Gå till innehåll

Idag börjar arbetet för Sveriges framtida största filmfestival.


Gussman

Recommended Posts

En dröm jag har haft länge förutom att bli skiva ett riktigt bra manus är starta en filmfestival.

 

Till att börja med, jag är ung. Väldigt ung. Endast 17år, jag pluggar ekonomi och är väldigt intresserad utav film. Det jag tycker saknas i Sverige är en riktigt stor festival. Det finns många festivaler att gå på men jag vill forma en festival med lika stark varumärke som Cannes och sundance fast begränsat för Sverige och alltså varumärket ska vara så stark för svenskar, för att främja svensk film. Haha önskedrömmarna flödar men visst måste man ha en dröm.

 

Nu är det väldigt lång tid tills festivalen kommer starta ~5 år, men ändå kliar det i fingrarna och jag vill börja!

 

* Hur kan jag skaffa mig erfarenhet?

* Vad skulle ni vilja se på en svensk filmfestival

* Vad för grundarbete kan jag börja med just nu?

 

En del som jag självklart inte kommer börja med än är finansiärer och reklam, men mellan tumme och pekfinger hur mycket kommer allt kosta? 1 miljon? 10 miljoner?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns redan två stora, Stockholm och Göteborg. Det finns också en festival i Uppsala för kortfilm och nu i vår ska SFV nylansera sin festival för icke-professionell film som Svenska Kortfilmsfestivalen. Tycker du att de stora svenska är för små eller skulle du vilja starta en mer nischad eller underground-orienterad festival? Cannes har t ex en liten indie-festival som går paralllellt med den stora men jag tror de har tvingats att byta namn på den. Bor du i Göteborg? Du behöver jobba på en av de festivaler som redan finns och skaffa kontakter, kontakter, kontakter. Jag skulle vilja se en riktigt indie-festival utan den bransch- och mediafixering som finns på de två stora idag. Publiken är det inget fel på och räcker nog till för fler festivaler.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det tar tid att bygga upp en filmfestival och dess varumärke, det är inget man gör på 2-3 år sådär. Cannes har ju funnits sedan 40-talet tex. I Sverige har ju nästan alla städer varsin egen festival, så jag tror att det kan bli svårt att konkurrera med någon av dem. En idé skulle ju annars vara att involvera dig i någon av de festivaler som redan finns, och försöka påverka dem inifrån. Vad du kan börja med redan nu är att besöka och arbeta på så många festivaler som möjligt! Studera hur de är uppbyggda och skaffa dig erfarenhet! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...