Gå till innehåll

animation folk-/högskola?


carrow

Recommended Posts

Hejsan! Jag har snart läst 3 år film i gymnasiet, vi har då arbetat bara med kamera förut men nu har jag snöat in på animation, 2D animation mest. Jag har gjort animationer förut, i olika tekniker men jag tycket att den tecknade stilen är mer min grej. Jag skulle gärna vilja plugga vidare på detta efter skolan, så jag undrar om någon vet någon bra skola eller utbildning med 2d animation, helst i Sverige? Hur ser animations jobben ut i Sverige, är det svårt att får tag på något efter utbildning?

 

Tack för mig! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns väl animationskurser lite här och varstans på olika folkhögskolor. Hur bra de är är svårt att säga, eftersom studier på den folkhögskola/högskola ofta hänger mycket på individens eget ansvar och ambitioner. Några jag känner till, på olika nivåer, är...

 

Kurser

Untitled Document

Animationslinjen p Kvesta folkhgskola: Klassisk och digital karaktrsanimation.

Berättande animerad film

 

Den sista där är stora teoretiska inslag, fast ser man till merit/prestige är den säkert tyngst i branschen eftersom det är DI som håller den....

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag går just nu på en 2d animations linje på en folkhögskola. Käversta folkhögskola i Örebro. Det finns feta resurser här. Man får till gång till Cintiq rit skärmar och riktigt bra programvaror. Tvpaint är det vi animerar mest i och är ett av de vassare programmen för 2d animation.

 

Man kan knappast förvänta sig att få fast anställning som 2d animatör i Sverige. Kanske om man jobbar med spel men inte med film. Animation är en frilans bransch kan man väl säga. Men jobb det finns det, om man letar på rätt ställen. Allt handlar om kontakter.

 

I animations branschen är det inte så viktigt med teoretiska meriter det som väger mest är om man har gjort något eget, kort film eller ett utförligt showreel där man visar vad man kan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...