Gå till innehåll

Högskoleprov för filmhögskolor


david-

Recommended Posts

Tänkte bara kolla med er som har bättre koll än mig och har varit med längre, om filmhögskolor generellt sätt kräver högskoleprov.

De jag kikat på har mest lagt vikten på arbetsprover och personliga brev, men är det också vanligt att filmhögskolor kräver att man har gjort högskoleprovet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns ingen högskola/universitet som kräver att du ska ha gjort högskoleprovet över huvud taget. Högskoleprovet kan man göra om man tycker att man har dåliga betyg med sig från gymnasiet och då kan man söka på en annan kvot.

Haha pinsamt, det visade sig att jag hade ännu mindre koll än vad jag först trodde.

Så om man hade bra betyg från högstadiet så är högskoleprovet värdelöst i princip? (Om man inte tror att man kan göra bättre ifrån sig där än vad man gjorde under gymnasietiden)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag menade mest generellt men jag är intresserad av DI i Stockholm och filmhögskolan i Göteborg :)

 

Just på de två är väl betyg överhuvudtaget ganska sekundärt. Har fått känslan av att det är relativt egotrippade personer som överhuvudtaget tar sig in där, dock kommer även jag helt klart åtminstone "försöka" söka mig till filmklippningsutbildningen på DI. På nåt vänster har jag dock lyckats bli mer sugen på Dalarna, trots att orten är liten, utbildningen ganska "mainstream" - får man säga så? Och, ja. Men har precis som du påvisat tidigare, känslan av att man kommer placeras med en hel del människor som inte direkt brinner för att göra film, utan mer eller mindre gör för att göra. Dock är det något tiden får utvisa. Du ska inte söka dig in där överhuvudtaget eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Just på de två är väl betyg överhuvudtaget ganska sekundärt. Har fått känslan av att det är relativt egotrippade personer som överhuvudtaget tar sig in där, dock kommer även jag helt klart åtminstone "försöka" söka mig till filmklippningsutbildningen på DI. På nåt vänster har jag dock lyckats bli mer sugen på Dalarna, trots att orten är liten, utbildningen ganska "mainstream" - får man säga så? Och, ja. Men har precis som du påvisat tidigare, känslan av att man kommer placeras med en hel del människor som inte direkt brinner för att göra film, utan mer eller mindre gör för att göra. Dock är det något tiden får utvisa. Du ska inte söka dig in där överhuvudtaget eller?

Jag tror nog att de enda skolorna jag kommer söka är DI och Göteborg, jag har den inställningen att endast kosta (både tid och pengar) på en skola så ska den stora fördelen vara att man får väldigt värdefulla kontakter. Lära sig kameror och kurser om film kan man göra på internet. Så tänker jag iallafall.

Så jag söker nog bara de två skolorna, men är inte säker på att jag går dom även om jag kommer in, många jag pratat med har berättat att jobba gratis på ett filmföretag i 2 månader ger mer än 6 månader i skola. Så jag kommer nog prioritera jobb före allt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...