Gå till innehåll

Produktplacering i filmer samt product displacement.


ReklamPR

Recommended Posts

Hej,

 

Vi är två som skriver c-uppsats om produktplacering och product displacement Product displacement - Wikipedia, the free encyclopedia

 

Vad är era tankar om produktplacering? När förhöjer det filmen och när sänker det filmen? Har ni tidigare hört talas om product displacement? Kan ni något exempel på någon film som använder sig av product displacement eller något exempel på vanlig produktplacering som varit riktigt dålig eller bra?

 

Tack på förhand

 

Patrik och Eric

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är era tankar om produktplacering? När förhöjer det filmen och när sänker det filmen?

Förhöjer gör det aldrig. Om det görs rätt - dvs subtilt - så försämrar det däremot ingenting.

 

Exempel: BMW sponsrar en James Bond-film.

  • Bra utfört: James Bond råkar köra en BMW istället för en bil av något annat märke.
    Resultat: Filmens kvalitet påverkas inte alls, men produkten exponeras utan att man skriker "DET HÄR ÄR REKLAM!".
     
  • Dåligt utfört: James Bond kör en BMW, och det blir hela klipp ägnade åt att visa loggan på bilen, och karaktärer kommenterar hur cool hans BMW är.
    Resultat: Filmen blir sämre: det har ingenting med artistisk integritet att göra, utan den blir rent objektivt sämre genom att klipp och dialog som inte hör hemma där läggs in. Ostigheten får publiken att stöna i biosalongerna, och i värsta fall (för sponsorn) så får de en negativ bild av hela varumärket.

Just bil som produktexempel var inte slumpmässigt valt - se Helgonets P1800 för en enormt lyckad produktplacering som Volvo gjorde en gång i tiden. Bilmärket var ingenting som någonsin belystes särskilt i serien, men den var ändå i princip ensam bakom modellens framgång.

 

Har ni tidigare hört talas om product displacement?

Nej. Men med tanke på att den länkade Wikipedia-artikeln enbart har fyra referenser, varav en är TV Tropes, så känns det inte direkt som en accepterad term...

 

Kan ni något exempel på någon film som använder sig av product displacement

Demolition Mans ökända Taco Bell/Pizza Hut-utbyte.

(Som också är ett exempel på riktigt blatant produktplacering, men det överskuggas av varumärkesutbytet)

 

eller något exempel på vanlig produktplacering som varit riktigt dålig eller bra?

Converse-reklamen i "I, Robot". Ett absolut skräckexempel på hur det inte skall gå till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Stör mig på en scen i Spiderman 1 (om jag minns rätt) där Spindelmannen landar på en Carlsberg lastbil och kameran panorerar ner mot logan!

 

Skulle rekommendera att ni kolla på "The Greatest Movie Ever Sold" av Morgan Spurlock :)

 

(Snyggt utförd produktplacering av mig)

Länk till kommentar
Share on other sites

Stör mig på en scen i Spiderman 1 (om jag minns rätt) där Spindelmannen landar på en Carlsberg lastbil och kameran panorerar ner mot logan!

 

Skulle rekommendera att ni kolla på "The Greatest Movie Ever Sold" av Morgan Spurlock :)

 

(Snyggt utförd produktplacering av mig)

 

Tack för tipset. Har redan sett den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Var det inte i en Hamilton man hade en Statoilmack i Murmansk? Det kanske finns där, men det kändes lite anti, kunde lika gärna varit Värnamo. Det förtog lixom intrycket av Ryssland som man kunde fått med en rysk bensinmack.

 

Annars störs jag mer av motsatsen med varumärkesplaceringen. Denna överdrivna hysteri att sudda ut nästan varenda märke, reklamskylt etc som syns. På SVT B suddar man ut tankbildsnamn i korta program som ska visa barn hur man tankar ett flygplan, i Top gear USA så suddar man ut ansikten på alla som står runt om på en trottoar när programledarna filmas, i Axmen-programmen suddar de ut de flesta företagsskyltar när de åker genom småstäder. Kanske är radioprogram framtiden?

Länk till kommentar
Share on other sites

Annars störs jag mer av motsatsen med varumärkesplaceringen. Denna överdrivna hysteri att sudda ut nästan varenda märke, reklamskylt etc som syns. På SVT B suddar man ut tankbildsnamn i korta program som ska visa barn hur man tankar ett flygplan, i Top gear USA så suddar man ut ansikten på alla som står runt om på en trottoar när programledarna filmas, i Axmen-programmen suddar de ut de flesta företagsskyltar när de åker genom småstäder. Kanske är radioprogram framtiden?

Aktivt motstånd mot otillbörligt gynnande gör att varumärken som är väldigt tydliga suddas bort. Sen angående personer som står på trottoarer så finns det lagar och regler som liknar PUL i de flesta länder i väst som gör att man inte får visa människor (utan tillstånd) som går att identifiera. Alternativet vore där att stoppa varje människa och få dem att skriva på papper eller hyra in statister att stå där..

Länk till kommentar
Share on other sites

En produktplacering som jag stör mig på även om den är fullt realistisk är den enorma Coca-Cola-skylten i Blade Runner. Syns riktigt många sekunder..

 

Atari-skylten syntes också bra men inte gick det så bra för Atari för det. De skulle ha satsat på Nintendo...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ajajaj. Nu har ni gått från "fråga människor informellt om personliga åsikter på ett forum" till "försöka få ut statistik med en självselekterad enkät".

Det förstnämnda ger användbar data. Det andra gör det inte.

 

Jag hör vad du säger. Vi tror dock att vi har användning av enkäten :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Allting har väll ändå att göra med hur man lägger fram det. Jag kan störa mig på när produktplaceringen påverkar manus. Ett exempel på det är från Ironman 2 (tror jag, hittade inte scenen på youtube). Där de slåss på en motorväg. De kastar bilar på varandra och de som sitter i bilarna lär väll inte överleva. Men rätt som det är får någon av dem tag i en Audi (någon SUV modell) med en mamma och två barn i. Där sitter loggan perfekt i bild och när den kastas iväg landar den på hjulen och kan köra vidare. Den sortens produktplacering är jobbig medan scener där det ska vara med en bil, eller annan produkt, som i alla fall skulle vara med kan jag tycka är helt ok, även om man inte behöver zooma in på varumärket för den delen. Men visst, Audi betalade förmodligen en shitload med dollar för att vara med och gjorde på sätt och vis filmen möjlig att göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 år senare...
Var det inte i en Hamilton man hade en Statoilmack i Murmansk? Det kanske finns där, men det kändes lite anti, kunde lika gärna varit Värnamo. Det förtog lixom intrycket av Ryssland som man kunde fått med en rysk bensinmack.

 

Jo, de åkte förbi en Statoilmack och någon i baksätet tittade förvånat på den belysta skylten Statoil.

 

Och det är väl i samma film som Hamilton använder ett Statoil-kort när han pillar upp låset på någon dörr. När Hamilton lite senare ska "koppla upp sig" så har han en laptop och stoppar då in ett Telia Access-kort i sidan på datorn.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...