jag. Juste, se också till att vi bryr oss om huvudkaraktären så att vi blir glada när han uppnår sin dröm i slutet, då lovar jag att du får ett grymt manus :)

 

God fortsättning

/Like A Virgin

 

Håller nästintill med till 100 här (jag tyckte inte incidenten med gubben förstörde realismen)

 

Jag tyckte du fick fram jättemycket information på ett väldigt minimalistiskt sätt, vilket är svårt, så det ska du ha props för.

 

Dina svaga punkter är ren formalia:

Jag tänker inte vara snäll här: du har förfärlig grammatik och begår många störiga stavfel. Du kanske har en bra ursäkt till det, men det är sak samma: be en vän korrekturläsa ditt manus. Som redan nämnts så är det lite jobbigt, och onödigt, att du slutar så många meningar med ett utropstecken. Sist men inte minst tycker jag du borde snygga upp dina scenhuvuden

 

De enda anmärkningarna jag har om själva handlingen är att jag tycker du borde som redan nämnts beskriva miljön lite mer (jag fick dock för mig att detta utspelades på någon ödelägsen liten förort), beskriv postombudet bara lite mer (var inte säker på om han var civilklädd eller i uniform), och diverse andra saker som likeavirgin redan nämnt, som roboten t.ex.

 

Sen undrar jag varför gubben dog? Var han redan sjuk, eller?

 

Men annars tyckte jag det var ett riktigt kul manus, otroligt visuellt. Bra jobbat!

 

Se bara till att snygga till det :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm... sista meningen ska bort kommer att överväga saken! Grejen med filmen är ju att han inte är ovanlig och inte får bo på månen men efter sin ovanliga

dag så får han det, han når sitt mål dock genom slump men ändå. Kanske är det något jag behöver förtydliga?

 

Tack för responsen :)

 

MVH Creat0r/Joel Adolphson

 

Jag gillar verkligen denna idén.

 

Jag kan säga att jag absolut fick känslan av att han var alldaglig, tycker det framgår rätt så bra redan, kan framgå kanske lite bättre.

 

Vad du än gör så var inte övertydlig. Säg aldrig rakt ut att han är alldaglig. Jag menar verkligen aldrig. Få fram poängen genom handling, reaktion, ordval, miljö.... men aldrig någonsin vill jag en se ordet "alldaglig" eller synonymen "vanlig" ens dyka upp i dit manus.

 

Tror detta utdraget från denna intervju kan lärorik för dig just nu:

 

ScriptShadow: F. Scott Frazier (The Numbers Station) Interview

SS: My favorite part about The Numbers Station was the mood you created. It just had this dark eerie vibe, sort of like the way I felt watching “Let The Right One In,” even though they’re two totally different stories. Is mood something you think about? If so, how do you approach it?

 

SF: Both mood and tone are very important to me regardless of the genre or script. When I set out on a new project I want the script to reflect the movie I see in my head. If there’s a big surprise, I want to write it in such a way that the words jump off the page, with capital letters or underlines. If there’s a little bit of tension, I want the reader to hold their breath with long run on sentences and a sprinkling of ellipsis…

 

I want the pace of the script to mirror the pace of the movie.

 

To me, a lot of this comes from word choice. I wanted The Numbers Station to feel impersonal and closed off. So I used words like “sterile” and “claustrophobic” to describe the locations. I knew that audio was going to be a big thematic undercurrent of this movie, and so describing sound and the way the sound interacted with the movie was just as important as the visuals. I didn’t really want the action to be glorious or stylized, so I purposefully wrote it in a very matter-of-fact style. This happens. And then this happens. Again going back to the impersonality of the story.

 

I don’t know if I accomplished it in every scene. But it was definitely a conscious decision to write the scenes and the movie as a whole in styles and structures that matched the emotions at any given moment.

Länk till kommentar
Share on other sites

Secn5 Ext. Väg

Mannen gå med vagnen på en väg med staden i bakgrunden!

 

Scen6 Ext. Hus1 veranda

Mannen knackar på en dörr och leverera ett paket. Dörren öppnas och någon sliter åt sig paketet och slår igen dörren!

 

Secn7 Ext. Väg

Mannen gå med vagnen på en väg med staden i bakgrunden!

 

 

Är det samma väg han "gå" på, om det är så skriv istället "vägen" i Secn 7 (är "Secn" ett nytt ord för scen?).

 

Är det möjligt vis så att han går? Istället för att lägga energi på att göra utropstecken efter allt; skriv orden rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad, kul att så många hade så mycket att säga och mycket positivt! Det värmer mitt film hjärta!

Har omarbetat manus med mycket hjälp av den kritik jag fått här på forumet och imorgon är första inspelnings dag!

 

Om det finns folk intresserade så postar jag snart bilder, klipp och till slut filmen på "SE MIN FILM" här på forumet!

 

MVH Creat0r / Joel Adolphson

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...