Gå till innehåll

African Dusk (5 sidor)


Mr A

Recommended Posts

Genre: Drama

Synopsis: Om ett kidnappat par på semester i Afrika vars äktenskapsproblem nu kommer till ytan medan de väntar på att deras kidnappare ska börja ställa sina krav.

 

Ett "kortfilmsmanus" jag skrev till en tävling (första manustävlingen jag någonsin var med i, förövrigt) . Tävlingen gick ut på att man skulle skriva en scen på max 5 sidor under en helg där man blev tilldelad en premiss för scenen. Premissen för den första rundan var något i stil med "din protagonist har hållt något inuti sig själv för en annan karaktär som nu kommer ut".

 

Så detta manus skrev jag långt innan mitt förra som jag lade upp innan (Désirée: därav parentesdirektiven och understrykningarna ;) ).

Otroligt Blood Diamond inspirerat (kom på mig själv efteråt).

Lite väl raskt, dessutom. Ville egentligen att konversationen mellan paren skulle hålla på längre, och att det skulle komma in en hantlangare innan "Simon" kommer in.

 

O just ja, upprepningen i slutet "och de väntar..." är totalt snott från slutat av Social Network manuset.

 

Överlag tycker jag dock att det är fortfarande ett rätt så okej manus ändå. Kom inte vidare, men fick höga poäng (90/100) och bra kritik.

 

Vad tycker ni?

32395.Ammar.AlSubahi.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Så detta manus skrev jag långt innan mitt förra som jag lade upp innan (Désirée: därav parentesdirektiven och understrykningarna ;) ).

 

Jag gissar att du med det menar att jag inte behöver kommentera dem :-)

 

Lite väl raskt, dessutom. Ville egentligen att konversationen mellan paren skulle hålla på längre, och att det skulle komma in en hantlangare innan "Simon" kommer in.

 

Jag gillar storyn och dynamiken mellan dem är lysande.

 

Jag upplevde det inte som "raskt". Tvärtom ser jag inte riktigt vart dialogen skulle leda om de fortsatte att prata längre. Det som behöver sägas är sagt, som jag upplever det. Ibland är dialogen lite väl prydlig och informativ och kanske lite lång, men i det stora hela fungerar den bra.

 

Det behövs ingen annan hantlangare som kommer in. Det räcker bra med Simon.

 

Några saker jag reagerade på var "Afrika" och den ensamma glödlampan. "Afrika" är en stor kontinent med allt från medelhavsklimat, öken och regnskog. Välj heldre ut ett land i Afrika med passande klimat och läs på lite om det. Historien som sådan skulle kunna utspela sig i vilken ödslig trakt som helst - en bergsby i Nepal t ex. Angående glödlampan är jag kanske okunnig med fördomar, men jag tror inte att en ensam bysha i ödemarken har tillgång till elektrisitet. Desto mer känsla av lokalkännedom man får, desto mer äkta känns manuset. Finns det någonstans där du har varit som skulle kunna fungera som miljö?

 

På slutet när de "bekänt" för varandra, skulle jag gärna sett att de förstår att det faktiskt fungerar mellan dem, men att de båda sett sig blinda på det andra paret. Så att det i någon mån slutar lyckligt och även att det hela har lett till någon form av förändring mellan dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Riktigt bra manus, väldigt intressant och man känner lite Blood Diamond vibbar som sagt ;).

 

Måste säga att jag håller med Désirée angående slutet, inte för att det behöver sluta lyckligt för jag gillar lite sorgliga slut men mer för att det sker någon form av förändring hos karaktärerna. Annars är jag en riktig sucker för manus som utspelar sig på en plats/rum sådär.

 

Funderade lite på den tävlingen du var med i, hur hittar man till såna? Har du några sidor osv? Skulle uppskattas. Cheers mate ;D

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker inte idén är alls dum. Lite grejer kan man ju påpeka och kanske utveckla. Om de just hade blivit kidnappade borde de vara emotionellt och intellektuellt chockade. Är de törstiga hungriga? (hur länge har de vart där) Så paret kanske hade försökt smälta själva kidnappningen först och sen kanske försökt tillsammans (de är tvungna att samarbeta) för att förhandla om att bli släppta. När de inte lyckas kommer sedan skuldbeläggningen till vem som hade ansvaret till varför de är i den situationen. Problemet med historien är att paret är för passiva i action. Det sker för mycket action i dialogen.

 

Sen håller jag med Desiree, det är viktigt att veta vart dem befinner sig. Sen kan man tycka att juvelen är taget ur luften som gör att det känns mer som tom historia. Varför inte utnyttja det som händer i Afrika som tex i Sudan där staten "rensar" landsbygden för oljebolagens räkning? Då kan paret ses som "spioner" precis som de svenska journalisterna. En bra historia har ofta en stark social, kulturell kontext i grunden. Kanske kan vara nåt för att ge historien oväntade turningspoints. Som historien är nu är den ganska platt. Utveckla historien och var inte rädd för att skriva mer sidor. Det finns en bra grund och om du även intensifierar antagonismen kan bli ett väldigt bra drama.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Jag gillar storyn och dynamiken mellan dem är lysande.

 

Jag upplevde det inte som "raskt". Tvärtom ser jag inte riktigt vart dialogen skulle leda om de fortsatte att prata längre. Det som behöver sägas är sagt, som jag upplever det. Ibland är dialogen lite väl prydlig och informativ och kanske lite lång, men i det stora hela fungerar den bra.

 

Det behövs ingen annan hantlangare som kommer in. Det räcker bra med Simon.

 

Tack!!

 

Det jag ursprungligen ville var att Robert's insikt om att hans fru är svartsjuk skulle komma långt efteråt. Innan dess ville jag ursprungligen ha en hantlangare som går in, rotar i deras väskor och pratar i något språk som paret inte kan. Medan Robert försöker resonera med honom så sitter Catherine och förolämpar honom (något i stil med "han pratar ju uppenbarligen inte engelska! vad är det du inte förstår!?") och det är DET som skulle vara droppen för Robert och det är där jag ursprungligen ville att han skulle börja käfta tillbaka. Skrockandes går hantlangaren och hämtar Simon. Under tiden skulle biten med svartsjukan komma in.

 

Några saker jag reagerade på var "Afrika" och den ensamma glödlampan. "Afrika" är en stor kontinent med allt från medelhavsklimat, öken och regnskog. Välj heldre ut ett land i Afrika med passande klimat och läs på lite om det. Historien som sådan skulle kunna utspela sig i vilken ödslig trakt som helst - en bergsby i Nepal t ex. Angående glödlampan är jag kanske okunnig med fördomar, men jag tror inte att en ensam bysha i ödemarken har tillgång till elektrisitet. Desto mer känsla av lokalkännedom man får, desto mer äkta känns manuset. Finns det någonstans där du har varit som skulle kunna fungera som miljö?

 

Jag ska vara helt ärlig, anledningen till att jag just valde "Afrika" var för att jag skulle kunna vädja till 'ignorans' och stereotyper. Alla får sig en rätt klar bild, tänkte jag, om jag beskriver det så generellt som möjligt. Men du har rätt, det kan egentligen utspela sig var som helst. Istället för safari hade de kunnat åka på en skidsemester uppe i Åre, bergsklättring i Ryssland, etc.

 

Och ja...jag antar att du har en poäng med lampan, men ingen har kommenterat detta faktum hittils, så jag tror att jag kan nog komma undan med det :p

 

På slutet när de "bekänt" för varandra, skulle jag gärna sett att de förstår att det faktiskt fungerar mellan dem, men att de båda sett sig blinda på det andra paret. Så att det i någon mån slutar lyckligt och även att det hela har lett till någon form av förändring mellan dem.

 

Mmm, jag förstår vad du menar. Vet inte riktigt hur det hade sett ut, dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Riktigt bra manus, väldigt intressant och man känner lite Blood Diamond vibbar som sagt ;).

 

Måste säga att jag håller med Désirée angående slutet, inte för att det behöver sluta lyckligt för jag gillar lite sorgliga slut men mer för att det sker någon form av förändring hos karaktärerna. Annars är jag en riktig sucker för manus som utspelar sig på en plats/rum sådär.

 

Funderade lite på den tävlingen du var med i, hur hittar man till såna? Har du några sidor osv? Skulle uppskattas. Cheers mate ;D

 

Tack!!

 

Just denna hittade jag genom tidningen Creative Screenwriting. Prenumerera på den (rätt så billigt, kostar bara ca 300kr för 6 nr, och det är inklusive frakt), för där tipsar dem om väldigt många resurs-sidor och tävlingar o.s.v. Har inte läst tidningen på ett helt halvår nu, vilket är otroligt skamlöst, men ska beställa den igen strax efter nyår.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker inte idén är alls dum. Lite grejer kan man ju påpeka och kanske utveckla. Om de just hade blivit kidnappade borde de vara emotionellt och intellektuellt chockade. Är de törstiga hungriga? (hur länge har de vart där) Så paret kanske hade försökt smälta själva kidnappningen först och sen kanske försökt tillsammans (de är tvungna att samarbeta) för att förhandla om att bli släppta. När de inte lyckas kommer sedan skuldbeläggningen till vem som hade ansvaret till varför de är i den situationen. Problemet med historien är att paret är för passiva i action. Det sker för mycket action i dialogen.

 

Tackar!!

 

Jag tänkte mig mer att de skulle ha varit där minst några timmar innan handlingen börjar. Dem här två ser jag som lite "tuffare" än vanligt folk, därav inte den omedelbara paniken. Eller om den nu har funnits så är dem redan förbi det stadiet. Sen ville jag försöka förmedla en mer sorts ton som var mer stillsam och isolerad, nästan "tragi-seren", istället för en mer hetsig och panikartad ton ala Panic Room.

 

Sen håller jag med Desiree, det är viktigt att veta vart dem befinner sig. Sen kan man tycka att juvelen är taget ur luften som gör att det känns mer som tom historia. Varför inte utnyttja det som händer i Afrika som tex i Sudan där staten "rensar" landsbygden för oljebolagens räkning? Då kan paret ses som "spioner" precis som de svenska journalisterna. En bra historia har ofta en stark social, kulturell kontext i grunden. Kanske kan vara nåt för att ge historien oväntade turningspoints. Som historien är nu är den ganska platt. Utveckla historien och var inte rädd för att skriva mer sidor. Det finns en bra grund och om du även intensifierar antagonismen kan bli ett väldigt bra drama.

 

Håller med absolut, bra förslag där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...