Gå till innehåll

Konvertera från VHS till digital form


rolandsk

Recommended Posts

Jag undrar om det finns något bättre verktyg( just nu) för att konvertera VHS videoband till digitalform, till hårddisk eller dvd direkt än EASY CAP Video Capture?

Då menar jag något man kan använda för att få bättre bildkvalite än med Easy Cap? Dock så tycker jag att bildkvaliten äår fullt fodtagbar med den men bra att veta om det skulle gå att få bättre bildkvalite.

 

Hoppas någon vet!

//Roland

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Digitalisera med så oförstörande komprimering som möjligt.

Själv använder jag VirtualVCR och sparar till avi-fil med ffdshow huffyuv codec.

 

Därefter kan man justera nivåer med t.ex. SmoothAdjust i avisynth aftersom man sällan hamnar helt perfekt med nivåerna vid capture. Eventuellt lite brusreducering, t.ex. med MCTemporalDenoise i avisynth.

 

Komprimera till DVD-kompatibel MPEG-2 med HC Encoder.

Ljudet kan man komprimera till ac3 med aften, eller så låter man det vara okomprimerad pcm.

DVD Authoring med t.ex. GUI for DVDAuthor and Muxman.

Bränn till skiva med ImgBurn.

 

Så brukar jag göra och tycker det blir bra kvalitet. Finns många sätt man kan göra, försök hitta nått som funkar bra med dina prylar.

 

Men det allra viktigaste att videobandspelaren ger bra kvalitet. Det spelar ingen roll hur bra programvara eller hur bra videofångstkort man använder om kvaliteten hos insignalen är dålig. Använd gärna en SVHS-bandspelare med inbyggd TBC (tidbaskorrigering) för att minska fladdrig bild. Eftersom SVHS-bandspelare har S-VIDEO utgång så separeras färgerna bättre och man kan få bättre kvalitet på färgen. Finns även fristående boxar för TBC och dessa är mest för att få stabilare videosignal så att man inte förlorar bildrutor även när insignalen är dålig och på så sätt minskar man problemen med att ljudet blir osynkat med bilden. Det finns externa burkar där man kan justera videonivåerna vilket kan vara bra om man inte kan göra detta i inställningarna för videofångstkortet. Det är inte ovanligt att videonivåerna hamnar fel så att inte hela signalen fångas in av videofångstkortet och då kan man finjustera kontrast och ljus antingen i videofångstkortets inställningar eller med en sådan extern burk.

 

Just det att nivåerna hamnar fel är en av de största orsakerna att man upplever bildkvaliteten som dålig. Det svarta kanske blir mörkgrått eller så blir det "svartare än svart" och då försvinner det detaljer ur skuggorna. Det vita kanske blir "vitare än vitt" och då blir det utfrätta vita områden i bilden. Man vill liksom "exponera" rätt om man jämför med fotografi.

 

Nu kan man ändå göra vissa justeringar även efter capture eftersom videon sparas i YUV-format så motsvarar svartnivån värdet 16 och vitnivån värdet 235. Med t.ex. avisynth som jobbar native i YUV kan man då finjustera nivåerna litegrann även om det är aningen "svartare än svart" eller "vitare än vitt" i delar av bilden. Här har man stor nytta av att visa histogram eller en vågformseditor (finns också i avisynth).

 

Så visst finns det mycket man kan göra för att pressa fram det lilla extra när man digitaliserar sina VHS-band...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...