Gå till innehåll

Starkt ljussken i skog, likt vattenfallreklamen, hur?


Raw

Recommended Posts

Vajerlampa.jpgTjena

 

Är med i ett projekt där vi ska ha en scen när en bil åker på en skogsväg och ett mycket starkt ljussken passerar förbi inne i skogen. Scenen påminner lite om vattenfallsreklamen för något år sedan >

 

Mina idé på hur vi skulle få till detta var att separat spela in en tagning inne ifrån bilen emot en greenscreen när skådespelarna i bilen agerar mot ljuset. Sedan efter det spela in tagningen som skall användas som bakgrund, själva ljuset som åker förbi i skogen.

 

Funderade då på att om man skulle dra ett jättelång och spänd vajer som man kan låta kameran löpa på sedan filma klippet då man sakta sakta drar fram kameran längs med vajern med en elmotor elr liknande, detta med en slutarhastighet på 1-2 sek för att de ska bli lite suddigt så de ser ut som de går fort när man sedan snabbar upp det. Ca 20 meter längre in i skogen drar man sedan en lika lång vajer parallelt med vajern för kameran och på de sättet kan man dra den lite snabbare (men ändå långsamt) så den susar förbi i sidled när man sedan snabbar upp klippet.

 

Sen lägger man ihop dem, Har ni nått bättre förslag på hur detta skall göras? Kom med kritik=)

/Mvh Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror vattenfallsreklamen är nån som går m en lampa på en pinne, sen är pinnen o personen bortpaintad och klippet uppspeedat.

 

Vattenfall-reklamen är gjord med Stop-Motion teknik. Dem har fäst en lampa på en pinne och sedan suddat ut pinnen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att köra ljuset på en vajer? Skulle kunna funka.

Att köra kameran på en vajer och få det att se ut som om det filmas från en bil? Jag är mycket, mycket skeptisk. Att dra en vajer en längre sträcka utan betydande svikt är bra mycket svårare än vad man kan tro.

Länk till kommentar
Share on other sites

hmmm antar att det är natt. vilket innebär att din lampa måste vara ganska stark om man ska se nått av skogen. Jag skulle göra skogen i 3D. det skulle vara det absolut enklaste. Då kan du ljussätta det hur du vill. Men that's just me.

 

ja de vore iförsig bra men jag vet inte ett smack om 3D och 3D-program. Dessutom tror jag att man förlorar väldigt mycket realism att göra de som amatör i 3D, brukar oftast bara bli någon halvdan soppa som ser sådär ut ... men men

 

Detta klipp ska användas i ca 3 sekunder just när ljuset åker förbi bilen. Kameran kommer att filma över axeln inneifrån bilen ut mot skogen, dock så skall denna tagning spelas in framför green screen som sagt. En annan idé som är väldigt snarlik är att köra allt i stopmotion och låta varje bild exponeras i typ 15 sek, dock kommer de ta galet lång tid att spela in allt. 15x24x3=1080 om vi nu säger att 15 sek räcker.

 

De ska vara lite månsken i den tagningen samt lite dimma i skogen, de kommer hjälpa till att lysa upp bilden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...