Gå till innehåll

Mac eller PC för foto/filmredigering?


Seende

Recommended Posts

Hej allihop!

 

Jag funderar som tokig på vad för dator jag ska köpa till jul, och eftersom jag är riktigt sunken på datorkunskap... så behöver jag hjälp. Det är nämligen så att jag vill köpa mig en bra dator som klarar av redigering och film/foto angelägenheter och för det har jag hört att mac är bättre än pc. Mac ska tydligen vara bättre på två saker som är viktiga för mig, dels på redigering och dylikt och dels på att vara längre och fungera stabilare. Alltså Adobe Pro Premiere och After Effect etc. ska tydligen funka bättre på mac datorer som även ska kanske fungera i minst 5 år utan några som helst problem medan PC-datorer blir nästintill "oigenkännliga" inom fem år och får större problem efter kanske tre...

 

Däremot så verkar det vara så att PC är mycket bättre och mer passande än Mac när det kommer till spel. Så jag är förvirrad. Jag vill veta vad ni som är mer insatta än mig i dessa anser, Mac eller PC?

Jag vill köpa mig själv en fin julklapp på omkring 10 000 kr. Men vad jag definitivt kräver av mina 10 000 är att de ska ge mig en dator som jag kan redigera fint på med adobe cs 5.5 paketet och även kunna spela lite spel då och då, men spelen är inte alls lika viktiga för mig som foto/filmredigerandet. Jag skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få, och ybertacksam skulle jag vara över att få någon dator-rekommendation.

Tack allesammans på förhand. HJÄLP!

Länk till kommentar
Share on other sites

Stort tack för dina råd Martin, jag har gjort som du sa och följt upp en annan tråd från användaren Azzo och nästan fullkomligt kopierat den uppdaterade listan på hans kundvagn men så har jag försökt att följa andras råd till honom som han själv låtit bli att göra. Hade dock lite frågor och undrade ifall du kunde vara vänlig nog att hjälpa mig med svar?

 

Har jämfört komplett med inet och kommit fram till att inet är mycket bättre, både vad gäller pris i de flesta fall och vad gäller närvaro av önskade varor. Följande är min kundvagnslista:

Kundvagn - 2011-10-31 - Inet.se

 

Följande är mina frågor:

 

Fråga 1 - Brännare

Det finns en Samsung SH-B123L Blu-Ray läsare & DVD-brännare (1) på 578kr och en Optiarc AD-7280S SATA, OEM Svart (2) på knappt 200kr. Den sistnämnda är betydligt mycket billigare än den förstnämnda men jag har läst i råden till Azzo att den förstnämnda är mycket bättre än den sistnämnda. Hur mycket stämmer detta, alltså riskerar jag att stöta på problem med den billigare varianten?

Klarar den av blue ray och dvd skivor bra, både i att läsa och bränna?

 

Länkar:

1. https://www.inet.se/artikel/7104213/samsung-sh-b123l-blu-ray-lasare-dvd-brannare

2. Optiarc AD-7280S SATA, OEM Svart - Inet.se

 

 

 

Fråga 2 - Grafikkort

Azzos egna val av grafikkort har varit Asus GeForce GTX 570 1280MB DirectCU II (1) på drygt 3000:- medan han har fått KFA2 GeForce GTX 570 1280MB (2) på 2780:- som råd för billigare grafikkort vilket påstås i stort sett fungera lika bra som det förstnämnda grafikkortet. Vad jag förstått så är den enda skillnaden mellan dessa två kort det förstnämnda kortets kylningslösning men behövs det verkligen?

Riskerar jag överhettning med användning av det billigare kortet?

 

 

Länkar:

1. Asus GeForce GTX 570 1280MB DirectCU II - Inet.se

2. https://www.inet.se/artikel/5409103/kfa2-geforce-gtx-570-1280mb

 

 

Fråga 3 - Nätaggregat

Azzo valde nätaggregatet Cooler Master Silent Pro M 700W (1) på strax under 1100:- medan han fick som råd att istället köpa Corsair Gaming Series 700W 80+ (2) på ca 850:- och rådet för det billigare nätagget var att den inte behöver tystas ner så mycket... men jag själv däremot kanske kommer att ha datorn på under nätterna när jag sover för rendering eller nedladdning etc. etc. och då datorn ligger i mitt sovrum så undrar jag ifall ljudet kommer att vara högt och störande ifall man väljer det billigare nätaggregatet?

 

Länkar:

1. https://www.inet.se/artikel/6909607/cooler-master-silent-pro-m-700w

2. Corsair Gaming Series 700W 80+ - Inet.se

 

 

Fråga 4 - Processor

Jag har gjort som Azzo och valt Intel Core i5 2500K 3,3GHz (1) på 1850:- medan du rekommenderade för mig att köpa mig en i7 och den billiga av dem verkar vara Intel Core i7 2600 3,4GHz (2) på 2450:-

Jag har införståtts att i7 får rendering att fortgå snabbare än i5 men mer än så vet jag inte. Men enligt svar till Azzos fråga om skillnaden mellan i5 och i7 så lär man inte märka någon större skillnad såvida man inte "sätter på två renderingar simultant med två olika datorsystem baserade på olika processorer"... hur mycket stämmer detta?

 

Det är 600:- dyrare eller billigare ifall jag väljer mellan en av dessa två alternativ, så vad anser du. Är det verkligen så viktigt för mig att ha i7?

Ha i tanke att jag ska använda mig av Cuda, Adobe Ppro, AE, 3D s Max och andra mäktiga program. Klarar i5 sig bra gentemot dem eller måste man ha i7 och i så fall, är min i7 länk bra nog?

 

Länkar:

1. https://www.inet.se/artikel/5309986/intel-core-i5-2500k-3-3ghz

2. Intel Core i7 2600 3,4GHz - Inet.se

 

 

Fråga 5 - Hårddiskar

Azzo valde Intel SSD 320 120GB OEM (1) på 1500:- som förstahandshårddisk och det gjorde jag också, men till skillnad från honom som valde 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ på 1100:- som sin andrahandshårddisk för att spara filer i så valde jag 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ på 600:- som min andrahandshårddisk. Detta därför att den är betydligt mycket billigare än hans val och för att jag ska göra som så att köpa mig externa hårddiskar och då tänkte jag att det räcker med en filsparningshårddisk på 500gb och skulle jag behöva mer så finns alltid mina externa hårddiskar. Vad anser du om det?

 

 

Länkar:

1. https://www.inet.se/artikel/4304305/intel-ssd-320-120gb-oem

2. 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se

3. https://www.inet.se/artikel/4303590/500gb-samsung-spinpoint-f3-hd502hj

 

 

Jag vore tacksam för svar på mina dessa frågor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Olika brännare har olika firmwares, även om de ofta kommer från samma tillverkare. Ibland fungerar de sämre - försök få den billiga på öppet köp.

Worst case KAN det bli så att vissa program som kan bränna DVD/Bluray inte ens kan starta...

 

För "speed" tester: AnandTech - The Sandy Bridge Review: Intel Core i7-2600K, i5-2500K and Core i3-2100 Tested

Mest att överväga något snabbare renderingar mot kostnad. Tänk på att 4Core med hyperthread kräver FETT med minne i After Effects.

(Gärna 2Gb ram / core = Minst 16 Gb om du ska köra med hyperthreading påslaget.)

 

Jag skulle inte köpa det billiga grafikkortet om du ska köra CUDA i CS5. Väl värt några 100 extra med ordentlig kylning från en bra tillverkare.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...