Gå till innehåll

Vinklar eller inte vinklar..


ungfilm

Recommended Posts

Jag e en ganska oerfaren filmare men vad jag fick lära mig ( av det lilla jag lärde mig heheh ).... Så skullle man inte skriva kameravinklar i manuset....Och nu jag kollar här på forumet på alla manus så skriver alla kameravinklar....

 

Har jag fått fel information?..

Eller är det olika med det här med Vinklar och inte vinklar.. :OO

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Skriver du ett manus som du inte ska filma själv bör du inte skriva in kameravinklar och åkningar och sånt. Det är ingen som bryr sig om dem sen i alla fall eftersom det är fotografens och regissörens jobb. De vill ha sin konstnärliga frihet. Dessutom stör det historien.

 

Koncentrera dig med fördel på berättandet och se till att historien griper tag, att varenda scen leder framåt och att dialogen springer ur ett behov av att tala och inte är allmänkonversation.

 

Ha kul!

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Viktigt i ett filmmanus är att man ska tänka i visuella tankar, det ska trots allt filmas (förhoppningsvis) och skiljer sig mycket från tex skönlitteratur.

Kan bara instämma med föregående talare om att ifall du ska filma manuset själv kan du ta med kameravinklar men inte annars.

Det finns sätt att göra manuset visuellt utan att ta med en massa kamerainstruktioner.

 

tex: ifall en karaktär går på en väg med höghus runtom kanske du vill skriva att han känner sig liten i världen och en kamerainstruktion kunde kanske se ut så här ... Grodperspektiv, vinkel från marken upp mot "jonas".. (nu är jag jävligt dålig på hur man skriver kamerainstruktioner eftersom jag aldrig tar med dem)...

 

istället skulle du kunna skriva så här:

Jonas vandrar mellan husen, kurar ihop sig och tittar upp mot höghusen som TORNAR upp sig ovanför honom.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller väl med HarryBlock, förutom just exemplet. Grodperspektiv skulle man kanske inte skriva/använda, det sätter skådisen i överläge relativt betraktaren (kameran) och ger inte så bra bild av stämningen (känner sig liten). Se filmskolan.

 

Att "husen tornar upp sig" är bättre och ger konstnärlig frihet.

Skulle själv kanske gjort det som en zoomning/åkning uppåt, så att man själv "är huset" som verkligen tornar upp sig, Jonas krymper i omfång och betydelse.

Men det är jag, det. Andra kan nog komma på andra sätt.

För övrigt är jag kass på manus, så strunta i vad jag säger ;)

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Wedge , Nu tror jag nog att vi håller på att halka in på fel ämne här.

Jag kan det ämnet mycket bra så det behöver du ej tipsa om.

 

Men min fråga var ju om man skulle skriva kamera instruktioner i manuset.

 

Och det har jag ju som sagt fått svar på nu.

 

Jag skriver alltid mina manus själv för att jag själv skall filma dom sen.

Men jag vill ändå ej ha kamerainstruktioner i manuset.

För att jag tänker så att:

I manuset står det som händer,vem det händer och var det händer.

 

I min storyboard ser man var man skall betrakta det.

 

Det är bättre att skriva kamerainstruktioner och vinklar i storyboard tycker jag för då får jag senare friheten att ändra vinklarna hur jag vill utan att kopiera ut nya kopior till skådisarna bara för att jag har ändrat vinklarna....

 

Som sagt för mej e manus bara en händelse inte kameravinkel....

 

Det e ju då min personliga åsikt.Och det är så jag gillar det.Tack för svaren.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Ungfilm: menade inte att kidnappa tråden, eller dra den off topic.

Och jag försöker absolut inte lära dig nåt du redan kan. Inte HarryBlock heller.

Ber verkligen om ursäkt ifall du/ni uppfattat det så :( .

 

Ville bara hålla med HarryBlock, att man nog kommer långt utan de specifika vinklarna. Att beskriva vinklar kan kännas låsande. Eller som i det oavsiktligt mindre lyckade exemplet - helt fel (för mig i alla fall, men förmodligen instämmer i alla fall _någon_).

Resten var sen bara ett exempel på hur jag i praktiken möjligen skulle riggat upp visualiseringen av en mer känslo/miljöbeskrivande formulering ('tornar upp', 'liten' etc).

 

/Mr Besserwisser ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...