Gå till innehåll

Infekterat (TV-serie)


shAArken

Recommended Posts

Hej igen,

 

Då jag väntar på feedback från mitt andra manuskript så kunde jag inte hålla mig från att pränta ner en idé jag har haft i huvudet i väntan på att få ett svar.

 

Den här gången är det zombies som gäller.

 

Jag har gjort ett snabbt utkast på ett pilotavsnitt. Jag skrev allt idag, så den kommer säkert vara full av stavfel och dylikt, men jag vill främst ha kritik på om storyn håller och hur jag har formaterat manuskriptet. Det är f.ö. utformat för en svensk produktion. Jag vill sätta Sverige på zombiekartan. Det verkar vara en fluga just nu i film- och tevebranschen så jag passade på att haka på tåget.

 

Tacksam för all kritik.

 

P.s. Jag vet att det inte är så professionellt att skriva ut låttitlar i ett manuskript, men jag var tvungen att bifoga en som jag vill använda i slutet av manuskriptet. Lyssna gärna på låten under tiden som ni läser.

 

 

/shAArken

Infekterat (Working title)utkast5.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, jag tyckte det var ett bra och välskrivet manus.

 

Formatmässigt så ser allt rätt så bra, tänk bara på att hålla dig konsekvent i manuset. T ex skriver du CONT. efter karaktärens namn på vissa ställen men på andra inte. Det spelar inte så stor roll vare sig du använder det eller inte men att hoppa mellan dem ser oproffsigt ut. Sen kan du ta bort första bindestrecket i varje scenrubrik, de är överflödiga. Scenrubriker ska se ut såhär:

 

EXT. GÅRDSPLAN - NATT

 

Sen tycker jag du använde lite för korta meningar ibland vilket gjorde läsningen hackig. T ex:

 

Paul kliver ut ur bilen. Tar fram pistolen. Stegar fram mot
verandan. Anna sitter kvar i bilen. Paul knackar på dörren
och FRÅGAR om någon är hemma. Ingen svarar. Han tar tag i
dörrhandtagen. Det är öppet. FRÅGAR igen. Inget svar. Vänder
sig mot bilen.

 

Ett tips är att anpassa texten efter hur du vill att den ska uppfattas på tv-skärmen. Korta meningar under actionsekvenser och blandade annars brukar vara en bra tumregel. Samma sak gäller för paragraflängderna. Men det är ju bara småsaker och spelar egentligen inte så stor roll :)

 

Själva storyn tyckte jag var bra, förutom att den inte kändes sådär jätteoriginell. Det finns ett fantastiskt överflöd av zombiefilmer så ett originellt koncept är av yttersta vikt. Tänk typ Dead Set som handlar om ett zombieutbrott i Big Brother-huset. Eller Shaun of the Dead som gör en väldigt komisk tappning på ett välkänt fenomen. Eller 28 dagar senare om en man som vaknar upp till en öde stad efter att ha legat i koma. Eller manuset Zombie Baby om en familj som försöker uppfostra en zombiebebis. Eller den där nya svenska serien om b-kändisar som förvandlas till zombies. Det kanske ändras i senare avsnitt men nu känns det väldigt mycket som något vi redan har sätt förut.

 

Men till det du redan skrivit kan jag väl bara säga att allt känns väldigt bra, inte mycket att anmärka på. Enda skulle väl kanske vara varför hon egentligen öppnade fångtransporten. Känns ju som ett oerhört korkat drag, typ något som folk endast gör i skräckfilmer. Iof hade ju hon gått igenom ganska mycket den dagen men det kändes lite ogenomtänkt ändå. Sen tror jag även det är rätt svårt att lyfta en personbil även fast man är två personer.

 

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag tycker det är en väldigt bra skriven historia med tanke på att det är första utkastet och att du skrev den idag. Riktigt bra jobbat :)

 

MVH

Like A Virgin

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för ett snabbt svar.

Jag ska korrigera formateringsfelen idag samt ändra på scenen när hon öppnar upp fångtransporten och när de lyfter undan bilen.

Kände redan när jag skrev de scenerna att det kändes lite dumt. Ska förlänga dialogen så att Paul övertalar Anna en stund innan hon öppnar upp den.

Tror jag ändrar helt från personbilen till något annat objekt också.

 

Angående originaliteten så var min första tanke med det här manuskriptet att skriva för en svensk miljö, vilket är ovanligt. Jag har läst otaliga recensioner om just zombiegenren, och

vad jag har märkt så är det många som vill ha mer zombies och mindre dödtid att ta sig från en plats till en annan. Ta The Walking Dead som ett exempel. (Serietidningen är ljusår bättre enligt mig.)

Där har de snöat in på att fastna vid en plats alltför länge. Jag vill att mina karaktärer ska färdas runt snabbt (o besöka kända platser i Sverige) och vara hungriga på att få reda på svar. Lite som ett datorspel, där handlingen hela tiden förs framåt i ett snabbt tempo.

 

Lyssnade du på låten förresten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag känner samma sak som redan sagts. Det är ett välskrivet manus som fångar en nästan direkt men man fick starka vibbar av "Night of the living dead", den ursprungliga zombieklassikern. Som det är nu är det ett alltför beprövat koncept och skulle må bra av mera kreativitet. Vad jag verkligen gillar är början med fångtransporten, brottslingen är ganska intressant och har lite mer dimensioner förrutom att vara just brottsling. När de kommer till huset blir det för mycket "som det brukar vara" och man tröttnar lite trots att det ändå fungerar. Det är ju en effektiv setting med övergivna hus. =)

 

Men på det stora hela rätt bra, formateringsfelen bryr jag mig inte så mycket i, tänker på INNEHÅLL.

 

Förresten: Jag gillar dialogen, jag tycker brottslingen får karaktär, med sina korta och avhuggna kommentarer. Detta kan du bygga vidare på. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för ett snabbt svar.

Ska förlänga dialogen så att Paul övertalar Anna en stund innan hon öppnar upp den.

Tror jag ändrar helt från personbilen till något annat objekt också.

 

Mer övertygande övertalning tycker jag låter som en bra idé :) Men frågan är ju också varför han inte bara vänder bilen och kör iväg åt andra hållet och därmed slipper oroa sig om att flytta på personbilen?

 

Angående originaliteten så var min första tanke med det här manuskriptet att skriva för en svensk miljö, vilket är ovanligt. Jag har läst otaliga recensioner om just zombiegenren, och

vad jag har märkt så är det många som vill ha mer zombies och mindre dödtid att ta sig från en plats till en annan. Ta The Walking Dead som ett exempel. (Serietidningen är ljusår bättre enligt mig.)

Där har de snöat in på att fastna vid en plats alltför länge. Jag vill att mina karaktärer ska färdas runt snabbt (o besöka kända platser i Sverige) och vara hungriga på att få reda på svar. Lite som ett datorspel, där handlingen hela tiden förs framåt i ett snabbt tempo.

 

Ett tips för att få handlingen att röra sig snabbare är att ge karaktärerna ett mål. Ett mål skulle kunna vara (fast det är väldigt klyschigt) att din huvudkaraktär har en dotter eller nåt som är på en helt annan plats i Sverige, typ ett sommarläger eller något och hon måste åka dit för att rädda henne. Då kommer dina karaktärer kännas aktiva och historien kommer lättare färdas framåt. Nu kan det lätt bli så att de bara kommer åka runt och överleva fast vi aldrig riktigt förstår varför, och vart historien leder oss.

 

Lyssnade du på låten förresten?

 

Japp, jag lyssnade på den och tyckte den passade in väldigt bra. Det störde inte att du skrev in den i manuset men det som faktiskt störde är att du skriver in väldigt många kameravinklar. Undvik det såvida det inte är jätteviktigt för tydlighetens skull :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för den konstruktiva och uppmuntrande kritiken! Underbart!

 

Jag satt idag och gjorde ändringar i manuskriptet. Jag gillar när man har lite mer rannsakande ögon dagen efter att man har skrivit någonting. Man kan även ta på en story på ett helt annat sätt efter en god natts sömn. Underlättar.

 

Ni får hemskt gärna läsa och ge feedback på utkast nummer två. Har läst igenom det många gånger nu och känner mig faktiskt nöjd. Det var såhär jag spelade upp alla scener i huvudet när jag fick idén.

 

Tack på förhand!

 

P.s. Säger det igen; Lyssna gärna på låten där den "ska börja" spelas i manuskriptet. För mig är det i alla fall en viktig ingrediens till slutet av avsnittet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mer övertygande övertalning tycker jag låter som en bra idé :) Men frågan är ju också varför han inte bara vänder bilen och kör iväg åt andra hållet och därmed slipper oroa sig om att flytta på personbilen?

 

Ett tips för att få handlingen att röra sig snabbare är att ge karaktärerna ett mål. Ett mål skulle kunna vara (fast det är väldigt klyschigt) att din huvudkaraktär har en dotter eller nåt som är på en helt annan plats i Sverige, typ ett sommarläger eller något och hon måste åka dit för att rädda henne. Då kommer dina karaktärer kännas aktiva och historien kommer lättare färdas framåt. Nu kan det lätt bli så att de bara kommer åka runt och överleva fast vi aldrig riktigt förstår varför, och vart historien leder oss.

 

Japp, jag lyssnade på den och tyckte den passade in väldigt bra. Det störde inte att du skrev in den i manuset men det som faktiskt störde är att du skriver in väldigt många kameravinklar. Undvik det såvida det inte är jätteviktigt för tydlighetens skull :)

 

1. Jag fixade det precis i utkast nummer två.

 

2. Detta är också korrigerat. Det finns nu en hint om vart hon är på väg när de sitter i bilen och lyssnar på radio.

 

3. Jag är inte heller något fan av kameravinklar då jag har förstått att det är regissörens uppgift. Dock när jag spelar upp en scen i huvudet så vill jag verkligen att det ska bli så i slutändan. Om jag t.ex. "zoomar" i huvudet på en scen så vill jag även göra det i manuset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för den konstruktiva och uppmuntrande kritiken! Underbart!

 

Jag satt idag och gjorde ändringar i manuskriptet. Jag gillar när man har lite mer rannsakande ögon dagen efter att man har skrivit någonting. Man kan även ta på en story på ett helt annat sätt efter en god natts sömn. Underlättar.

 

Jag känner igen mig väldigt väl. Man måste låta saker ligga ett tag för att se med andra ögon. Har också upptäckt att man måste låta andra läsa ens manus för att man ska se om det är någon mening med att arbeta vidare på sin linje. Jag har upptäckt om mig själv att jag inte lärt mig att sätta mig in i hur ANDRA tänker vad gäller ens story, man tar för mycket för givet, om man bara skriver på egen hand.

 

Förresten: Musiken var ju skitbra!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är jag klar med pilotavsnittet. Jag känner mig faktiskt riktigt nöjd, men behöver så klart en jäkla massa feedback här nu på missar och dylikt. Märkt att det är mycket kryphål som måste tätas i sådana här typer av manuskript. Jag avslutade avsnittet med en låt i den avslutade scenen:

Kommentera gärna på detta. Jag tyckte det blev en schysst kontrast till scenen.

 

Antal sidor inkl försättsblad: 38 st.

Speltid: ~45 minuter

Infekterat (Working title)utkast5.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är en ovanlig (?) krititiker på så vis att jag litar på magkänslan mera än analysen, även om den också kommer längre fram.

Jag tycker fortfarande början på vägen vid olycksplatsen är det bästa. Jag kommer inte riktigt ihåg men visst är det så att

Anna inte blev inlåst i förra versionen? Det är i alla fall detta som fungerar så bra! Det är annars också en spännande sekvens,

som byggs upp bättre nu, när han föreställer sig vara vakt.

 

Det känns som att du är mera dramatisk nu än i förra manuset, det blir direkt bättre ute vid stugan än i förra versionen.

Det är spänningen du höjer, med mera laddade scener. Du är TYDLIGARE.

Då tänker jag mest på barnet som lämnar rummet och att man får reda på var paret tog vägen.

Dialogen är som vanligt riktigt bra. Karaktärerna säger det man förväntar att de ska säga men får ändå själ.

 

Det bästa är action description, du får saker att hända på ett spännande sätt. Det är detta jag försöker färbättra i mina

manus, varje handling ska BERÄTTA, detta har du lyckats med.

 

Så till kritiken: Jag tyckte inte andra halvan av manuset var lika bra som första delen. Det blir lite för "snackigt". Massor av dialog,

inte så mycket action. Bättre att visa vilka karaktärerna är i handling än genom dialog. Jag gillar det faktum att Anna utvecklas

under storyns gång och lägger det gamla bakom sig, det är väl detta du vill säga. Manuset känns inte lika

genomarbetat i andra halvan som i första. Kan ju bero på att detta är nytt material och inte omskrivet.

 

Jag kan se avsnittet i huvudet, och det känns som en zombiefilm med djup, men du borde kanske göra det lite mera

till ren zombiefilm och mindre drama. Anledningen till detta är tonen du sätter i början av avsnittet, detta borde

du följa hela avsnittet ut.

 

Det var halsbrytande i början och det skulle bli en bra TV-serie, det ser jag direkt, håller du stilen borde du lyckas!

Anledningen till att jag säger "bra som TV-serie" är just hybriden av drama och zombiefilm du skapar. Det är inte

effektfilm som hollywood, utan det fungerar i ett mindre format.

 

(Nu menar jag inte att du automatiskt får budget, snarare att du lyckas skapa ett bra manus.)

 

Angående musiken: Har lyssnat på andra låten och tyckte först att det var helt fel känsla, sedan tänkte jag

"detta är ironi" och det blev bättre. Är detta tanken eller vad strävar du efter rent tematiskt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Text.

 

Tack så mycket för de värmande orden!

 

Först och främst vill jag citera mig själv från ett tidigare inlägg: "Jag satt idag och gjorde ändringar i manuskriptet. Jag gillar när man har lite mer rannsakande ögon dagen efter att man har skrivit någonting. Man kan även ta på en story på ett helt annat sätt efter en god natts sömn. Underlättar."

 

Efter att ha läst igenom det färdiga manuskriptet var jag inte alls lika nöjd. Inte ens lite. Jag känner mig riktigt nöjd fram tills Paul och Anna tar sig till Borlänge. "Kill your darlings" är jag något man säger, och det är vad jag ska göra nu. Jag kommer göra om allt i Borlänge -> slutet.

 

Tanken med låten var väl menat som något banbrytande, men precis som du säger så förstör det nog stämningen i det här första avsnittet. Jag ville från början att det skulle vara mörkt, kvicka dialoger och action för att i avsnitt två mer ta fram VARFÖR viruset har spridit sig från första början och varför enbart kriminella har blivit vaccinerade i tid.

 

Jag tackar än en gång för input och jag kommer någon gång i veckan lägga upp det förändrade slutet.

 

P.S. Jag skriver detta för SVT-formatet 45 min*10 avsnitt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för de värmande orden!

 

Först och främst vill jag citera mig själv från ett tidigare inlägg: "Jag satt idag och gjorde ändringar i manuskriptet. Jag gillar när man har lite mer rannsakande ögon dagen efter att man har skrivit någonting. Man kan även ta på en story på ett helt annat sätt efter en god natts sömn. Underlättar."

 

Så är det definitivt. Man är så uppe i det man gör, att man inte kan se klart.

 

Efter att ha läst igenom det färdiga manuskriptet var jag inte alls lika nöjd. Inte ens lite. Jag känner mig riktigt nöjd fram tills Paul och Anna tar sig till Borlänge. "Kill your darlings" är jag något man säger, och det är vad jag ska göra nu. Jag kommer göra om allt i Borlänge -> slutet.

 

Jag tycker problemen börjar redan vid bensinmacken. Där blir det för mycket fördjupning, allt för snabbt.

 

Tanken med låten var väl menat som något banbrytande, men precis som du säger så förstör det nog stämningen i det här första avsnittet. Jag ville från början att det skulle vara mörkt, kvicka dialoger och action för att i avsnitt två mer ta fram VARFÖR viruset har spridit sig från första början och varför enbart kriminella har blivit vaccinerade i tid.

 

Bra tänkt. Fortsätt på det du säger "kvicka dialoger och action" i detta avsnitt. Att du sedan fördjupar dig är brilliant. =)

 

Jag tackar än en gång för input och jag kommer någon gång i veckan lägga upp det förändrade slutet.

 

P.S. Jag skriver detta för SVT-formatet 45 min*10 avsnitt.

 

Lycka till! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 11 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...