Gå till innehåll

"HDR"-video till 550D, 600D & 60D via ML


GutteG

Recommended Posts

Installerade magiclantern på min kamera för någon vecka sen, vad är den stora skillnaden på den programvaran och den nya uppdateringen?

 

Det är precis vad som står på den sidan jag skickade: Release 2011Dec22 - Magic Lantern Firmware Wiki

Den nya funktion som alla pratar om är just trådens rubrik, dvs HDR: High Dynamic Range - Wikipedia

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur gör man så att HDR scenerna färdiga, alltså så att dom inte blinkar? Och är det några nackdelar med att filma i HDR, t.ex. jättestora filer, dåligt i 60 fps. Dom måste ju mena nånting sånt med "For high-contrast scenes with not-so-fast moving subjects" eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns lite workflows länkat från denna HDR video with Magic Lantern - Magic Lantern User Group forum on Vimeo

Förenklat kan man säga att videon delas upp i två, man räknar ut saknade frames i filerna och blandar dem tillbaka till en video.

Än så länge innebär det i princip att frameraten halveras därför olämpligt i snabba scener. Kan tänka mig att det dyker upp plug-ins som utnyttjar alla frames i orginalvideon för att räkna ut mellanframes.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...