Gå till innehåll

animation program


emki11

Recommended Posts

Hej alla där. tänkte fråga ni som kan om animations filmer, finns det några bra, lätta program där man gör animationer i?

jag använder flash men tycker den är inte till räcklig den som jag söker. någon som vet bättre program? och hur man ska lära sig programmet? eller komma igång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som ExceedingJohn skrev så är Max, Blender och även program som Softimage XSI, Maya och Cinema 4D är perfekta för animation och då i huvudsak 3D även om det går att göra hyfsade saker i 2D likt South Park m.m.

 

Annars är After Effects kanske ett mer lämpligt program, påminner en del om Flash (samma företag som gör båda programmen nu mer) och är verkligen kompetent för animationer på många sätt.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

är blender verklingen så lite, 70mb bara? har laddat maya och 3DS max, ska se vilken är bra.

 

Maya är ett mycket avancerat animationsprogram som kostar åtskilliga pengar. Jag vet inte om de har kvar sin studentlicens längre, men de hade ett tag en gratisversion med vattenstämpel på resultatet, avset för att lära sig programmet.

 

3DS Max är också avancerat, men lite lättare att ta till sig. Det kostar också mycket pengar, men inte lika mycket som Maya. Det skiljer väl en nolla bakom ungefär.

 

Maya används framförallt av filmindustrin när man ska skapa fotorealistiska miljöer och karaktärer som går att kombinera med filmat material.

 

3DS Max används mest av spelindustrin och av dem som vill göra animationer utan samma krav på fotorealism.

 

Numer ägs båda av samma företag.

 

Blender fungerar alldeles utmärkt för att lära sig grunderna i. Och det är gratis (senast jag kollade).

Länk till kommentar
Share on other sites

Maya är väl även det väldigt stort inom spelindustrin? Det är ju det man i regel lär sig när man pluggar till något dylikt, har nog aldrig hört om en skola som primärt lär sig 3DSMax och jag förstår verkligen inte varför man inte skulle vilja ha fotorealistiska modeller till spel, det är ju trots allt inte modellerna i sig som avgör huruvida fotorealistiska de i slutändan blir. Ska det in i en film så kommer de ju förutom att modelleras, förmodligen att "målas" i ett annat program, de kommer troligtvis även att ljussättas i ett tredje program, bortsett från den ursprungliga scenen då.

 

För att hålla sig till ämnet dock; jag har enbart använt Cinema 4D och Blender, förstnämnda används mycket inom industrin och sk. "teknisk animering"/illustration av redan existerande ting. Av dessa så tycker jag C4D är smartast upplagt och känns liksom mer som om det är gjort av grafiker, och inte programmerare, det ligger mer tanke bakom mycket, om man säger så. Blender dock, är inte dåligt, och kan vara bra att lära sig med. Även om jag, som sagt tycker att det är onödigt krångligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Maya är väl även det väldigt stort inom spelindustrin? Det är ju det man i regel lär sig när man pluggar till något dylikt, har nog aldrig hört om en skola som primärt lär sig 3DSMax och jag förstår verkligen inte varför man inte skulle vilja ha fotorealistiska modeller till spel, det är ju trots allt inte modellerna i sig som avgör huruvida fotorealistiska de i slutändan blir. Ska det in i en film så kommer de ju förutom att modelleras, förmodligen att "målas" i ett annat program, de kommer troligtvis även att ljussättas i ett tredje program, bortsett från den ursprungliga scenen då.

 

Nu kan det ju ha hänt en del sedan jag var aktiv animerare och även sedan de båda programmen fick samma ägare, men för fem-sex år sedan var den stora skillnaden mellan Maya och 3DS Max vilken grund de använde för modellerna. 3DS Max utgick ifrån trianglar medan Maya alltid gick på kurvor. En triangel är alltid en platt yta, medan en kurva ger en mer organisk form. så det är klart att modellen är avgörande för hur fotorealistisk den blir när den börjar röra sig. Dessutom hade Maya grundidén att man gav alla objekt grundförutsättningar som vikt och elastisitet och sådant och sedan räknades mycket utav "effektrörelserna" ut av programmet. 3DS Max började introducera den idén som en klumpig plugin. Men det har som sagt säkert hänt en hel del sedan dess. Det är dock fortfarande två dyra program som man inte bara köper för att testa på lite.

 

Använder man olika program för att sätta texturer och ljussättning? Är det inte bara olika personer som gör det? Det går ju att göra allt det i Maya.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har fixa Maya 2012 nu och max 3ds. man behöver ej köpa dem, de är bara och ladda ner dem, de finns fulla också.

 

Det du pratar om kallas piratkopiering och är olagligt och inget som uppmuntras eller tillåts i detta forum.

 

Du tror väl inte på fullaste allvar att de är gratis och att det du gör är lagligt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det du pratar om kallas piratkopiering och är olagligt och inget som uppmuntras eller tillåts i detta forum.

 

Du tror väl inte på fullaste allvar att de är gratis och att det du gör är lagligt?

 

Det är inte omöjligt att de har licenser för lärande, där innehållet inte får användas i kommersiellt syfte. Inget jag tänker rota i dock. TS får slåss med moralfrågan själv, ska jag uttrycka mig personligen dock så tycker jag det är rätt dumt att köpa en kommersiell licens för att bara lära sig, å andra sidan kanske man inte ska vända sig till de allra dyraste programmen då heller.

 

Angående jämförelsen; syftar du då på att 3DS Max använder sig av polygoner vid uppbyggnad av modeller, och att modellerna allmänt blir mer "kantiga"? Det är möjligt, men det säger fortfarande inte riktigt varför den ena skulle passa sig bättre för det ena eller andra. Man eftersträvar väl god och naturlig fysik i både film och spel.

 

Angående ljussättning så menade jag inte "montering" av scenljusen, utan eventuell ljussättning i postproduktion och allmän färgsättning. Och mycket riktigt så kan du montera texturer i samma program, men det finns separata program för att "måla" texturer direkt på modellerna, för att lägga dit konstgjorda skuggor och "flaws" på modellerna - exempelvis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det du pratar om kallas piratkopiering och är olagligt och inget som uppmuntras eller tillåts i detta forum.

 

Du tror väl inte på fullaste allvar att de är gratis och att det du gör är lagligt?

 

 

så länge de går o ladda dem så är det okej, skit samma om de är olagligt, de är ju bätträn att råna pengar för köpa den eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

så länge de går o ladda dem så är det okej, skit samma om de är olagligt, de är ju bätträn att råna pengar för köpa den eller?

 

Antingen är det okej eller så är det olagligt. Det går inte att vara båda två på samma gång. Något som är olagligt är inte okej.

 

Det kostar pengar att göra bra programvara. Visst, det finns entusiaster som av olika skäl inte tar betalt, men har du ett företag med anställda, så måste du få in pengar för att betala dem. Om du inte anser att programerarna ska ha betalt för sitt jobb ska du hålla dig till gratisprogram. Dessutom ska du inte förvänta dig att någon har lust att betala dig för att göra något.

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående jämförelsen; syftar du då på att 3DS Max använder sig av polygoner vid uppbyggnad av modeller, och att modellerna allmänt blir mer "kantiga"? Det är möjligt, men det säger fortfarande inte riktigt varför den ena skulle passa sig bättre för det ena eller andra. Man eftersträvar väl god och naturlig fysik i både film och spel.

 

Jag tror att det handlar om lättillgänglighet och hur snabbt man kan göra något. Polygoner är lättare på vissa sätt. Om dagens studenter lär sig Maya, så har antaligen attityden, vertygen och datorkapaciteten följt med.

 

Det säger sig självt att en matematiskt beräknad yta ger ett jämnare resultat än en som är baserad på många små platta ytor. Och naturen är inte uppbyggd av små platta ytor. Kurvorna tar mer datorkapacitet än polygoner, men har man kapaciteten, så är valet ganska givet.

 

Angående ljussättning så menade jag inte "montering" av scenljusen, utan eventuell ljussättning i postproduktion och allmän färgsättning. Och mycket riktigt så kan du montera texturer i samma program, men det finns separata program för att "måla" texturer direkt på modellerna, för att lägga dit konstgjorda skuggor och "flaws" på modellerna - exempelvis.

 

Aha. Då förstår jag. Tack. Så långt kom aldrig jag. Alla mina produktioner var ensamjobb.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...