Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: I Saw The Devil

Medlem
    Reg.datum
    sep 2011

Standard I Saw The Devil

"Handlingen kretsar kring underrättelseagenten Soo-hyeon (Lee), vars gravida fru råkar ut för den ovanligt brutale seriemördaren Kyung-chul (Choi Min-sik, som vi bland annat sett i Oldboy). Genom lite manövreringar som jag inte skall avslöja här så lyckas han snabbt korta ner listan på misstänkta, och när han konfronterar Kyung-chul står det snabbt klart att Soo-hyeon har funnit den skyldige. Han nöjer sig dock inte med något så banalt som att skjuta eller knivhugga, utan han inleder en katt- och råttalek där han ömsom brutalt misshandlar sitt offer och ömsom släpper honom fri."

Jag såg denna film för en vecka sedan och tycker att den bör uppmärksammas. Filmens handling kretsar kring hämnd vilket framkommer väldigt snabbt.

För er som klickade in här men inte har sett filmen så utfärdar jag en *SPOILERVARNING* innan ni börjar läsa mina åsikter om filmen.

Ok, jag kan börja med skådespelet. Huvudkaraktären Soo-hyun som spelas av Lee Byung-hun tar sig an svåra stunts och skådespel, och utför detta mycket bra. Man märker att det är regissören till Oldboy som har gjort denna film när det gäller actionscenerna. De är pang på och man sparar inte på övervåldet. Choi Min-sik som spelar filmens seriemördare kan sina grejjer. Man liksom äcklas av honom genom hans mycket trovärdiga skådespel. Han överdriver inte med sin psykopati utan man märker på honom när det slinter för han och hans sexuella känsla till våld tar över, ungefär som man kan tänka sig att en seriemördare/våldtäktman agerar vid rätt(fel) tillfälle. När man känner obehag varje gång han visas på skärmen så förstår man vilket bra skådespel han bidrar med.

Handligen känns solid, inte något nytt med hämnd men inte heller något man håller tillbaka med. Detta är en riktigt brutal film som väcker alla sorters känslor som man ofta glömmer i sin vackra vardag. Jag tror nog inte att det hade funkat utan övervåldet att få fram dessa känslor. Därför har de spelat på rätt kort enligt mig. De har tagit hämnd till en ny nivå och sedan lagt till ett extra budskap när man ser hur Soo-hyun's föredetta flickväns familj dras in i seriemördarens hemska värld genom hans katt-och råtta lek. Jag tror inte att regissörens huvudtanke var att göra en avancerad eller nyskapande story utan jag tror att han vill väcka känslor först och främst. De kanske skulle ha kunnat kortat ner filmen lite då storyn blir lite för långdragen dock.

Jag gillar alla scener där man får möta seriemördarna därför att de ha gjorts så genuint psykopatiska. Vid vissa tillfällen kan det bli lite överdrivet dock, som i huset till Kyung-chul's psykopatkompis. Det känns lite för klassiskt. Sedan undrar man hur japanska flickor tänker ibland när de ser en uppenbart instabil människa som mordhotar dom. Jag tänker på scenen när Kyung-chul har gått till doktorn för att ta hand om sina skador och sedan stöter på kassörskan/sjuksköterskan. Jag trodde att hon skulle springa därifrån istället för att stå kvar som en hentai-skådis.

Fotot är väldigt bra, man märker att de kan sin grej med variation och bildberättande. Klippningen är också perfekt utfört. Effekterna likaså, ytterst verkligt och ytterst brutalt.

Allt som allt så tycker jag att filmen känns äkta och känslofull trots dess brutala innehåll. Jag skulle vilja ge den 9/10 i betyg just för att utförandet är så oerhört bra.

Så vad tycker ni om filmen?

i_saw_the_devil.jpg
    http://www.youtube.com/user/MrOddwick?feature=mhee

Kamera: Sony HDR-CX115E, Nikon D3100
    Stativ: Sony VCT-60AV
    Program: Pinnacle Studio 15, After Effects CS4, Photoshop CS5

Besatt medlem daarcos avatar
    Reg.datum
    nov 2007

Standard

Jag tycker "I saw the Devil" är ett praktexempel på att man kan göra vilket concept som helst bra om man bara vill.
    Det produceras antagligen hundratals filmer med detta concept varje år, vilket i bästa fall bara blir en parantes i filmhistorien. Men denna film sticker ut, och är fruktansvärt bra.
    Håller med om just våldet, pang på och inget snack, brutalt och blodigt. Min favoritscen är i taxin med de två andra männen!
    Sånt ser vi aldrig i Hollywood.
    - What is the scientific purpose with your expedition?
    - Revenge!

"Oceanographer Steve Zissou"

Besatt medlem Java ex Machinas avatar
    Reg.datum
    nov 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrOddwick Visa inlägg
    Man märker att det är regissören till Oldboy som har gjort denna film när det gäller actionscenerna.
    Bara en fotnot, men det är inte regissören till Oldboy som gjort I Saw The Devil.
    Det står så på det svenska DVD-omslaget (i stora bokstäver till och med) men det stämmer inte.
    Jee-woon Kim, som regisserade A Tale of Two Sisters, A Bittersweet Life och The Good The Bad The Weird har regisserat I Saw The Devil.
    Chan-wook Park regisserade Oldboy.

Däremot är Min-sik Choi med i båda och båda filmerna är från Sydkorea.