Gå till innehåll

BLIXT...


ungfilm

Recommended Posts

Jag skall filma en scen om 2 veckor en inomhus scen.

I scenen så blixtrar det utomhus och det är dunder.

Jag kommer altså lägga på dundret (ljudeffekterna) i efterabetet men hur skall man göra för att få det så att det ser ut som det blixtrar.

Asså att det blixtrar på karaktären.

 

Hur brukar ni göra?...Om ni har gjort det här... Går det bra med vanlig kamerablixt eller...?

 

Jag vill få det så naturligt som möjligt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen skulle jag nog inte använda en kamerblixt, fast det kan ju funka, försök att hitta en lampa med vitt ljus som du kan lysa utifrån något fönster.. om det går. Men jag har aldrig testat, men det skulle jag börja med att prova iaf =).

 

/A.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det skall vara naturligt, så skulle jag vara försiktig med ljuset, om det nu inte skall föreställa ett otroligt kraftigt blixtnedslag alldeles i närheten. Tycker alltför många blixtar på film är överdrivna, och skriker "fusk! lampa!!".

Jag filmade (DV) en person som råkade bli fotograferad med fotoblixt samtidigt. En eller ett par frames i filmen är i princip helt vita. Blixtavståndet var då ca 1.5-2 meter. Ser inte kul ut, men kanske mest beror på att kameran inte var världens allra mest avancerade.

Man kan ju prova, men håll bra avstånd, eller ta indirekt, reflekterat ljus. Och helst bör man kanske ha ett par-tre fotoblixtar samtidigt (så gott som), eftersom blixtsken bör vara lite "ryckigt".

 

Tänk också på fördröjningen mellan ljus och ljud. Ljudhastighet ca 300 m/s. Ljuset först, sen ljud.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...