Gå till innehåll

Digitala effekter


Maxad

Recommended Posts

Har bestämt mig för att ta tag i mitt liv och börja plugga, jag gick media i gymnasiet och är väldigt intresserad av film. Så för några dagar sen bestämde jag mig för att viga mitt liv åt att göra specialeffekter till filmer?!

 

Så kan någon på det här forumet putta/sparka en kille som har noll koll på det här åt rätt håll?

 

Några funderingar:

 

Hur mycket måste man kunna före man börjar utbildningen?

Var ska jag gå utbildningen?

Vilka krav ställs för att komma in?

Finns det jobb efteråt?

 

Har laddat ner blender och börjat latja lite för att se om jag ens tycker om det, och jag måste erkänna att det är kul =)

 

MVH Maxad

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för länken! Skulle gärna vilja ha mer information av personer som går liknande utbildningar, är lite orolig över inlärningskurvan eftersom jag just börjat med animering och liknande.

 

Jag har själv hållit på med 3D/animering/grafik/video/effekter sedan barnsben iom att jag har lite släkt i branschen, har haft tillgång till utrustning osv. Just 3D/animering och effekter är inget jag grottat ned mig i speciellt mycket, utan jag har grundläggande kunskap i hur programmen hänger ihop, vilka som gör vad och hur jag ska lösa de simplare problemen. Jag räds inte att ge mig på något sådant, även om jag hellre skulle gå en mer mixad och bredare utbildning. Jag tror inte tempot är direkt extremt och så länge du inte söker in på en skola som tar in på arbetsprover, så kan du nog inte vänta dig så mycket mer än att du kommer hamna med folk som aldrig använt programmen tidigare.

 

Dock bör du ha med dig att för, oavsett vilken typ utav utbildning du söker inom området, så är det mycket, mycket fritid som kommer behöva offras.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, jag experimenterade lite med After effects i gymnasiet men var svårt eftersom man inte fick stöd av lärare så var väldigt svårt själv. Varför skulle du gå en bredare utbildning? Vad skulle du kombinera den utbildningen med? Jo har märkt att det inte är något man lär sig över en natt ;P Men är relativt van vid att slita hårt och har inget problem med att göra det så länge jag får resultat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, jag experimenterade lite med After effects i gymnasiet men var svårt eftersom man inte fick stöd av lärare så var väldigt svårt själv. Varför skulle du gå en bredare utbildning? Vad skulle du kombinera den utbildningen med? Jo har märkt att det inte är något man lär sig över en natt ;P Men är relativt van vid att slita hårt och har inget problem med att göra det så länge jag får resultat.

 

Det är personligt val som bottnar i att jag har svårt att sitta längre stunder vid datorn. Eller snarare, vill slippa längre perioder vid datorn. Därmed så tänker jag förlägga mina studier så att jag har 50/50 datorarbete/nåt annat i bagaget. Ett exempel på detta skulle kunna vara att ta kurser i redigering, vinjetter och enklare effekter, samtidigt som man försöker klämma in kamerahantering och lite andra moment. Egentligen kan du ju lära dig det mesta själv, precis som så många andra redan hävdat här på forumet. Programmen blir allt mer tillgängliga, kameror blir billigare och får allt fler funktioner, även för vanliga konsumenter. Men om du kör en bred utbildning, så har du ju all möjlighet i världen att "spetsa" dig själv på sidan av utbildningen.

 

Du får ju jobb på din portfolio, inte vilka kurser du har i bagaget. Att ha generell kunskap om flera steg i processen skadar dessutom föga. Jag ser dock mest skolan som en tillgång till utrustning, och det är väl lite nyckeln i det hela, att du hittar en skola som ger dig tillgång till just det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är personligt val som bottnar i att jag har svårt att sitta längre stunder vid datorn. Eller snarare, vill slippa längre perioder vid datorn. Därmed så tänker jag förlägga mina studier så att jag har 50/50 datorarbete/nåt annat i bagaget. Ett exempel på detta skulle kunna vara att ta kurser i redigering, vinjetter och enklare effekter, samtidigt som man försöker klämma in kamerahantering och lite andra moment. Egentligen kan du ju lära dig det mesta själv, precis som så många andra redan hävdat här på forumet. Programmen blir allt mer tillgängliga, kameror blir billigare och får allt fler funktioner, även för vanliga konsumenter. Men om du kör en bred utbildning, så har du ju all möjlighet i världen att "spetsa" dig själv på sidan av utbildningen.

 

Du får ju jobb på din portfolio, inte vilka kurser du har i bagaget. Att ha generell kunskap om flera steg i processen skadar dessutom föga. Jag ser dock mest skolan som en tillgång till utrustning, och det är väl lite nyckeln i det hela, att du hittar en skola som ger dig tillgång till just det.

 

Jo det låter förnuftigt, Jag har funderat på den här utbildningen: Digital medieproduktion - Umeå universitet

 

Tror du det skulle funka som första steg mot mitt mål? Förstår att det kan vara jättesvårt att svara på frågan om du själv inte vet något om programmet, men skulle vara glad om du gjorde dett försök :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det låter förnuftigt, Jag har funderat på den här utbildningen: Digital medieproduktion - Umeå universitet

 

Tror du det skulle funka som första steg mot mitt mål? Förstår att det kan vara jättesvårt att svara på frågan om du själv inte vet något om programmet, men skulle vara glad om du gjorde dett försök :)

 

Jag har faktiskt kollat på den tidigare, min motivation till att inte gå där är "bara" att det är kallt där uppe, haha. Men annars tyckte jag utbildningen verkade bra och liksom "jordnära", det är ju en medieutbildning liksom, som ska vara rätt bred, har jag för mig? Inte nischad mot film, eller 3D, eller vad det nu kan vara. Men om du får välja mycket själv så tycker jag absolut du ska söka dig dit. Går du på t ex. IAA så binder du dig ju till att liksom jobba med en viss sak, annat kräver ytterligare utbildning. Är du verkligen intresserad, så kan du lära dig väldigt mycket själv som sagt.

 

Sen att liksom utbilda sig så man funkar på en vanlig media-byrå är ju guld värt, för det är ju det vi har mest av här i landet. Speciellt mycket film och tv-bolag finns ju inte egentligen. Speciellt inte många "fasta" jobb. Att börja på en byrå som jobbar med att göra hederlig TV-reklam vore kanske ett naturligt första steg på den yrkeslinjen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul med fler svar i tråden, har bestämt mig för att försöka komma in till Umeå tror det är ett bra första steg mot mina mål. tanken är att verkligen försöka fokusera på 3d medan jag går linjen. För att senare gå en snävare kurs som riktar sig direkt mot 3d ifall jag känner att det behövs.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...