Gå till innehåll

Bredvid sin häst i gränden (kort manus)


Essellwe

Recommended Posts

Jag gillar din idé att göra film av en dikt.

 

Manuset var i det stora hela välskrivet. Jag personligen är ingen vän av "vi ser" men det är ju en smaksak.

 

"Människor är ute och letar efter ekipaget som aldrig kom hem." är en svår scen, eftersom det inte står skrivet i pannan på dem vad de letar efter, kanske inte ens att de letar. Filmen skulle kunna fungera utan den scenen. Då slipper vi dessutom skuldkänslorna hos de som letar att de kom försent.

 

Men "Don't drink and drive" förstörde det hela. Visst, karln var ju full, men dels framgår det inte att det var hans fylla som orsakade att han ramlade av - vi ser ju inte hur han hamnade där, och dels är ju barnet det stora offret för hans fylla. Jag tycker inte att man klämkäckt ska trycka på tittarna ett budskap i klartext om det inte är en reklamkampanj eller liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar din idé att göra film av en dikt.

 

Manuset var i det stora hela välskrivet. Jag personligen är ingen vän av "vi ser" men det är ju en smaksak.

 

"Människor är ute och letar efter ekipaget som aldrig kom hem." är en svår scen, eftersom det inte står skrivet i pannan på dem vad de letar efter, kanske inte ens att de letar. Filmen skulle kunna fungera utan den scenen. Då slipper vi dessutom skuldkänslorna hos de som letar att de kom försent.

 

Men "Don't drink and drive" förstörde det hela. Visst, karln var ju full, men dels framgår det inte att det var hans fylla som orsakade att han ramlade av - vi ser ju inte hur han hamnade där, och dels är ju barnet det stora offret för hans fylla. Jag tycker inte att man klämkäckt ska trycka på tittarna ett budskap i klartext om det inte är en reklamkampanj eller liknande.

 

Håller med till 100 på allt.

 

Jag tycker att det är okej med en liten "vi ser"-formulering då och då, men just här var det för många sådana efter varandra. Grejen är att du lätt kan bara stryka bort "vi ser" och behålla exakt samma essens:

 

"Vi ser hästen stå en bit in i skogen" = "Hästen står en bit in i skogen"

"Vi ser pojken och mannen som ligger orörliga i en snödriva" = "Pojken och mannen ligger orörliga i en snödriva"

"Vi ser hur mannen har trillat i diket" = "Mannen har trillat i diket"

 

Etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag personligen har inget alls emot "Vi ser-formuleringar." Däremot så innehåller ditt manus för mycket saker som tittaren inte kommer förstå. Till exempel: "Pojken går tvekande fram till den äldre mannen som är hans far. " Hur ska vi veta att mannen är hans far när vi ser filmen? Det kan ju egentligen vara vilket fyllo som helst.

 

Annars så var det helt okej för att vara ett första manus liksom, jag skrev själv klart mitt första här för några dagar sedan så är knappast någon veteran, bara tipsar om lite grejer jag själv försöker minnas :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med Henric. Det är saker vi inte begriper. Ja, hur vet vi att mannen är hans far, kan vara vem som helst. Och när folket letar efter far och son, hur kan de veta att de hamnat i snödrivan? Annars gillar jag faktiskt storyn, skulle kunna finnas mer dynamik, å andra sidan är filmen så kort så det är svårt att hinna utveckla. Jag är intresserad av animationen, hur ska du animera? I 2D eller 3D? Handtecknat eller på dator?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag är enig med "Vi ser" inte riktigt hör hemma i manus. Men att det står att det är pojkens far i manuset känns egentligen inte viktigt. Pojkens handlingar berättar vad som behövs berättas när det gäller relationen mellan pojken och "fadern". Men det kunde lika gärna stått "gamla mannen" om man ska klyva hår.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...