Gå till innehåll

GoPro HD Hero 2, förbättra kvalitet


MT ADAM

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är nybörjare så ni vet... :)

Skaffat mig en "actionkamera", men är ganska missnöjd över kvaliteten, bilden är väldigt konig och suddig, speciellt när det är mörkt ute. Kan man ställa in kameran så att den ger bättre kvalitet? Hur stor filmen blir spelar mindre roll. Jag har nu 1080p, och ställt in den på "medium-wide angle" 127 grader. Maximalt är 170 grader, blir det bättre om man har så, eller blir bilden konstig då? Spelar det någon roll om man har PAL eller NTSC?

 

Mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

En kamera med liten sensor som t.ex. GoPro är dåliga i mörker. Gilla läget. Det blir mer eller mindre grynigt. Bästa lösningen är att tillföra mer ljus.

Hur mycket grader (vidvinkel) du vill ha är upp till dig.

Det spelar i princip ingen roll om du kör PAL eller NTSC så länge du inte filmar mycket inomhus eller ska blanda material med andra kameror. PAL är 25/50fps och för Europa, NTSC är 30/60fps och för bl.a. USA, för att göra historien kort. Internet och datorer bry sig inte om ditt val, utan du får själva känna vilket som ger bäst resultat för det du ska filma.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej. Det finns någon platta man kan köpa till som har 4st lysdioder, men det kan väl i princip inte göra någon skillnad alls? Har testat montera den på huven på bil, förminskar man ser det väl ganska okej ut, men kör man helskärm ser det ju ut som webcamen typ...

 

Jag har inte riktigt förstått det här med vidvinkel, om jag ökar till 180 grader, blir bilden mer som en "bubbla", eller är det bara att den filmar ett större område?

 

Tycker du jag gjort ett dåligt val till kamera för mitt ändamål? (mest ha monterad på bil och cykel)

Länk till kommentar
Share on other sites

Du ställer vissa frågor bara du själv kan svara på. Det är du som väljer vad du ska använda den till. Jag vet heller inte vad som ser "bra" ut i dina ögon.

Vidvinkel innebär i princip att kameran ser mer. Ju mer den ser desto mer "bubbla" blir det, även kallat fisheye-effekt.

 

Om du ska ha kameran på bil och cykel är det ett bra val i grunden. Men som sagt jag vet inte vad du vill ha ut av det hela i slutändan. Mycket handlar kring hur/om du redigerar materialet något eller om du bara tittar på filerna direkt ur kameran. Som jag nämnde innan, så är det alltid jobbigt för en kamera i dåligt ljus. Tänk på att en kamera inte är lika dynamisk som ditt öga. Bara för att du "upplever" det ljust så ser kameran det hela annorlunda. Ska du bli duktig med hanteringen så ska du lära dig att känna igen i vilket ljus din kamera kan filma utan större problem. Testa massor. Du kommer inte få perfekt resultat dagen efter du köpt en kamera.

 

Kamerna kan leverera bra resultat i mitt personliga tycke. Det finns en rad häftiga och snygga filmer på nätet gjorda med just GoPro. Men ofta är de gjorda av någon som kan sin kamera. Vet vilka brister och fördelar den har, och utnyttjar dem till max.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du ställer vissa frågor bara du själv kan svara på. Det är du som väljer vad du ska använda den till. Jag vet heller inte vad som ser "bra" ut i dina ögon.

Vidvinkel innebär i princip att kameran ser mer. Ju mer den ser desto mer "bubbla" blir det, även kallat fisheye-effekt.

 

Om du ska ha kameran på bil och cykel är det ett bra val i grunden. Men som sagt jag vet inte vad du vill ha ut av det hela i slutändan. Mycket handlar kring hur/om du redigerar materialet något eller om du bara tittar på filerna direkt ur kameran. Som jag nämnde innan, så är det alltid jobbigt för en kamera i dåligt ljus. Tänk på att en kamera inte är lika dynamisk som ditt öga. Bara för att du "upplever" det ljust så ser kameran det hela annorlunda. Ska du bli duktig med hanteringen så ska du lära dig att känna igen i vilket ljus din kamera kan filma utan större problem. Testa massor. Du kommer inte få perfekt resultat dagen efter du köpt en kamera.

 

Kamerna kan leverera bra resultat i mitt personliga tycke. Det finns en rad häftiga och snygga filmer på nätet gjorda med just GoPro. Men ofta är de gjorda av någon som kan sin kamera. Vet vilka brister och fördelar den har, och utnyttjar dem till max.

 

Okej, hm då får jag ut och testa å leka lite bara antar jag :)

"Fisheye-effekt" ser förjävligt ut tycker jag, så får bli medium då, testade filma i mitt rum med wide-angle, blev horribelt... Men märkte att det inte blir lika tydligt på längre avstånd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...