Gå till innehåll

Fokusera!!


singoz

Recommended Posts

Hej! Jag kör en Canon 60D och har tänkt (och försökt) med en sak.

Det är nämligen så att när jag filmar, och objektet jag filmar rör sig, så är det svårt att hitta fokus på objektet. Man ser ju inte tillräckligt tydligt på displayen om man har rätt fokus. Någon som har tips på hur ni brukar göra för att ha rätt skärpa på rörande objekt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har visserligen en Panasonic GH2 så den funkar inte likadant. Men jag brukar titta i den inbyggda sökaren istället för på skärmen för där är det tydligare (jag tror detta inte funkar under filmning med kameror som har ogenomskinlig spegel såsom 60D, min GH2 är ju spegellös). Jag kör också med halvautomatisk fokus under filmning så att när man trycker ner avtryckaren halvvägs så fokuserar kameran om sig. Men kan också ställa in var på bilden autofokusen ska fokusera genom att flytta en fyrkant på LCD-skärmen. Man kan också fokusera manuellt. Men ska jag vara ärlig kan autofokusen också ställa till problem för den kan få för sig att det är bakgrunden som ska vara skarp när man själv vill ha förgrunden skarp eller tvärtom. Detta visar sig mest när man kör kontinuerlig autofokus, så det är därför jag ställt in att endast fokusera om bilden när jag trycker på knappen. Men detta blir ändå lite av en chansning eftersom autofokusen inte alltför sällan gör misstag...

 

Men man kanske kan fokusera med autofokusen innan man börjar filma även med en 60D? I så fall har man åtminstone någorlunda koll på var fokus ligger någonstans när man börjar och så kan man finjustera manuellt utifrån det utgångsläget om det behövs. Den där finjusteringen behöver man nog träna på som sagt var...

 

Läste någonstans att man kan köpa till någon extern display som har "fokus peaking" även om den funktionen inte finns i kameran. Detta skulle ju kunna vara till hjälp. Har tyvärr ingen "fokus peaking" funktion i min kamera. Men det kanske blir så dyrt att man kanske hellre köper en ny kamera än en massa tillbehör för att få samma funktioner...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...