Gå till innehåll

Bäst för blu.ray - Mpeg 2 eller H.264


audition

Recommended Posts

Ska bränna min film på Blu-ray (i Encore) och undrar vilka transcoding-inställningar som är bäst att välja i dialogrutan när man skapar ett nytt projekt:

VIDEO BITRATE: Här kan man välja att mellan 15 - 40 mpbs - Fattar att 40 bör bli bäst men funkar det i alla spelare, och skiljer det mycket mellan 15-40 mpbs?

CODEC: Mpeg 2 eller H.264 är frågan. Någon skillnad i kvalitet?

AUDIO TRANSCODING: Nån kvalitetsskillnad mellan PCM och Dolby digital?

 

Vet nån nåt om detta vore jag tacksam?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är kanske inte så många som jobbar mot Bluray.

 

Jag vet inte, mer än det jag läser. En sak är t.ex. att MPEG2 codec står för 7,3% av de som släpps. AVC 70,4% och VC1 22,3% enligt bluray-stats. Vad som är bäst varierar, troligen är det pengar inblandat också. Licens för att släppa i de olika formaten.

Här finns info om olika filmer Blu-ray Movie Bitrates Here - Blu-ray Forum

 

Vad gäller ljud så är ju PCM (LPCM) bättre, eller iaf. formatet kan mycket mer då det är okomprimerat. Men i slutändan är det, som mycket annat inom ljud, subjektivt. Oavset så finns det väldigt mycket info och svar om detta på nätet med folk som ställer exakt samma fråga som du.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mpeg2 har generellt en lägre komprimeringsgrad än H264, vad som är bäst är således subjektivt.

 

I praktiken betyder detta dock att en 100mb videofil i Mpeg2 antagligen ser mycket sämre ut i en lika stor fil i H.264 som lär se bättre ut, d.v.s. jag gissar att du får bättre resultat med H.264 (med reservation för att renderingen sker med 2 pass VBR i båda fallen).

 

Vad ljudet beträffar så stämmer det Sten redan sagt. PCM är mer eller mindre okomprimerat d.v.s. så bra som det blir. DOCK, finns vissa begränsningar i PCM standarden som inte omfattas av t.ex. Dolby Digital samt därtill så har flertalet program inte möjlighet att t.ex. spara PCM ljud för Bly-Ray i surround etc.

 

Jag skulle nog valt H.264 och Dolby Digital, det brukar bli bra och ge störst variation men faktum är att jag tror vilket som blir bra så länge du har en bit-rate över 25Mb, då jag gissar att ditt källmaterial ändå inte är av extremt hög kvalité.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Över 35Mb/s brukar det som Max skriver bli problem, tror den rekommenderade högsta bitraten för dylikt är just 35mbit/s. Om ditt källmaterial är 4:2:2 i 50mbit/s så gissar jag på att det är mpeg2 material från t.ex. en Sony kamera och då skulle jag gissa på att du skulle kunna få bra resultat med rätt låga inställningar så länge det inte är väldigt mycket brus i bilden eller om du jobbat hårt med färgkorrigering och effekter etc. Jag rekommenderar en variabel bitrate i två pass på 20 - 30 mbit/s, borde bli bra.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...