Gå till innehåll

Humanum erre est - Det är mänskligt att göra fel


JohnOchLarsson

Recommended Posts

Hej, jag har en lite idé till en kortfilm.

 

 

Filmens huvudperson är Lovisa, 15 år. Ensam sitter hon i en lagerliknande lokal och skriver ett brev: Humanum erre est. Det är mänskligt att göra fel. Mamma och pappa. Jag har dödat.

 

Ungefär så börjar brevet hon skriver, som egentligen är en beskrivning av vad hon har gjort, till sina föräldrar. I brevet beskriver hon vad hon har gjort mot en person, en tjej. Lovisa beskriver hur tjejen ser ut (tjock och ful) och hur hennes föräldrar åkte bort då Lovisa dödade henne. Även beskrivning hur hon går till väga för att döda personen skrivs ned i brevet. Under det att hon skriver brevet så visas tillbakablickar av vad hon gör, samma saker som skrivs i brevet.

 

Under hela brevskrivningen har tittaren endast sett Lovisas ansikte, det är först när hon skriver Hej då mamma och pappa / er Lovisa som tittarna förvissas om hur Lovisa ser ut (liknande den mördade personen i brevet). Hon reser sig upp, stoppar brevet i fickan och går och ställer sig på en vedklamp och för en snara runt hals och nacke. Plötsligt ser hon mycket ångerfull ut och är på väg att ta av snaran, men hon misslyckas, ramlar av vedklampen och hängs.

 

Hon har beskrivit sitt egna mord ur ett annat berättarperspektiv än sitt eget, detta ska tittaren vara oviss om ända tills det att hon går för att hänga sig.

 

 

Vad tycker ni om idén?

 

Je mig gärna konstruktiv kritik och beskriv hur och varför jag skulle kunna göra historien bättre.

 

Tack på förhand / John Larsson

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, jag har en lite idé till en kortfilm.

 

 

Filmens huvudperson är Lovisa, 15 år. Ensam sitter hon i en lagerliknande lokal och skriver ett brev: Humanum erre est. Det är mänskligt att göra fel. Mamma och pappa. Jag har dödat.

 

Ungefär så börjar brevet hon skriver, som egentligen är en beskrivning av vad hon har gjort, till sina föräldrar. I brevet beskriver hon vad hon har gjort mot en person, en tjej. Lovisa beskriver hur tjejen ser ut (tjock och ful) och hur hennes föräldrar åkte bort då Lovisa dödade henne. Även beskrivning hur hon går till väga för att döda personen skrivs ned i brevet. Under det att hon skriver brevet så visas tillbakablickar av vad hon gör, samma saker som skrivs i brevet.

 

Under hela brevskrivningen har tittaren endast sett Lovisas ansikte, det är först när hon skriver Hej då mamma och pappa / er Lovisa som tittarna förvissas om hur Lovisa ser ut (liknande den mördade personen i brevet). Hon reser sig upp, stoppar brevet i fickan och går och ställer sig på en vedklamp och för en snara runt hals och nacke. Plötsligt ser hon mycket ångerfull ut och är på väg att ta av snaran, men hon misslyckas, ramlar av vedklampen och hängs.

 

Hon har beskrivit sitt egna mord ur ett annat berättarperspektiv än sitt eget, detta ska tittaren vara oviss om ända tills det att hon går för att hänga sig.

 

 

Vad tycker ni om idén?

 

Je mig gärna konstruktiv kritik och beskriv hur och varför jag skulle kunna göra historien bättre.

 

Tack på förhand / John Larsson

 

Inte så dumt. Jag gillar twisten, att det egentligen är henne själv det handlar om. Hon verkar lida av multipel personlighetsstörning. (Rätta mig om jag har fel).

Det är svårt att se om det kommer att fungera eller inte. Vi har ju inte fått reda på HUR tillbakablickarna ser ut. Vad jag önskar är att du utökar ditt synopsis, så att vi förstår vad tillbakablickarna handlar om. Detta är nyckeln till att förstå henne.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med andreasingo. Lite fler detaljer i hennes tillbakablickar skulle behövas för att kunna ge mer detaljerad kritik. Men överlag så gillar jag idén och tror att det kan bli bra.

Jag tror också att det skulle vara bättre om du strök delen där hon blev ångerfull och tänkte ta av sig snaran. Tittaren påverkas kanske mer av handlingen om Lovisa går rakt på sak utan att tveka?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...