Gå till innehåll

Hjälp! Problem med dåligt ljud, filminspelning livekonsert


Soundtrack

Recommended Posts

Hej,

 

Ny här på forumet och nybörjare inom ljud och bild. Jag har ett problem och undrar om någon har lust att försöka hjälpa mig?

Hoppas jag postar inlägget på rätt ställe.

 

För ett tag sedan var jag på en livekonsert och spelade in med min enkla kamera.

Tyvärr låter ljudet helt fruktansvärt. Vi var nära scenen och kanske spelar det en roll i problemet?

 

Jag klippte ut en bit av ljudet från filminspelningen och lade upp på youtube här:

Om någon har lust att lyssna och komma med förslag skulle jag vara grymt tacksam.

 

Som sagt är jag nybörjare och kan i princip ingenting om ljudredigering...

Länk till kommentar
Share on other sites

Dom gångerna jag filmat konserter, vilket inte händer så ofta längre, har jag fått det som kallas "audio-tap" från mixerbordet.

Det betyder att du får en stereosignal som du kopplar in i micingången i din kamera eller helst i XLR ingångarna om din kamera har det.

Är det omöjligt så föreslår jag att du kollar input signalen i kameran så att den inte distar/slår över. Din inspelning är jättedistig vilket med all sannolikhet beror på att din ljud input var för hög men ibland kan det även vara micen som inte pallar trycket. Det är mer ovanligt men händer också.

Om din fråga är hur du fixar din inspelning så kan jag säga att det är omöjligt. Det jag skulle göra är att synka det du filmade med den riktiga musiken. d.v.s. från skivan. Problemet med det kan vara att artister oftast kör en lite annorlunda version när dom kör live vilket gör det omöjligt att synka.

Lycka till.

 

/Pablo

Länk till kommentar
Share on other sites

Som RedFilm skriver så har du haft för hög insignal. Men det går ju antagligen att behandla så det i allafall låter bättre än vad det gör nu. Men slutresultatet kommer aldrig att låta bra. Jag hade börjat med att Eqa bort den värsta basen, för att sedan försöka runda av disten med någon plugg, tex x-crackle från waves. Men det är väl inget man köper för att fixa en enstaka låt med, då är det bättre att lämna materialet till någon som har mjukvaran för att testa.

Länk till kommentar
Share on other sites

RedFilm och Luzer, tack så mycket för era detaljerade svar!

 

Det var ju tråkigt att det blev så dåligt, det är nästan 60 minuters material som tyvärr låter lika kasst :(

Det finns också ett stycke där X tar kameran och filmar :)

 

Skulle ju vara kul att lägga upp det på Youtube, men man vill ju inte skrämma bort folk pga dåligt ljud.

Ska testa era tips och kanske lägga ljudet på en låg nivå.

 

Jag får kolla kameran och instruktionsboken efter inställningen på input signalen. Jag skall snart gå på en ny konsert och får då göra ett nytt försök. :)

Skall testa hemma med stereon innan också.

 

Spelar det någon roll var i publiken man står, längst fram eller längst bak, när det gäller inställningen för input signalen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja. Det var juhh synd.

En annan lösning är att hitta nån annan som filmade och låna deras ljud men kan vara svårt att hitta.

 

Inför nästa gång:

Jag skulle ha micken/kameran ganska nära en högtalare men inte för nära. Då kommer du få mycket mindre rumsklang (reverb/eko)

Och glöm inte hålla koll på input signalen.

 

Men som jag skrev så är det absolut bästa att få en audiotap från mixerbordet.

 

/Pablo

Länk till kommentar
Share on other sites

Då har vi två olika uppfattningar. Sen är det säkert olika beroende på lokal, instrument och hur starkt de spelar. Och de bästa är ju att lyssna sig till var det låter bäst och ställa sig där. Och enligt min mening låter det oftast bäst nära sweetspot vilket inte brukar vara nära högtalarna. Men det är klart, är det en väldigt klangig lokal, och det är stor skillnad mellan direktljud och studsar så är det ju bättre att ställa sig så man får så lite rum som möjligt. Men samtidigt kan jag tycka att är man på en livekonsert så ska man även höra på inspelningen att det är live, sen får det givetvis inte vara så mycket klang att det förstör men oftast brukar ju konserter vara i lokaler som är anpassade till att spelas i, eller vara utomhus.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Hej!

 

Känner igen detta det har hänt mig flera gånger.

Man tror man fått en bra inspelning så bara sprakar det osv. och det går troligen inte att reparera något nämnvärt.

Jag vet inte vad Du har för kamera men på flera så kan man i menyn eller på separat audopanel ställa im mic.att, dvs. mikrofonens känslighet.

Ställ ned denna och om de i övrigt går så ställ in input level manuellt.

Kolla decibelmätarna så att dessa inte går i botten någon gång, ha helst lite marginal hela tiden.

 

 

Mvh

 

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...