Gå till innehåll

Behöver ditt stöd.


RedFilm

Recommended Posts

Hej alla. Mitt namn är Pablo Fernandez och jag behöver hjälp.

Jag är en av regissörerna på RedFilm. Red Film

Vi jobbar framför allt med reklam mot reklambyråer och direkt mot kund.

Nu ska jag göra min första kortfilm. Har sökt pengar på olika ställen men fått avslag.

Har tröttnat på hur bara kända regissörer får stöd för att göra sina filmer samtidigt som vi som inte har etablerade namn måste kämpa för att finansiera våra projekt.

Projektet ligger uppe hos FoundedByMe som är en plattform där folk kan hjälpa kreatörer att förverkliga olika intressanta projekt.

 

Man hjälpa vårt projekt snabbt och enkelt via SMS.

Skriv "FBM 397" till 72550 så donerar du 150 Kr

 

För att läsa mer om projektet och kanske ge ditt stöd kan du klicka här:

Triangulo - unik kortfilm med avancerad 3D teknik | Funded By Me - Fund your project through social networks

 

Söker även prod-assar, B-foto, kostymör och rekvisitör som kan tänka sig att ställa upp gratis.

Söker också en scenograf som kan vara med och jobba med 3D teamet när vi bygger scenografin i 3D

 

Låt oss visa att det finns andra sätt att finansiera film i Sverige och bryta monopolet som SFI har.

Tack alla på förhand.

 

Sprid gärna vidare på era facebook konton och liknande.

 

EDIT:

Nu ligger projektet även hos Indiegogo:

 

http://www.indiegogo.com/Triangulo

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej killar. Jag har fått Nej från Filmbasen och vet från tidigare projekt hur svårt det kan vara även med andra bidragsformer. Är självklar öppen för förslag. Har ni lyckats få stöd från andra institutioner???

Det stämmer att det finns många duktiga i Stockholm men man ska absolut inte underskatta folk som jobbar utanför. Mina favorit 3D killar finns i Trollhättan så det säger ganska mycket.

Jag tycker bara att det finns så många med så stor talang som inte får möjligheten att göra sina filmer. Jag menar, bara här inne på voodoo har jag sett och läst idéer som är helt underbara men många gånger faller det på att man inte har råd att ta dom till nästa nivå. Många säger att en stark idé är allt som behövs. allt annat är oviktigt men min erfarenhet säger mig nått helt annat. Det viktigaste är självklart idéen men om man inte kan rent visuellt förmedla det man vill på ett vackert sätt så tar det ifrån helheten. Konkurrensen är stenhård och om man vill lyckas som regissör måste man ha en film som är intressant på alla nivåer. Det är min åsikt iallafall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är nog inget olikt mot andra ansökningar, med ett spännande manus och en trovärdig regivision. Tycker sfi har gett snabbare o rakare besked, dessutom ger de ju mer pengar för samma jobb. Men filmbasen är bra på andra sätt, kan coacha mer osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Riktigt fet trailer!

 

Såg att någon annan föreslog att du skulle använda IndieGoGo istället för FundedByMe och undrar hur valet av crowdfunding sida gick till?

Tänkte om du kollade var mest stöd delades ut, vilken sida som har flest utförda projekt osv.

 

Jag kan ha fel, men är inte filminstitutets nya grej (några år gammalt) att ge ut mycket pengar till få filmer istället för mindre pengar till flera filmer?

Tror att detta kan bli svårt att få stöd från SFI då de känns som att Åsa-Nisse ses som kvalitetsfilm och tar hem alla bidrag :)

Fick en känsla av att detta var mer som ett "viral" internet-projekt :)

Tror dock att det kan bli fett! Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Åsa-nisse har ingenting m kortfilmskonsulenten att göra. Stöden som hon delar ut är på ca 75-400 tusen kr (o ca 50% av budgeten) ungefär som det har varit m tidigare kortfilmskonsulenter.

 

Det är inte det jag säger. Jag bara tycker att det är den nivån SFI ligger på. Sen finns det så klart bättre filmer och sämre filmer som får bidrag men tycker att de flesta inte är speciellt nytänkande!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad ska du ha pengarna till?

Jag ser på din vimeo att du har kompetensen, så, varför ger du dig inte bara ut och filmar?

 

Saker kostar pengar. Drivmedel exempelvis är inte billigt. Inte heller ljudmastering och bra musik om man själv inte råkar vara lagd åt det hållet osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena Filmfolk.

Tack för alla Tips. Ska försöka svara på alla frågor.

 

Jawhns:

Jag valde FoundedByMe bara för att en nära vän till mig hade lagt upp sitt projekt där och tydligen hade det gått bra för dom. Har inte koll på vilka andra det finns.

 

Shoomedia:

Jag tycker inte looken är viktigare än innehållet. Jag gillar manuset väldigt mycket. Själv tycker jag storyn är unik och dialogen känns väldigt naturlig men ändå intressant.

Jag skulle inte lägga tid på att jobba ihjäl mig på 3D modellering om inte manuset höll. Det skulle vara som att klä en apa i siden. ;-)

 

gonefishing:

Pengarna kommer framför allt att gå till renderingen (render farm) Skulle ta för långt tid att rendera på våra datorer. Skådisarna ska också få en slant. Kan säkert få ett grymt team att ställa upp men det måste finnas fika och mat på inspelningen. Ljudläggningen kan jag göra själv men skulle vilja ha en kompositör som skriver musiken. Det kommer också att kosta lite. även om det är en symbolisk summa. Greenscreen studion har jag fått gratis och ljus kan jag också fixa. Men att hitta en RedOne gratis fyra dar är nog inte möjligt. Lite pengar kommer gå åt det också. Det är som alla produktioner. Det kostar alltid mer än vad folk tror. Sen ska den också skickas till festivaler. Det är en kostnad i sig. Även om det bara är DVDs så kan det vara ganska många festivaler. Pengar... pengar... pengar... HAHA

Länk till kommentar
Share on other sites

Shoomedia:

Jag tycker inte looken är viktigare än innehållet. Jag gillar manuset väldigt mycket. Själv tycker jag storyn är unik och dialogen känns väldigt naturlig men ändå intressant.

Jag skulle inte lägga tid på att jobba ihjäl mig på 3D modellering om inte manuset höll. Det skulle vara som att klä en apa i siden. ;-)

Många sidenklädda apor här :D

Fast all info om det är hur visuellt nyskapande det är och knappt något om manus. Och just manus är svenskarnas svagaste gren...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det stämmer men det är framför allt för att jag inte vill lägga upp manuset. Inte för att jag tror att nån kommer sno idén. Det är nog ingen som har tid eller orkar men i det stadiet jag är nu så är det inte så viktigt att låta folk läsa det. Den har bara lästs av folk som jag jobbar nära med. Det har varit tillräckligt feedback för mig. Om någon som är relevant för projektet vill läsa det så skickar jag manuset till den personen. Förstår att folk vill veta vad det handlar om när man ändå är ute och söker stöd för projektet men än så länge har det räckt med synopsis och att förra kortfilmen vann hela VideoMarathon plus lite annat skit som jag gjort som ligger uppe.

HAHAHA fan vad jag låter kaxig.....

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu ligger projektet även hos Indiegogo:

 

Triangulo -- IndieGoGo

 

Det var lite stavfel och misstag här och var, så jag tog mig friheten att rätta lite :)

Man blir inte så sugen på att donera sina egna pengar om personen som gör projektet inte känner sig redo att spendera några minuter av sin tid på att kolla stavningen!

 

The Story.

This short is about a couple. David and Emma. They've been together for almost 10 years.

One day Emma decides that she needs to spice up their sexual life. Make it more interesting. She gives David the opportunity to have a threesome as a birthday present. Of course nothing turns out the way she had in mind.

 

The Technology Behind the Movie

This movie is going to be shot entirely in a greenscreen studio and all the scenography is going to be made in 3D.

Here you can see my latest commercial where I used the same technique.

 

The Impact

With this short film I hope to make people talk about their fantasies and discuss what's taboo and what's not.

How far are they willing to go when their sexual life is starting to slow down after being married or in a relasionship for a long time.

 

What We Need

Of course I will need much more money than these $10 000. Luckily I already have a lot of equipment and a greenscreen studio for free here in Sweden. My team is able to help me without getting paid but I need this money to pay the actors, buy catering and to pay the rendering of the 3D scenography.

I'm also looking for some funding help from the SFI (Swedish Film Institute)

If I don't reach the goal I will still make the movie but I will have to render it on our own render farm. That will make the whole process slower and delay the movie.

Thanks in advance for your support.

 

If you arent able to contribute financially but still would like to help, you can! Spread the word.

Add this link to your facebook wall and other forums that you might visit on a regular basis.

 

Best Regards

Pablo Fernandez

Director

 

Det jag har lärt mig är att det är smart att ha en stor variation av olika donationssteg. Bättre att ha för många än för få.

Försök jobba med att ha 10, 25, 50, 100, 250, 500, 1000, 2500 :) Chansen att du får någon som är redo att donera är större då :) Även fast du kanske får ge upp en Executive Producer-titel!

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...