Gå till innehåll

Alien Forever - andra versionen


andreasingo

Recommended Posts

Lägger upp andra versionen av mitt manus. För er som vill veta vad det handlar om läs synopsis som jag lagt upp här tidigare. Har fixat lite dialog och lagt till några scener som knyter ihop storyn på ett i mitt tycke bättre sätt. Ser fram emot kommentarer. =)

 

UPPDATERING!

 

Har blivit klar med en tredje version av manuset nu som fixar flera plot-holes som förstörde storyn. Sidantalet hamnade på 53. Hoppas denna version är bättre!

 

UPPDATERING IGEN!

 

Är klar med sista versionen av mitt manus. Detta ska jag animera. För er som är intresserade blir det 3D-animation i Maya som gäller, kanske i 2-3 år.

 

Hoppas ni gillar läsningen!

Alien Forever - Shooting Script.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tjenare Andreas! Läste precis klart och måste säga att jag blir imponerad av hur du lyckas hålla koll på allt som sker i ditt manus, alla dessa städer, planeter och karaktärer hade gjort mig helt virrig som författare men tycker du gör det hela stiligt! :)

 

Något jag gillar väldigt mycket är dialogen mellan IO och Leonide! IO får mig flera gången att dra på smilbanden då h*n känns lite smått sarkastisk mot Leonide under hela berättelsen, läser man det hela med en robot röst i huvudet så blir det briljant! Jag tycker även att det är en en fin historia mellan Leonide och Daphne, hade gärna sett att du utvecklade den lite mer då jag fann den sekvensen som manuset absoluta topp.

 

Lite kritik: Först av allt så tycker jag att manuset innehåller FÖR mycket information om platser, uppfinningar och raser. Jag får jättesvårt att hänga med, kanske är jag trög, men personligen så hade jag helt skippat tillexempel att döpa planeten Leonide och Daphne bor i till något utan istället skrivit "Ext. Inglasad stad - Kväll". Eftersom det redan finns så mycket namn att hålla reda på så skulle jag försöka skippa en massa onödiga saker att hålla reda på! En annan sak är att du i "miljöbeskrivningarna" berättar saker vi inte ser. Tillexempel i scenen den här scenen:

 

"Leonide sitter i labbet tillsammans med Aldante, som har en

rullstol. Leonide har ingen rymddräkt. Labbet är detsamma som

vi såg tidigare. På ett bord som står framför dem, finns

högteknologisk utrustning. Detta är en DNA-ANALYSATOR som

används för att analysera DNA-strukturer. Leonide smetar av

blodet på fingret på en liten glasskiva, som hon stoppar in i

enheten. Aldante trycker på en knapp och en blå stråle tänds

som analyserar blodet på glasskivan. När enheten är klar med

analysen kommer uppgifter upp på en datorskärm som står i

närheten. Aldante rullar fram rullstolen och läser

informationen."

 

Där det fetstilta inte hör hemma i den delen av texten. Detta gör du på flera ställen i manuset. Jag skulle föreslå att all denna teknik som behövs förklaras hur den fungerar kan skötas av IO som bräcker den fjärde väggen (eller vad det kallas) och informerar oss tittare om vad som sker på skärmen. Du har säkert någon bättre idé, men bara ett förslag. Utöver detta tycker jag att manuset var spännande och du har en fin ambition av att bygga en riktigt fin och levande värld! :) Läser gärna framtida versioner om du vill det, bara att säga till! (Slänger iväg en vänförfrågan på Facebook också, loggar in här så sällan så där når du mig enklare :) )

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjenare Andreas! Läste precis klart och måste säga att jag blir imponerad av hur du lyckas hålla koll på allt som sker i ditt manus, alla dessa städer, planeter och karaktärer hade gjort mig helt virrig som författare men tycker du gör det hela stiligt! :)

 

Tack så mycket. :) Jag vet om att jag introducerar ganska många karaktärer. Men de flesta är bara "stock-characters", alltså karaktärer som behövs för att skildra huvudkaraktärerna. Kanske kan jag ändå skära ner lite för att skapa en mer fokuserad film. Vad gäller platserna krävs de för att berätta storyn. Leonide kommer ju från

en dystopi men vill till en utopi, därimellan hamnar hon på Xenon där huvudhandlingen utspelar sig.

 

Något jag gillar väldigt mycket är dialogen mellan IO och Leonide! IO får mig flera gången att dra på smilbanden då h*n känns lite smått sarkastisk mot Leonide under hela berättelsen, läser man det hela med en robot röst i huvudet så blir det briljant! Jag tycker även att det är en en fin historia mellan Leonide och Daphne, hade gärna sett att du utvecklade den lite mer då jag fann den sekvensen som manuset absoluta topp.

 

Intressant att höra! Själv hade jag trott att IO var ett problem, just för att han mest finns för att föra storyn vidare. Men jag ska tänka på detta inför kommande versioner. Ja, just den storyn mellan Leonide och Daphne är filmens hjärta. Jag tror jag ska bygga vidare på den i kommande versioner. Filmen handlar om den dröm de delar. Det är drömmen som skapar motivation för huvudkaraktären.

 

Lite kritik: Först av allt så tycker jag att manuset innehåller FÖR mycket information om platser, uppfinningar och raser. Jag får jättesvårt att hänga med, kanske är jag trög, men personligen så hade jag helt skippat tillexempel att döpa planeten Leonide och Daphne bor i till något utan istället skrivit "Ext. Inglasad stad - Kväll". Eftersom det redan finns så mycket namn att hålla reda på så skulle jag försöka skippa en massa onödiga saker att hålla reda på!

 

Detta kan stämma. Jag introducerar för mycket element för längden på mitt manus. Jag vill vara episk men är rädd för att speltiden inte räcker till.

 

En annan sak är att du i "miljöbeskrivningarna" berättar saker vi inte ser. Tillexempel i scenen den här scenen:

 

"Leonide sitter i labbet tillsammans med Aldante, som har en

rullstol. Leonide har ingen rymddräkt. Labbet är detsamma som

vi såg tidigare. På ett bord som står framför dem, finns

högteknologisk utrustning. Detta är en DNA-ANALYSATOR som

används för att analysera DNA-strukturer. Leonide smetar av

blodet på fingret på en liten glasskiva, som hon stoppar in i

enheten. Aldante trycker på en knapp och en blå stråle tänds

som analyserar blodet på glasskivan. När enheten är klar med

analysen kommer uppgifter upp på en datorskärm som står i

närheten. Aldante rullar fram rullstolen och läser

informationen."

 

Där det fetstilta inte hör hemma i den delen av texten. Detta gör du på flera ställen i manuset. Jag skulle föreslå att all denna teknik som behövs förklaras hur den fungerar kan skötas av IO som bräcker den fjärde väggen (eller vad det kallas) och informerar oss tittare om vad som sker på skärmen. Du har säkert någon bättre idé, men bara ett förslag.

 

Du har rätt, men jag valde ändå att skriva ut det, så att regissören ska fatta vad det handlar om. Men jag kanske stryker det ändå.

 

Utöver detta tycker jag att manuset var spännande och du har en fin ambition av att bygga en riktigt fin och levande värld! :) Läser gärna framtida versioner om du vill det, bara att säga till! (Slänger iväg en vänförfrågan på Facebook också, loggar in här så sällan så där når du mig enklare :) )

 

Vad kul att man äntligen får feedback på det man skrivit! Roligt att du tyckte det var spännande för detta är målet. :) Tror det blir ännu bättre sedan när orden får liv på vita duken. För jag har lagt ner massor med designjobb och ska göra allt för att få det att se bra ut.

 

Återigen, tack för kritiken, ska genast börja jobba på en ny version.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...