Gå till innehåll

Copyright


frajdrik

Recommended Posts

Hej. Jag undrar om det är nödvändigt att skydda sina manus i Sverige på annat sätt än att du har ditt dokument på datorn osv. och på så sätt kan bevisa att du skrivit manus vid ett specifikt datum? T.ex. med copyright osv? Och då menar jag mer när man har skickat in sitt manus till ett produktionsbolag, finns det risk/har det hänt att manus och idéer stulits?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ideer stjäls hela tiden. Det kan du aldrig komma ifrån. Vid misstanke av stöld gäller det att kunna uppvisa så mycket bevis man kan från ursprungsmaterialet.

 

Uppnår ditt verk/manus "verkshöjd" så omfattas det automatiskt av copyright (iaf inom EU)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle säga att det stjäls ganska lite. Om en manusförfattare blir anklagad för att ha stulit någons idé så ger det dåligt rykte. Och dåligt rykte är det sista du vill ha, eftersom ditt rykte är det som gör att du får jobb. Personligen hör jag mycket sällan om stulna idéer och än mindre manus, men när det händer så är det inte bra för manusförfattarens karriär. Men det verkar som ovantstående har andra erfarenheter.

 

Sen ska det sägas att idéer är mycket lite värda och inte går att skydda i större utsträckning. Manus däremot är en annan sak. Dem har du automatiskt copyright på, som sades i svaret före mig.

 

Seriösa produktionsbolag stjäl inte manus. Precis som manusförfattare är de måna som sitt rykte. Om de får rykte om sig att stjäla vill ingen skicka material till dem. Utan manus, inga filmer.

 

Ett tips jag fick en gång är att alltid ha idéerna nedskrivna, helst för hand i en inbunden anteckningsbok med datum, typ dagbok.

 

Vad du inte ska göra är att sätta © på materialet. Dels hindrar det faktiskt att ditt manus blir kopierat och spritt - för du får inte kopiera ©-markerat material. Dels är det både oartigt och amatörmässigt att tala om för läsaren att du förväntar dig att de är potientiella tjuvar.

 

Jag skulle säga att du inte behöver oroa dig, men det är min åsikt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...